AnonymBruker Skrevet 27. juni 2012 #1 Skrevet 27. juni 2012 Da jeg var yngre ble jeg utsatt for incest. Jeg ble ikke tvunget og jeg visste det var galt, men jeg visste ikke hvor galt det var. Dette tenkte jeg ikke noe på i mange år, men de siste to årene har dette plaget meg mye. Jeg ønsker ikke å snakke med psykolog (eller noen andre) om dette, men jeg ønsker å bearbeide det slik at jeg kan slutte å tenke på det! Hvordan kan jeg gjøre det på egen hånd? Anonym poster: 95677436781853ac68e3d171d01e8420
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2012 #2 Skrevet 27. juni 2012 Å bearbeide traumer på egenhånd fungerer ganske dårlig (det var i alle fall min opplevelse). Dersom du føler at dette er noe du må bearbeide, så mener jeg det er et tegn på at du trenger profesjonell hjelp. Anonym poster: 6c1d2605f15aaadfd9ca2524ef4d9541 1
Mann1986 Skrevet 27. juni 2012 #3 Skrevet 27. juni 2012 Jeg ble utsatt fra min farmor, jeg gikk til smiso som har avdelinger over hele landet. Gratis å gå dit. Det er en bra start å gå dit for å få råd fra dem. Det er vanlig at det er vanskelig å gå dit første gangen fordi man føler seg like liten og svak som da overgrepene skjedde, men så fort du har kommet i prat med dem så får du lettet på dette. Slik opplevde jeg dette da jeg gikk dit. Du får råd om selvhjelp fra dem. smiso.no 1
2shy Skrevet 27. juni 2012 #4 Skrevet 27. juni 2012 Det er mange måter å bearbeide traumer på, men jeg mener du bør belage deg på hjelp med noe så alvorlig som incest. Incest er noe av det groveste man kan bli utsatt for, særlig fordi det også da ofte dreier seg om et nært familiemedlem. Man har mistet en fundamental trygghet. Du trenger ikke gå til psykolog, men jeg oppfordrer deg til å sjekke ut andre terapiformer, som f.eks psykomotorisk fysioterapi. hvis du ikke snakker om det kan du risikere at det spiser deg opp innvendig. Det er VIKTIG å prate om det. En måte du kan gjøre det på egenhånd er å skrive ned følelsene dine rundt det. Skrive ned i detalj hva som har hendt, hvor, hvem, hvor gammel, hvor lenge, hva du følte underveis, i ettertid, hva du vil fortelle den personen som har utsatt deg for det, osv. Kanskje du etterhvert konfronterer overgriperen når du er sterk nok. Du må få ut følelsene dine. Meditasjon/Yoga er også et bra tilskudd, men som sagt, du bør bearbeide godt og kjenne ordentlig på følelsene dine. Å ikke skulle snakke om det kan være skadelig i det lange løp.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2012 #5 Skrevet 27. juni 2012 Jeg vil bemerke at det ikke er et overgrep det er snakk om. Det handler om noen som skjedde mellom meg og min bror som er to år eldre enn meg. Jeg var vel rundt 10-12 år da det skjedde. Det kan vel i teorien sees på som et overgrep iom at broren min er eldre enn meg, men det var ikke noe jeg ble tvunget til så dermed ser ikke jeg på det som et overgrep, og jeg bebreider ikke broren min for det. Så det er ikke det at det ble utført et overgrep mot meg som er problemet, men at noe slik faktisk har hendt mellom meg og min bror. TS Anonym poster: 95677436781853ac68e3d171d01e8420
2shy Skrevet 27. juni 2012 #6 Skrevet 27. juni 2012 Jeg vil bemerke at det ikke er et overgrep det er snakk om. Det handler om noen som skjedde mellom meg og min bror som er to år eldre enn meg. Jeg var vel rundt 10-12 år da det skjedde. Det kan vel i teorien sees på som et overgrep iom at broren min er eldre enn meg, men det var ikke noe jeg ble tvunget til så dermed ser ikke jeg på det som et overgrep, og jeg bebreider ikke broren min for det. Så det er ikke det at det ble utført et overgrep mot meg som er problemet, men at noe slik faktisk har hendt mellom meg og min bror. TS Anonym poster: 95677436781853ac68e3d171d01e8420 Hvordan er dette ikke et overgrep, og hvorfor bebreider du ikke broren din? Det finnes de som frivillig har sex med faren sin, de blir ikke tvunget, men de har det. Det er likevel et overgrep. En gutt i tidlig tenårene vet veldig godt at man ikke har sex med sin lillesøster på 10 år. Har du snakket med han om dette i voksen alder? 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2012 #7 Skrevet 27. juni 2012 Hvordan er dette ikke et overgrep, og hvorfor bebreider du ikke broren din? Det finnes de som frivillig har sex med faren sin, de blir ikke tvunget, men de har det. Det er likevel et overgrep. En gutt i tidlig tenårene vet veldig godt at man ikke har sex med sin lillesøster på 10 år. Har du snakket med han om dette i voksen alder? Vi hadde ikke samleie, men han ønsket at jeg skulle ta han på penis. Og det gjorde jeg uten å nøle, ikke fordi jeg ville og ikke fordi jeg var redd for hva han evt kunne gjøre om jeg ikke gjorde det. Men fordi jeg ikke tenkte over hvor feil det var. Vi visste det ikke var "lov", for dette ble jo såklart skjult for våre foreldre. Tror det skjedde rundt tre ganger i løpet av kort tid, deretter har det aldri skjedd igjen. Og vi har aldri snakket om det. Jeg kommer aldri til å ta opp dette med han nå i voksen alder. Dette popper opp i hodet mitt ofte når jeg er sammen med han og for meg blir det da ubehagelig. Om han selv har bearbeidet dette og lagt dette bak seg, vil ikke jeg minne han på det igjen. Ser for meg at forholdet mellom oss kan bli veldig ødelagt av det. Vi har et veldig godt søskenforhold nå, og jeg vil ikke rippe opp i dette nå. For noen år siden var han plaget med angst og noe depresjoner og gikk en periode til psykolog pga dette, jeg ser for meg at dette er noe han muligens kan ha snakket om da (blant annet, i tillegg til andre ting som jeg vet var noe av grunnen til angsten hans). Anonym poster: 95677436781853ac68e3d171d01e8420
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2012 #8 Skrevet 27. juni 2012 Jeg burde kanskje bebreide han for det, det var jo på hans initiativ. Nei, jeg hadde ikke lyst, men jeg gjorde jo det. Men han tvang meg ikke, og hadde jeg sagt nei så hadde ikke han tvunget meg heller, det vet jeg. Anonym poster: 95677436781853ac68e3d171d01e8420
2shy Skrevet 27. juni 2012 #9 Skrevet 27. juni 2012 (endret) Vi hadde ikke samleie, men han ønsket at jeg skulle ta han på penis. Og det gjorde jeg uten å nøle, ikke fordi jeg ville og ikke fordi jeg var redd for hva han evt kunne gjøre om jeg ikke gjorde det. Men fordi jeg ikke tenkte over hvor feil det var. Vi visste det ikke var "lov", for dette ble jo såklart skjult for våre foreldre. Tror det skjedde rundt tre ganger i løpet av kort tid, deretter har det aldri skjedd igjen. Og vi har aldri snakket om det. Jeg kommer aldri til å ta opp dette med han nå i voksen alder. Dette popper opp i hodet mitt ofte når jeg er sammen med han og for meg blir det da ubehagelig. Om han selv har bearbeidet dette og lagt dette bak seg, vil ikke jeg minne han på det igjen. Ser for meg at forholdet mellom oss kan bli veldig ødelagt av det. Vi har et veldig godt søskenforhold nå, og jeg vil ikke rippe opp i dette nå. For noen år siden var han plaget med angst og noe depresjoner og gikk en periode til psykolog pga dette, jeg ser for meg at dette er noe han muligens kan ha snakket om da (blant annet, i tillegg til andre ting som jeg vet var noe av grunnen til angsten hans). Anonym poster: 95677436781853ac68e3d171d01e8420 Det er likevel et overgrep selv om dere ikke hadde samleie. Det spiller ingen rolle om du var med på det. Dette må jo være noe han tenker på også, og det kan jo godt være at dette er noe av årsaken til at han har hatt angst og depresjon. Jeg burde kanskje bebreide han for det, det var jo på hans initiativ. Nei, jeg hadde ikke lyst, men jeg gjorde jo det. Men han tvang meg ikke, og hadde jeg sagt nei så hadde ikke han tvunget meg heller, det vet jeg. Anonym poster: 95677436781853ac68e3d171d01e8420 Igjen, det at du ikke ble tvunget gjør det ikke noe mindre til overgrep. Jeg syns du underdriver veldig hendelsen, jeg råder deg til å snakke med noen som har dette som fagfelt. Jeg syns du skal lese litt her Endret 27. juni 2012 av 2shy
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2012 #10 Skrevet 27. juni 2012 Takk for at du svarer meg 2shy. Det hjelper mye å bare skrive om det her. Har lenge tenkt å få ut alt i et innlegg her på KG, men er så redd for de "slemme" svarene som vil komme. Kanskje jeg underdriver det ja, det har i hvert fall påvirket meg til tider veldig mye så jeg bør ta tak i det i hvertfall. Jeg har både sosial angst (har gått til psykolog for det, men tok aldri opp dette da), dårlig selvtillit, problemer med å slippe noen av det motsatte kjønn innpå meg og div andre problemer, som jeg er redd for skal ha kommet av dette. Kanskje jeg etterhvert tar kontakt med psykolog, men jeg har veldig lyst å prøve å bearbeide dette på egenhånd først. Finnes ikke det noen form for selvhjelp for slike situasjoner? Jeg tenker, på hvilken måte kan en psykolog sette dette i et annet lys for meg enn hva jeg feks selv kan lese meg til i en bok..? Anonym poster: 95677436781853ac68e3d171d01e8420
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2012 #11 Skrevet 27. juni 2012 Det trenger ikke være samleie for å være overgrep, og det trenger heller ikke være vold inne i bildet. En eldre bror har naturlig nok en slags form for makt over sin søster, som gjør at man ikke nødvendigvis gjør motstand selv om man ikke har lyst. Jeg skjønner godt at du ikke vil konfrontere han med dette, og det er nok heller ikke nødvendig. Likevel mener jeg du skal ta kontakt med noen, siden dette tydeligvis plager deg. Du trenger ikke fortelle nøyaktig hva som har skjedd til en lege/psykolog dersom du uroer deg for det. Anonym poster: 6c1d2605f15aaadfd9ca2524ef4d9541 1
Gjest RT Skrevet 28. juni 2012 #12 Skrevet 28. juni 2012 Innen fagmiljøene regnes det som overgrep dersom det er 5 år i mellom de mindreårige.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2012 #13 Skrevet 28. juni 2012 Hvorfor prøver dere å gjøre dette verre enn det er? To års alderforskjell er lite nok til at dette like gjerne kan ha vært felles utforsking mellom to like parter, så lenge det ikke er tvang og maktbruk i bildet. Opplevde noe lignende selv i samme alder, med en nær slektning, og det var likeverdig utforsking, og jeg har heller aldri hatt noen problemer med det i ettertid. Anonym poster: 1ea97e060e37d7a4e0a81cbb9a40845e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå