Gå til innhold

Cruise i sommer - Hva anbefaler du?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg og typen skal på cruise i sommer, og lurer på om noen har anbefalinger til aktiviteter/begivenheter/severdigheter som er verdt å få med seg i følgende byer?

- Barcelona

- Marseilles

- Genova

- Napoli

- Tunis

Vi reiser om få dager, så håper på å få noen gode tips - Vil gjerne få godt utbytte av turen :)

Anonym poster: 2d77c1b6bb988bfe31f727be3500ece1

Videoannonse
Annonse
Gjest RompeRusk
Skrevet

Reiser på samme turen, så håper på tips jeg også :fnise:

Skrevet

Om dere har råd til det så vil jeg anbefale å bli med på de arrangerte utfluktene som cruisselskapet arrangerer da. Som regel mye å velge mellom på hvert sted.

Jeg har besøkt alle stedene du skal til og det vi gjorde på de forskjellige plassene var :

Barcelona: buss og sightsing i byen. Besøkte den store kjente katedralen, la familia og var med på en spennende tur til Monsterrat. Et kloster høyt oppe i fjellene. Andre alternativer i Barcelona kan være: gå på stranden, besøke akvariet, hoppe på sightsingbus for turister eller vandre i la rambla.

Marseille: besøk den store kirken på toppen av byen. Rusle rundt i byen.

Genova er så vidt jeg husker havnen som brukes for utflukter til Roma. Her vil jeg hvertfall anbefale å være med på organisert utflukt da Roma ligger 1,5 timers kjøretur unna og om man ikke er lokalkjent med transporten eller i Roma så får man mest utbytte av å bli med på tur.

Vi hadde en flott og ikke minst varm dag i roma (juli) der vi fikk med oss bl.a. Colusseum, vatikanstaten med Peterskirken, og sixtine chapel. Flott da. Vær forberedt på masse folk( og da mener jeg masse) og veldig varmt. Ta med hodeplagg og kjøp vann.

Napoli: vi dro med på utlukt til Pompei og etterpå nedover den italienske kysten til Sorrento. Anbefales

Tunis: om du våger deg inn i markedsområdet så vær forberedt på masete selgere.

I Tunis har jeg besøkt Bardo museet et flott museum med fine mosaikkarbeidet fra gammelt av. Har også besøkt Kartago og vandret litt rundt i supermarked i selve Tunis. Nå var vi i Tunisia i en uke så vi besøkte også Sidi bon Said( den blå og hvite byen). Vet ikke om den står på noe utfluktprogram men den er verdt et besøk.

På alle stedene dere skal til så gjelder det å huske hodeplagg og nok vann da det er varmt på denne tiden. Det vil være mye folk overalt og vær hele tiden obs på lommetyver. De er proffe og opererer i alle disse byene så pass på verdisakene. Jeg er alltid oppmerksom på det og har hittil aldri vært utsatt for noe.

Så håper jeg dere får et flott cruise. Selv har jeg vært på flere og synes det er en herlig ferieform.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere starter i Barcelona, er det ikke sikkert dere har så god tid til å se dere rundt. Jeg ville prøvd å få med meg Sagrada Familia og det gotiske kvarteret, samt ruslet ned Las Ramblas (pass dere for lommetyver).

I Napoli kan dere enten bli med på en utflukt til Pompeii hvis dere vil ha en historisk dag eller ta hydrofoil-båten ut til Capri hvis dere vil oppleve et fullstendig nydelig ferieparadis.

Generelt om cruise i Middelhavet: de aller fleste havnene kan du med godt hell gjøre dine egne utflukter fra, ved å sjekke opp litt i forkant. Stort sett finnes det kollektivtrafikk som kan benyttes, og skipenes egne utflukter vil ofte koste deg ti ganger så mye. Et eksempel er feks i Roma (som du ikke skal innom denne gangen), hvor man for 9 euro tur retur kan ta toget fra Civitavecchia (Romas havn) mot 700-800 kroner for skipets transport inn til byen.

caroprins: Genova er i Nord-Italia, du tenker på Civitavecchia som er ankomsthavn for Roma.

Anonym poster: c8307e79dd9ddf5373b0928398e209c2

Skrevet

Vi var på cruise i fjor, og valgte å være ei helg i Barcelona før vi stakk på cruisebåten:-) Mye å oppleve i Barcelona, så greit med noen ekstra dager der!

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk :)

Anonym poster: 2d77c1b6bb988bfe31f727be3500ece1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...