Gå til innhold

2-åring

Anbefalte innlegg

Gjest Tante pose
Skrevet

Lurer på en ting her jeg: Har fri fra jobb og har derfor 2-åringen min hjemme fra barnehagen. Hatt det hele denne uken. Fullstendig klar over at en 2-åring SKAL være aktiv osv. Har ingen problemer med det. Problemet er at hun er så utrolig uselvstendig! Etter en koselig frokost, lekte vi en times tid med plastelina, også det veldig koselig. Så vil hun ut. Vi kler på og går ut, jeg har med kaffekoppen og håper å kunne nyte den i 5 minutter eller så. Men da står hun og maser hele tiden. "Mamma, mamma mamma...." Gjør ingenting før jeg setter henne i gang. Vi har sandkasse, stor hage og garasje full av sykler osv. Men hun finner ikke på noe. Til slutt tar vi med en sykkel og sykler litt. Så vil jeg rake i hagen, og finner frem en liten rake til henne... men det driver hun med maks 1 minut, så er hun lei... og maser igjen. Sånn går dagene - og jeg blir sliten og til tider irritert og lei. For dette er slik det er konstant. Vurderer barnehagen i morgen, selv om jeg er hjemme, men blir liksom litt feil det også... huff, hva mener dere her inne på KG? Skal jeg overse henne når hun maser... eller drive med henne hele tiden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes så absolutt at hun kan gå barnehage hvis hun trives der! Da vil hun også sette pris på at det er litt roligere hjemme når hun kommer hjem igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Sånn har vi det her også...

Så jeg sender henne i BHG med god samvittighet!

Der får hun leke og utfolde seg med andre, og slipper en mor som etterhvert blir fryktelig sliten av mas har lite tolmodighet:)

Jeg kjenner at jeg nesten gruer meg litt til hun skal ha ferie fra barnehagen, har mer enn nok med å komme meg igjennom helgene...

2 åringer er utrolig krevende!

Anonym poster: 3b4b3bc7f5182461c00f08b750c290e4

Gjest Magdalene
Skrevet

Virker som hun trenger å være hjemme syns jeg. For å lære seg å finne på ting selv. I bhg har komite ting så konstruert hele dagen. Så de slipper å finne på noe selv.

Men husk at hun bare er to år enda da. Det tar tid lære opp fantasien. Kanskje hun syns det er så deilig å være litt hjemme med deg, så hun bare vil være med deg?

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Sånn er 2 åringer....

Det er lett å bli sliten og lei da, for man får ikke gjort egne ting dessverre.

Jeg syns du skal sende henne i barnehagen jeg, men du kan levere henne seinere og kose dere med frokost først og så hente henne litt tidligere.

I barnehagen blir hun aktivisert og hvis hun trives der, så har hun det like bra der som hjemme med en mor som kan bli litt utålmodig(ingenting galt med det, forøvrig)

Så får du trøste deg med at det går over. Hun blir mer selvstendig og lærer å leke for seg selv smått om senn, men det tar litt tid ennå.

Lykke til. :kgbaby: og husk at de blir så fort store!!

AnonymBruker
Skrevet

Sånn er 2 åringer....

Det er lett å bli sliten og lei da, for man får ikke gjort egne ting dessverre.

Jeg syns du skal sende henne i barnehagen jeg, men du kan levere henne seinere og kose dere med frokost først og så hente henne litt tidligere.

I barnehagen blir hun aktivisert og hvis hun trives der, så har hun det like bra der som hjemme med en mor som kan bli litt utålmodig(ingenting galt med det, forøvrig)

Så får du trøste deg med at det går over. Hun blir mer selvstendig og lærer å leke for seg selv smått om senn, men det tar litt tid ennå.

Lykke til. :kgbaby: og husk at de blir så fort store!!

Det er vel dette som er problemets kjerne for mange, nemlig at unger blir aktivisert hele tiden i barnehagen og aldri lærer å finne på noe selv eller kjede seg. Klart noe skyldes nok alderen, man kan ikek forvente at de holder på med noe i timesvis av gangen og skikkelig masete kan de være. Men når de må underholdes hele tiden er det jo noe feil. Så passive burde de ikke være.

Anonym poster: 49272c92d47ce6ac58b57e04f09d6a62

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde slengt 2-åringen i bæresele på ryggen, og fortsatt med rakingen eller noe av det andre jeg skulle gjøre.

Da lærer ungen å være med på det du gjør, samtidig som det blir masse kos og nærhet. Og så får du gjort det du skal.

Pluss at ungen ofte sitter der og funderer ut hva den egentlig har lyst til å gjøre. Og så kanskje den vil ned og gjøre det, bare den har bestemt seg.

Hos oss blir det ofte fine samtaler også, når vi er ute og gjør ting og minsten sitter på ryggen. Det blir lett og høre og svare, og se hvor det pekes, samtidig som jeg gjør mine oppgaver på "autopilot"...

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Det burde ikke være noen bombe, at en 2-åring er uselvstendig :fnise: Ikke frekt ment :)

Hun har bare godt av å erfare og lære å mestre at aktiviteter og underholdning ikke alltid blir servert, og det lærer hun ikke i barnehagen.

Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet

Jeg hadde slengt 2-åringen i bæresele på ryggen, og fortsatt med rakingen eller noe av det andre jeg skulle gjøre.

Da lærer ungen å være med på det du gjør, samtidig som det blir masse kos og nærhet. Og så får du gjort det du skal.

Pluss at ungen ofte sitter der og funderer ut hva den egentlig har lyst til å gjøre. Og så kanskje den vil ned og gjøre det, bare den har bestemt seg.

Hos oss blir det ofte fine samtaler også, når vi er ute og gjør ting og minsten sitter på ryggen. Det blir lett og høre og svare, og se hvor det pekes, samtidig som jeg gjør mine oppgaver på "autopilot"...

Toåringer begynner å bli ganske tunge å bære. Det fungerer ikke i lengden!

Gjest pysepusen
Skrevet

Jo, har man en god sele :) Kan ha han på ryggen i timesvis jeg!

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring er at mange toåringer klarer å aktivisere seg selv mye og lenge... (jobber i barnehage og her blir ikke toåringene aktivisert så mye, de finner ut av hva de vil og gjør det, finner spader i skuret leker i sandkassa, finner baller, sykler, sklir på sklia etc)

Som mor har jeg passet på å legge til rette for at barna skulle bli mest mulig selvstendige. Fra de var ca 2 har

de fått finne vann selv (har vann i kjøleskapet) og plastkopper stående fremme. De ble og vant til svar som at

mamma skal bare ha litt pause nå, sitte her og drikke te. Etterpå kan jeg...... Dette godtok de (brukte pause fordi dette er et ord de kjenner fra barnehagen også, de voksne tar pause). Pass på at barnet må vente litt, så blir det lei av ventingen og finner på noe selv :)

Skrevet

Har ferie med guttungen nå, og synes det er viktig å ikke aktivisere ham hele tiden. Vi finner selvsagt på ting, men han må også lære seg å leke alene. Så maser han litt og furter i blant hvis jeg ikke alltid kan komme og bli med, men det mener jeg han bare har godt av.

AnonymBruker
Skrevet

Åh, jeg kjenner meg så godt igjen fra i fjor sommer! Nesten så jeg gruet meg til ferien, for det blir så intensivt når barnet ikke vil finne på noe selv. Og jeg satt på verandaen i dag sammen med samboer og så på at jenta vår på 3 i år lekte i hagen med å finne noen blader, tror hun var der en halv time (med oss som tilskuere på verandaen) uten at hun spurte om noe som helst! Det har kommet gradvis dette året! Så trøst deg med det. Og ta hun gjerne i barnehagen, så får hun det gøy og du får gjort andre ting eller hvilt deg litt. Det er jeg sikker på at du har fortjent!

Anonym poster: e1ebef5d9cf7e90d2082658593744a9c

Skrevet

Det kommer selvfølgelig an på 2 åringen. (De veier jo ikke det samme alle sammen...)

Jeg har ikke hatt problemer med å bære hverken 2 åring eller 3 åring. Men har selvfølgelig gode seler å bære i. Det hadde ikke gått uten.

Bærer fint minsten både hit og dit for å slippe å dra på vogn. (Og han er snart to.)

Bar i 2-3 timer i sommer, først for å få han til å sovne, og så mens han sov. (Normalt sover han jo i vogn på dagen, men det passet ikke akkurat da.)

Men, selvfølgelig, dette er sikkert ikke løsningen for alle. Bare mitt svar på hvordan jeg ville løst situasjonen.

Min erfaring sier nemlig at barn som bæres er mindre masete enn barn som går selv. Dels fordi de da får tilfredstilt behov for voksenkontakt uten å "mase" på den voksne.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bærer min 3-åring fremdeles, men de siste månedene har det begynt å bli tungt, og jeg merker at ryggen og nakken min proteresterer. Så nå må jeg trappe ned med det. Heldigvis liker hun å gå, så lenge hun får bestemme veien ;)

Skrevet

Jeg bærer min 3-åring fremdeles, men de siste månedene har det begynt å bli tungt, og jeg merker at ryggen og nakken min proteresterer. Så nå må jeg trappe ned med det. Heldigvis liker hun å gå, så lenge hun får bestemme veien ;)

:)

Og i en situasjon som TS beskriver, så er det jo gjerne bare behov for bæring i 5-10 minutter, til barnet fatter interesse for en leke eller noe annet, og begynner å aktivisere seg selv.

Skrevet

TS skriver at hun har tatt ungen ut av barnehagen for å være sammen med det og spør om råd for å takle hverdagen hjemme med sitt eget barn og mange av svarene går ut på at hun må sette det bort og få det inn igjen barnehagen raskest mulig?

Hallo? Hun spør ikke om unnskyldninger for å sette det tilbake igjen i barnehagen ut ferien...

Hva med å heller gi henne råd om hvordan hun skal få taklet hverdagen sammen med barnet sitt? Det er jo faktisk det hun spør om!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS skriver at hun har tatt ungen ut av barnehagen for å være sammen med det og spør om råd for å takle hverdagen hjemme med sitt eget barn og mange av svarene går ut på at hun må sette det bort og få det inn igjen barnehagen raskest mulig?

Hallo? Hun spør ikke om unnskyldninger for å sette det tilbake igjen i barnehagen ut ferien...

Hva med å heller gi henne råd om hvordan hun skal få taklet hverdagen sammen med barnet sitt? Det er jo faktisk det hun spør om!

Du får gi henne noen gode råd du da, hvis du har løsningen....

Jeg ville definnitivt sendt ungen i BHG men noe kortere dager, og jeg tror faktisk at det er det beste også for ungen, som da slipper å henge i bena på mor og kjede seg hele dagen...

Anonym poster: 3b4b3bc7f5182461c00f08b750c290e4

AnonymBruker
Skrevet

La henne kjede seg litt. Hun får ikke utviklet kreativiteten hvis hun aldri får tid til å kjede seg.

Anonym poster: b4db7a1a9c02302daf4540287ef7c1b7

Skrevet

Enig, la henne kjede seg. Barn SKAL kjede seg så de får utviklet kreativiteten sin! Hvis hun maser om at hun kjeder seg så si at da må hun selv finne på noe å gjøre. Hvis hun ikke gjør det så får hun jo sitte der på rompa helt til hun finner på noe. Det tar overraskende kort tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...