Gå til innhold

Kan frityrmat være sunt?


^me^

Anbefalte innlegg

Hvis det du friterer er sunt og du friterer det i ren vegetabilsk olje ( feks rapsolje) er det fremdeles sunt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest _La Femme

Det er jo sunnere, men det er jo fortsatt kaloririkt. Forøvrig skal man ha i seg sunne oljer også, men ikke i store mengder. Jeg tror du må se litt på hvor mye av oljen som blir trukket inn i maten du friterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg spiser hjemmelagede vårruller 1-2x i uken som får tørke av seg på et kjøkkenpapir så er det ikke usunt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det du friterer er sunt og du friterer det i ren vegetabilsk olje ( feks rapsolje) er det fremdeles sunt da?

Man friterer nesten alltid i vegetabilsk olje. Dessverre er det stortsett av oljer som består av omega6-fettsyrer som vi allerede får i oss nok av.

Hvilke olje man velger å fritere i handler mest om hvilken temperatur de tåler uten å lage usmak.

Fett kombinert med enkle karbohydrater er dessuten oppskriften på fettlagring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager fritert mat innimellom. Alt fra grunnen, i olje som tåler høye temperaturer. Varruller, chips, pommes frittes, løkringer, tempura (grønnsaker eller scampi) og mye mer. Jeg kjøper aldri "frityrstekt" mat fra frysedisken.

I mine øyne er det sunt. Fordi jeg bruker gode råvarer, kjenner alle ingredienser og det ikke inneholder tilsetningsstoffer. Kalorimengden er høy, en spiseskje olje er jo nærmere 100 kalorier. Men det bryr vi oss ikke om da vi ikke har behov for å passe vekta.

Så svaret er vel at om det er sunt eller ikke kommer jo ann på hva du ser på som sunn mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...