AnonymBruker Skrevet 28. juni 2012 #1 Skrevet 28. juni 2012 Jeg vet at detter er noe jeg burde spørre legen om, men tenkte det er greit å spørre her inne også Det har seg sånn at jeg har helt ekstreme humørsvigninger. Jeg har tidligere slitt med depresjon og spiseforstyrrelser. Spisefortyrrelsen har jeg kommet meg ganske langt ut av (sliter fortsatt i perioder, men det går mye bedre). Mensen har jeg ikke hatt regelmessig siden mai 2009. Etter dette har jeg vel hatt det en gang i 2010 og tre ganger i 2012. Det jeg lurer på er om mensen eller hormonbalansen kan ha noe å si for humøret. Jeg fikk mensen i dag og den siste uken(e) har humøret vært helt på bunn. Ikke på bunn som i at jeg har en dårlid dag, men mer som "jeg vil ikke leve!". Når jeg tenker over det har det vært sånn før de to andre gangen jeg hadde mansen i år. Kan dette være et sammentreff eller kan det været dette som gjør at humøret mitt svinger så mye? Det har svingt utenom disse periodene også, kan ha flere dårlige uker/måneder. Jeg er nå normalvektig, så dette kan ikke være årsaken til fraværet av menustrasjonen. Kan stress være en årsak? Anonym poster: 3da79405db5c637dc4c791b478953795
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2012 #2 Skrevet 29. juni 2012 Hormoner har mye å si for humøret! Tenk f.eks på at en veldig vanlig bivirkning av P-piller (hormoner) er humørsvingninger og nedstemthet. Det du beskriver høres ut som ganske sterk PMS. Humørsvingninger før mensen, PMS, er et kjent fenomen. Man kjenner ikke til alle mekanismene som virker inn i forbindelse med PMS, men både hormoner, gener, stress og tidligere depresjoner kan være inne i bildet. Googler du PMS (eller PMT på engelsk) finner du ganske mye om det på nett. Ang stabilisering av mensen er legen helt sikkert den beste samarbeidspartneren.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2012 #3 Skrevet 29. juni 2012 ja, hormoner, og ikke minst stress påvirker humøret negativt Anonym poster: 6e13e1a7b1c4361f10a6171821f3b098
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå