AnonymBruker Skrevet 28. juni 2012 #1 Skrevet 28. juni 2012 Hei! Vet ikke hvor jeg skulle legge denne tråden, men. Jeg er en jente på 16 år. Jeg har de siste dagene lest mye om aspergers syndrom og er litt redd for at jeg kanskje har det selv. Jeg kjenner meg igjen i utrolig mange av symptomene. Det første er at jeg ikke liker å snakke med folk. Jeg er ikke sjenert, men trives ikke med det. For eksempel i går skulle jeg kjøpe meg en ny genser, men turte egentlig ikke gå ut fordi jeg er alltid redd for at jeg skal møte noen jeg kjenner. Om jeg møter noen jeg kjenner, går det jo bra der og da, men jeg liker det ikke. Jeg leser hva folk føler om ting jeg sier ofte, men reagerer ikke stort på det. Jeg har følelser, men gråter nesten aldri. Jeg kan og trøste de som er lei seg, og det er stygt å si det, men jeg later av og til som om at jeg er lei meg og slik at de forstår at jeg føler med dem. Snevre interesser har jeg og. Egentlig har jeg ikke stort av interesser, men jeg trives med politikk, og da tvinger jeg meg selv til å være sosial, og jeg liker de personene. Ellers er de interessene jeg har hatt som barn noe foreldrene mine har funnet på. Blant annet sport. Men jeg liker å drive med musikk da, og sitter ofte på rommet og spiller gitar og synger. Ofte sier foreldrene mine at jeg nesten ikke har noen venner. Men jeg har vel det, bare at jeg ikke tar de med hjem. Jeg har en bestevenninne da, og vi finner på en masse sammen. Men om jeg er ærlig, liker jeg å være litt alene egentlig. Men jeg tvinge meg selv til å være med på ting. Som for eksempel politikk da, slik at jeg snakker med folk. Og UKM har jeg vært med på i mange år, og der har jeg fått gode venner. Jeg drar også på fester. Jeg tror ikke at noen kunne engang tenke seg at jeg har aspergers, men det er vel fordi jeg kanskje har på meg en maske nesten. En sosial maske kanskje. Så skal jeg dra til fastlegen, eller er jeg bare rar? Beklager om det er noen skrivefeil. Det er bare å spørre om det er noe dere lurer på! Anonym poster: 5ccd44a4d7d302e5e25a53f0ef8e18be Anonym poster: 5ccd44a4d7d302e5e25a53f0ef8e18be
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2012 #2 Skrevet 28. juni 2012 Jeg synes ikke det høres ut som om du har Asperger syndrom. Nå vil ikke jeg diagnostisere deg, for det har jeg verken kunnskap eller nok informasjon til å gjøre, men dersom du føler at disse tingene som du skriver her gjør hverdagen din vanskelig ville jeg ha tatt kontakt med legen. Dersom det ikke gjør deg noe at du er litt sjenert etc, så trenger du ikke gjøre noe med det. Man er ikke nødvendigvis syk/har en diagnose bare fordi man er litt sjenert eller annerledes, eller ikke har mange venner. Anonym poster: 92c221cf2717f0c2d6d3bbc3554d05c8 5
Haddy Skrevet 28. juni 2012 #3 Skrevet 28. juni 2012 Jeg er ingen psykiater, men for meg høres det ut som du har en form for autisme.
Gjest WendyClear Skrevet 28. juni 2012 #4 Skrevet 28. juni 2012 Basert på det du skriver så er du nok bare introvert. Høres ikke ut som du har særlig snevre interesser, alle som sitter på rommet sitt og spiller gitar og synger har for eksempel ikke aspergers. 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2012 #5 Skrevet 28. juni 2012 Til trådstarter: du kan bruke klara klok: der jobber det mange leger, psykolog osv og det er helt gratis henvisning til psykolog tar vel litt mer tid tenker jeg, men du kan jo prøve det også :-) Anonym poster: 561dc40481a55602d82319ae77ad3440
Gjest test123 Skrevet 28. juni 2012 #6 Skrevet 28. juni 2012 Besøk gjerne fastlegen, men jeg synes du virker helt normal. Snevre interesser har du ikke: du har politikk, sang, gitar, tilbringe tid med bestevenninen, venner, ukm, fester osv. Å trenge alanetid gjør nesten samtlige og hadde du vært introvert så hadde du ikke vært så sosial som du beskriver.
liv Skrevet 28. juni 2012 #7 Skrevet 28. juni 2012 Hadde du hatt asperger hadde du ikke hatt den sosiale maska 2
Cata Skrevet 28. juni 2012 #8 Skrevet 28. juni 2012 (endret) Det høres mer ut som du er introvert, og i tillegg litt sjenert. Slik jeg oppfatter det du skriver så er du ganske greit i stand til å oppfange hvordan mennesker rundt deg reagerer og du sier du later som om du er lei deg for å virke medfølende i en del tilfeller. En med asperger vil sjelden kunne "spille" medfølende på den måten. Det er litt vondt å forklare skikkelig, for en med asperger kan fint se og forstå at andre blir lei seg, men de vil ikke nødvendigvis kunne se hvorfor eller forholde seg til det. På den andre siden så vil mange velfungerende aspergere (hvis man kan kalle det det) klare å spille "normal" ute blant folk ettersom de opp gjennom årene har trent seg til at "hvis noen reagerer slik så forventes det at jeg skal oppføre meg sånn". Slik du beskriver dine interesser så er det nettopp det - interesser. For en asperger med særinteresser så blir det gjerne altoppslukende. Når de kommer inn på "sitt" tema så vil det overskygge alt annet og kun det står i fokus. De snakker om det, de vrir samtalen over på det ved enhver anledning, de kan sitte i timesvis med interessen sin, og de evner absolutt ikke å se at kanskje ikke alle andre er like opptatt av alle detaljer i emnet som de selv. (Må for ordens skyld tilføye at jeg absolutt ikke er ekspert på temaet, men har lest meg en del opp på asperger/autisme siden jeg i mange år har lurt på om jeg selv kanskje befinner meg i utkanten av autismespekteret. ) Endret 28. juni 2012 av Cata 1
Gjest Wei Wei Skrevet 28. juni 2012 #9 Skrevet 28. juni 2012 Jeg er ingen psykiater, men for meg høres det ut som du har en form for autisme. Aspergers syndrom er jo en form for autisme.
Gjest Wei Wei Skrevet 28. juni 2012 #10 Skrevet 28. juni 2012 Du forstår at andre har følelser og reagerer, selv om du spiller en del. Du har ikke aspergers.
Quilliam Skrevet 28. juni 2012 #11 Skrevet 28. juni 2012 Høres ikke ut som aspergers i det hele tatt. Du høres ut som en vanlig introvert, og det kommer du sannsynligvis til å være resten av livet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå