Gå til innhold

Sønn på 11 år og dataspill


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en 11 åring (snart 12) som er en super gutt på flest tenkelige måter vil jeg si. Han er snill, omtenksom, veldig flink på skolen, gjør alltid leksene sine, er godt i sport og driver med både håndball og fotball med trening mange ganger i uka. Han elsker også å lese bøker og bygge lego. Og som mange gutter, elsker dataspill. Han klarer bare ikke regulere mengden eller følge med på tiden. KOnsekvensen slik jeg ser det nå er at det går ut over eventuelle plikter og bidrag til vanlige oppgaver i familien, og at det blir jeg som blir "eier" av å hele tiden vurdere og følge med på medgått tid. Noe jeg er møkkalei. Det andre er at jeg tror det går litt utover sosialt samvær. Senest igår hadde han med en kamerat hjem, de så på fotballkampen sammen og han overnattet her. Min sønn hadde da akkurat fått et nytt spill, som han valgte å sitte å spille i sofaen mens kameraten så på kampen. Jeg tror ikke han helt fikk med seg at kameraten ikke var helt med på spillet hans. Og til morgenen idag, så er skjermen oppe igjen. Og han kan gjerne sitte i timesvis uforstyrret.

Og nettopp dette er en kilde til konflikt som jeg ikke makter å komme ut av. Og jeg tenker mange av dere har opplevd det samme, så jeg vil gjerne høre deres råd. Jeg er en aktiv mor, trekker ungene ut på mye, så det er jo ikke sånn at dette er passive unger som sitter i sofaen. Men han klarer bare ikke å regulere. Og jeg må på en helt annen måtåe rive han ut av dataspill for å få han til å dekke på bordet eller annet. For river jeg han ikke ut så tar han jo absolutt ikke et eneste initiativ selv til å bidra hjemme. Det er antakelig ikke ulikt et eneste annet barn.....

For det er klart, vi gir han jo tilgangen til Playstation 3 og iPod. Han driver også for en stor grad med "utviklende" spill, det er ikke entydig at "spill er spill" heller, det har jeg jo skjønt. Hvordan skal jeg klare å finne en balanse på dette som faktisk funker, og som ikke gjør at dette til stadighet blir et konflikttema hvor jeg på den ene siden gir men også tar? Vi har forsøkt å skrive opp regler som henger på kjøleskapet, men de blir jo ikke respektert. Hadde det ikke vært for at han tross alt fungere så bra på andre arenaer så hadde jeg nok slått mer alarm før.

Eller er det jeg som er overdramatisk?

Anonym poster: 68c377539738dc680539bb667a6379a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en 11 åring (snart 12) som er en super gutt på flest tenkelige måter vil jeg si. Han er snill, omtenksom, veldig flink på skolen, gjør alltid leksene sine, er godt i sport og driver med både håndball og fotball med trening mange ganger i uka. Han elsker også å lese bøker og bygge lego. Og som mange gutter, elsker dataspill. Han klarer bare ikke regulere mengden eller følge med på tiden. KOnsekvensen slik jeg ser det nå er at det går ut over eventuelle plikter og bidrag til vanlige oppgaver i familien, og at det blir jeg som blir "eier" av å hele tiden vurdere og følge med på medgått tid. Noe jeg er møkkalei. Det andre er at jeg tror det går litt utover sosialt samvær. Senest igår hadde han med en kamerat hjem, de så på fotballkampen sammen og han overnattet her. Min sønn hadde da akkurat fått et nytt spill, som han valgte å sitte å spille i sofaen mens kameraten så på kampen. Jeg tror ikke han helt fikk med seg at kameraten ikke var helt med på spillet hans. Og til morgenen idag, så er skjermen oppe igjen. Og han kan gjerne sitte i timesvis uforstyrret.

Og nettopp dette er en kilde til konflikt som jeg ikke makter å komme ut av. Og jeg tenker mange av dere har opplevd det samme, så jeg vil gjerne høre deres råd. Jeg er en aktiv mor, trekker ungene ut på mye, så det er jo ikke sånn at dette er passive unger som sitter i sofaen. Men han klarer bare ikke å regulere. Og jeg må på en helt annen måtåe rive han ut av dataspill for å få han til å dekke på bordet eller annet. For river jeg han ikke ut så tar han jo absolutt ikke et eneste initiativ selv til å bidra hjemme. Det er antakelig ikke ulikt et eneste annet barn.....

For det er klart, vi gir han jo tilgangen til Playstation 3 og iPod. Han driver også for en stor grad med "utviklende" spill, det er ikke entydig at "spill er spill" heller, det har jeg jo skjønt. Hvordan skal jeg klare å finne en balanse på dette som faktisk funker, og som ikke gjør at dette til stadighet blir et konflikttema hvor jeg på den ene siden gir men også tar? Vi har forsøkt å skrive opp regler som henger på kjøleskapet, men de blir jo ikke respektert. Hadde det ikke vært for at han tross alt fungere så bra på andre arenaer så hadde jeg nok slått mer alarm før.

Eller er det jeg som er overdramatisk?

Anonym poster: 68c377539738dc680539bb667a6379a6

Det går an å finne en innstilling som gjør at datamaskina slår seg av til bestemte tidspunkt. Her i huset slår 7åringens datamaskin seg på annenhver time på ettermiddagen, noe som bare har hatt positive bivirkninger. Spillet blir lagret der han har kommet uansett om den slår seg av mitt i spillet, eller andre ting han driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leste jeg at det var Playstation og lignende han spilte, vel: sett et tidsur på kontakten, eller sjekk om det finnes slike i nstillinger der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Playstation eller pc? Har dere en til tv-skjerm ved tv-en? :P Da jeg var liten hadde vi ikke spillkonsoller, vi fikk rett og slett ikke lov. En datamaskin holdt, og den fikk vi bruke en halvtime hver dag til vi fikk skaffa egne penger til å kjøpe egen data for. En 11-åring trenger ikke pc-en til så mye uansett. Han kan vel få litt ekstra tid til lekser, og den tiden MÅ han bruke på lekser, eller så får det bare gå ut over skolearbeidet hans.

Men ja, sett på sånn tid, at det skrur seg av etter en viss tid, eller ta ut strømkontakten og gjem den et sted.

Anonym poster: a3e1728dc8a7043ccdafca828d3e9451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom han ikke respekterer reglene du har satt opp, bør det vel få en form for konsekvens? Null spill i en uke eller lignende? Husker at jeg var meget opptatt av game boy når jeg var på den alderen, men det gikk ikke utover andre ting.. Vet egentlig ikke jeg altså.. Snakke med han og forklare at han får spille, men kun hvis det ikke går ut over andre ting. At kompisene hans ikke ønsker å komme på besøk hvis han bare skal spille, for de ønsker å treffe han, ikke spillet? Hva med en timer/vekkeklokke av noe slag som stilles inn på 1 time, og når den ringer må han legge fra seg spillet straks?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han spiller onlinespill på playstation/pc skal det være mulig å sette en timer på når nettet går. Det kan man gjøre ved å gå inn på routerinstillingene og velge hvilken IP som skal skrus av og tidpunktet, men det kan være litt komplisert om man ikke har peiling (nå vet ikke jeg hva du kan, men bare regner med at du kanskje ikke kan det, no offence!). Jeg bor hos kjæresten min, her har han også to lillebrødre som spiller så og si hele dagen. Det foreldrene hans har valgt å gjøre er å ringe telenor, som har et slags tjeneste (husker ikke helt detaljene) hvor det er mulig å ringe inn og få dem til å skru av alt nettet. Men dette er jo selvsagt bare relevant om gutten din er avhengig av nettet :/

Synes egentlig det beste er å rett og slett ta fra han eventuelt playstation, ipod og lignende om han ikke hører etter. Foreldrene mine gjorde det med meg, og jeg skal love deg at jeg gjorde pliktene mine fort da! Du kan jo også dra ut strømkontakten som noen forslo over her. Det virker jo iallfall som du er ganske heldig med gutten din, som også er veldig aktiv itillegg, mange sitter jo bare inne og spiller :)

En ting jeg bare vil legge til ettersom jeg spiller mye selv, er at det er veldig raskt at man blir slukt opp og glemmer tiden helt. Plutselig har det gått to timer, så det er ofte nødvendig at noen kommer og "drar" den som spiller ut noen ganger :)Iallfall om man ikke følger med på klokka!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og mine brødre måtte "tjene opp" skjermtid da jeg var fra omtrent syv til tolv år. Vi hadde Super Nintendo og senere PC og PlayStation. Da fikk vi ett kvarter skjermtid for hver time vi var på fritidsaktiviteter/ute og lekte.

Dette fungerte veldig fint. Vi fikk selvfølgelig bruke PCen til skolearbeid og lignende (jeg skrev mye, og jeg fikk skrive når jeg var "inspirert" og bare måtte, brødrene mine var "ingeniører" og plukket PC-en i småbiter og satte den sammen igjen - begge er dataingeniører i dag), men spill måtte vi tjene tid til.

Hvis han er tung å få ut av spillverdenen og forsømmer venner og gjøremål foreslår jeg nedtellingsur dersom dere setter en fast tid, eller at han må tjene opp spilltid litt som man tjener opp ukepenger.

Anonym poster: 31bb22a12dbcf18618e4b93b558a98b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest silja

Jeg kjenner en dame med en tenåringssønn med spilledilla. Han får spille to timer på kvelden HVIS lekser og andre plikter er gjort, og kl 21.30 er det stopp, da tar hu sikringa om han ikke har skrudd av. Han skrur alltid av før tiden nå, uten protest, for han vet at han må lagre og sånt før sikringen går. (hun har vært veldig konsekvent hele veien)

Tror han får spille noe mer i helgene, men aldri hele dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...