Gå til innhold

Å kutte ut ett navn i navnet mitt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer veldig å kutte ut ett navn i navnet mitt. Altså jeg har ett fornavn, ett mellomnavn og ett etternavn, og så vurderer jeg nå å kun bruke mitt mellomnavn og selvsagt etternavn.

For ca ett år siden så byttet jeg hele navnet mitt til noe totalt annet, men så angret jeg pga. jeg klarte ikke å venne meg til og identifisere meg med det nye navnet, så jeg byttet tilbake til mitt gamle navn (som da var 4 navn, men kuttet ut det ene mellomnavnet).

Jeg er klar over at loven sier at man kun får bytte navn hvert 10. ende år. Men så er mitt spørsmål, er det lovlig å kutte ut ett navn som er ens opprinnelige navn selv om det ikke har gått 10 år siden sist?

Håper at noen kan hjelpe meg. :)

http://www.lovdata.no/all/hl-20020607-019.html#10

Anonym poster: edb8579e6255e6b6d323603de93bb49c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var forresten usikker på hvor jeg skulle poste dette spørsmålet, så det endte her under samliv og relasjoner. :)

Ts

Anonym poster: edb8579e6255e6b6d323603de93bb49c

Skrevet

Jeg tror du fortsatt må vente ti år. Jeg kuttet ut det ene navnet mitt for noen år siden, ble fortalt at det var ti år til neste gang jeg kunne gjøre noe sånt. Med mindre man gifter seg eller noe.

Ring folkeregisteret å hør? De hjelper deg gjerne :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror ikke du kan sløyfe det navnet du ønsker før det er gått ti år. Dette pga denne bestemmelsen:

Personer over 18 år kan ikke ta, endre eller sløyfe fornavn eller etternavn mer enn en gang hvert tiende år.
Siden du sløyfet et navn da du endret tilbake til ditt opprinnelige, har du på en måte allerede brukt opp en endring.

Dessuten: du må jo ha et fornavn! Mulig du har misforstått hva mellomnavn er og mener ditt andre fornavn, men vanligvis kan ikke mellomnavn "rykke opp" til fornavn.

Eksempel:

Anne Kari Hansen Olsen.

Her er Kari ikke et mellomnavn, men personens andre fornavn.

Hansen er mellomnavnet til denne personen.

• Liker 1
Skrevet

Hør med skatteetaten/skatt øst/folkeregisteret på tlf 800 800 00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...