Gå til innhold

Hypokonder eller syk?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant denne testen som skal kunne si noe om man er hypokonder eller ikke: http://www.dagbladet.no/test_deg_selv/hypo.html

Den fikk meg til å tenke på at to grupper mennesker vil kunne få høy score på den testen og dermed få diagnosen hypokondri: De som faktisk er hypokondere og de som har en av de mange sykdommene som ikke er så enkle å diagnostisere (f.eks. ME, MS, fibromyalgi osv). Det fikk meg igjen til å lure på hvor mange som egentlig blir stemplet som hypokondere mens de i virkeligheten er syke uten at legene klarer å finne ut hvorfor?

Er det sånn at man får stemplet hypokonder hvis legene ikke finner ut hva som feiler deg? Blir ikke det en litt lettvint løsning fra helsevesenets side? Vet vi ikke hva det er så er det du som innbiller deg ting?

Ei venninne av meg ble innlagt på sykehus som tenåring. Hun var alvorlig syk og legene klarte såvidt å redde livet hennes. Men de fant aldri ut hva som feilet henne. Det er fortsatt et stort mysterium. Det er imidlertid helt klart at hun var reelt syk og ikke innbilte seg ting. Var hun hypokonder?

Kusina mi har en rekke diffuse helseplager som gjør at hun sliter i hverdagen. Hun klarer ikke å jobbe lenger pga disse plagene (hode, mage, utmattelse etc), men legene finner ikke ut hva som feiler henne. Er hun hypokonder?

Er vi blitt så sikre på at legevitenskapen vet alt at vi avfeier folk dersom vi ikke finner ut av hva de feiler ved en blodprøve eller røntgen? Er vi for stolte til å innrømme at det er mye vi ikke vet og at folk kan være syke selv om legene sier at de er friske?

Jeg snakket med en sykehuslege en gang som fortalte at en overraskende stor andel sykehuspasienter forblir uløste saker diagnosemessig. Folk kommer inn og er åpenbart alvorlig syke, man behandler symptomene og får de fleste friske igjen, men etterpå vet man fortsatt ikke hva som feilte disse pasientene. Denne legen mente at det er for mye stolthet og status med i bildet til at leger flest klarer å innrømme hvor mye de ikke vet.

Hva mener dere?

Anonym poster: f440240bbb765e08f3b4c29604fdbca7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har tanker om dette?

Hadde trodd flere skulle være interessert i temaet, for jeg ser "hypokonder" bli brukt som forklaring på en rekke problemer her på KG.

TS

Anonym poster: f440240bbb765e08f3b4c29604fdbca7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...