Gå til innhold

Når gjester melder avbud- invitere andre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Søskenbarnet mitt skal gifte seg og de har leid et hotell for en helg hvor de betaler for alle rommene på forhånd. De har invitert nok gjester slik at hver gjest/ par betaler for sitt rom. Nå har hun fortalt at de har fått noen avbud og har derfor valgt å invitere på noen andre, slik at de får fylt opp rommene.

Hva tenker dere om det? Jeg synes det høres veldig rart ut. Kipt for den personen som plutselig blir invitert i bryllup, på kort varsel. Da må man vel føle seg litt annenrangs?

Anonym poster: d992f50e0c39180276bad59aca1c9536

Videoannonse
Annonse
Gjest Quake
Skrevet

Var en diskusjon om noe lignende for ikke så lenge siden.

Det ble ikke godt mottatt for å si det slik.

AnonymBruker
Skrevet

Tror ærlig talt det er sjeldent at noe blir godt mottatt her på forumet når brudepar prøver å gjøre alle til lags. Det pussige er jo at de som synes det er en dårlig idè, er de samme som synes det er dritkjedelig å gå i bryllup! Skal ikke være enkelt gitt!

Anonym poster: 21ef82baa7cfba1263a90b6b63689d6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var en diskusjon om noe lignende for ikke så lenge siden.

Det ble ikke godt mottatt for å si det slik.

I den tråden så ble de invitert sent på kvelden dagen FØR bryllupet. Kommer an på hvor kort frist det er snakk om.

Anonym poster: 4ce7f65500d99a9ed4cd371bf939e811

• Liker 3
Skrevet

Personlig hadde jeg ikke vært interessert å være B-gjest, så jeg hadde takket nei.

• Liker 3
Skrevet

Ja, hvorfor ikke? man er da ikke B-gjest eller noe annet tull bare fordi brudeparet ikke har hatt råd eller plass til å invitere en i første omgang. Som regel har man en mye lengre liste over hvem man ønsker å invitere enn den faktiske listen over inviterte speiler. Nettopp grunnet økonomi- og/eller plassbegrensninger.

Hadde jeg fått en slik etterinvitasjon senest en uke før selskapet, hadde jeg gladelig takket ja dersom det passet sånn og ikke kostet tusener-på-tusener i reisekostnader til festlokasjonen.

• Liker 4
Gjest annemor30
Skrevet

Personlig hadde jeg ikke vært interessert å være B-gjest, så jeg hadde takket nei.

Jeg også;)

• Liker 1
Skrevet

Samme her. Er jeg ikke "viktig" nok til å være gjest på den originale gjestelista, ønsker jeg ikke å være reserven som blir hentet inn når andre melder avbud.

• Liker 3
Skrevet

Ja, hvorfor ikke? man er da ikke B-gjest eller noe annet tull bare fordi brudeparet ikke har hatt råd eller plass til å invitere en i første omgang. Som regel har man en mye lengre liste over hvem man ønsker å invitere enn den faktiske listen over inviterte speiler. Nettopp grunnet økonomi- og/eller plassbegrensninger.

Hadde jeg fått en slik etterinvitasjon senest en uke før selskapet, hadde jeg gladelig takket ja dersom det passet sånn og ikke kostet tusener-på-tusener i reisekostnader til festlokasjonen.

Meg også. Også kommer det jo an på hvem det er. Hadde min beste venninne eller min søster kun invitert meg i siste liten hadde jeg blitt lei meg. Men hvis det var snakk om en gammel venninne jeg ikke har snakka med på mange år, eller en eller annen firemenning jeg møtte et par ganger da jeg var liten hadde jeg ikke brydd meg :P Skjønner at folk vil be sine nærmeste først, og at det ikke er plass til alle!

• Liker 3
Skrevet

Jeg var invitert i et bryllup som kaffegjest. Det var helt ok siden det var så å si bare familie i brylupet. Så meldte ett par avbud og jeg ble "oppgradert" til middagsgjest. Det synes jeg var veldig hyggelig. Husker ikke hvor lenge før bryllupet jeg ble "oppgradert", men det var vel kanskje ca 3-4 uker. Ingen sure miner.

• Liker 2
Gjest "gjest"
Skrevet

Jo, det er man pinadø ja.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror ærlig talt det er sjeldent at noe blir godt mottatt her på forumet når brudepar prøver å gjøre alle til lags. Det pussige er jo at de som synes det er en dårlig idè, er de samme som synes det er dritkjedelig å gå i bryllup! Skal ikke være enkelt gitt!

Anonym poster: 21ef82baa7cfba1263a90b6b63689d6c

De eneste brudeparet prøver å gjøre til lags i akkurat denne situasjonen er seg selv.

Anonym poster: 79ef4c2f3cf1d7a72a536838c2901818

• Liker 1
Gjest "gjest"
Skrevet

De eneste brudeparet prøver å gjøre til lags i akkurat denne situasjonen er seg selv.

Anonym poster: 79ef4c2f3cf1d7a72a536838c2901818

Jepp, sikre seg at de får nok gaver.

• Liker 1
Skrevet

Jeg svarer det samme som i forrige tråden; Jeg hadde vært glad for at brudeparet ville at jeg skulle feire dagen sammen med de :)

Gjestelista består av både pliktgjester og ønskegjester, og i de fleste bryllup jeg har vært i så har brudeparet måtta prioritere vekk noen de gjerne ville ha der - er jo de som da blir invitert når noen melder avbud!

ikke se alt fra den negative siden!

• Liker 4
Skrevet

Hadde takket ja så klart:)

Er det ikke ganske smålig av en å tenke at siden jeg ikke ble førsteprioritet på invitasjonslisten, så kan det være det samme. Hvorfor tenker dere slik? Er det fordi dere ikke synes herrskapet da fortjener at dere gladelig sier ja takk, eller føler dere en mindreverdighetsfølelse og dermed beklemt?

Noen ganger kan jeg kanskje forstå at man føler seg skuffet lei seg hvis man føler seg nedprioritert av en venn/venner. Men altså, hva skal jeg si, hvis det er sånn at vennene ikke prioriterer deg, så er det bare sånn de føler det. De er da gode og snille for det, de føler bare sitt, og det må de da få lov til.

Nei, da må man heve seg over det. Kanskje man til og med kommer nærmere vennene sine ved å være glad og utadvendt, og takknemlig for det man får. Ikke være sur fordi man blir skuffet, men heve seg over det, rett og slett :)

• Liker 5
Skrevet

Om man ber de fordi man vil at de skal komme, ikke for å fylle opp plasser, ser jeg ikke problemet.

Vi hadde selv en som meldte avbud ganske tidlig, og da ba vi ei gammel venninne av meg som det egentlig ikke var plass til. Vi ba også kjæresten til fetteren til mannen litt under en uke før bryllupet da en ble syk. Sa selvfølgelig at vi skjønte om hun ikke kunne komme på så kort varsel, men at det var hyggelig om hun ville være med. Hun kom også, og det var veldig hyggelig. Hadde såvidt hilst på henne en gang før, men tenkte at det var hyggelig for fetteren til mannen å ha med seg kjæresten sin :)

Grunnen til at vi ikke hadde bedt disse to i utgangspunktet var at det ikke var plass, da måtte vi leid et sted som kostet nesten dobbelt så mye og som ikke var like fint. Men mener ikke at de var mindre verdt som gjester enn de andre.

Da synes jeg faktisk det er verre med de som melder avbud samme dag som bryllupet uten noen god grunn....

• Liker 3
Skrevet

Om jeg hadde takket ja eller ei, kommer an på både relasjon og invitasjonsform.

Det er litt forskjell på "Du, nå skal du høre, vi hadde kjempelyst å invitere deg og hadde rett og slett ikke plass, men nå har noen meldt avbud, har du lyst?" med oppglødd stemme og "Du, noen meldte avbud, vil du komme?" sånn i forbifarten...

• Liker 7
Skrevet

Det er litt forskjell på "Du, nå skal du høre, vi hadde kjempelyst å invitere deg og hadde rett og slett ikke plass, men nå har noen meldt avbud, har du lyst?" med oppglødd stemme og "Du, noen meldte avbud, vil du komme?" sånn i forbifarten...

Helt enig :)

Skrevet

Jeg skjønner ikke problemet her. Hvis noen melder avbud ganske tidlig, så kan man da sende uten invitasjon kjapt - og ingen føler seg utelatt. Bekjente må da skjønne at familie kommer først uten å bli fornærmet over å være "mindre viktig"

Skrevet

Sånne hadde vi et par av!:) Og også noen "dere var jo ikke sammen da invitasjonene ble sendt, men nå har det blitt plass, så hvis du vil ta med kjæresten er h*n hjertelig velkommen!" :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...