Gå til innhold

Kan hellig birma være alenekatt?


ponni

Anbefalte innlegg

Tenker på å skaffe hellig birma, men det er uaktuellt å ha to katter. Den må være alene hele dagen, fra 8 til 6 ca... Reiser ikke mye ellers, så det vil være noen hjemme på kvelden nesten hver dag. Vil en hellig birma fort bli ensom og deprimert ved å være alene på dagen? Vil ikke at pusen skal føle det :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bobler

Skal du ha den som innekatt? I såfall så syntes jeg du må ha to. Uansett om du har hellig birma eller huspus.

Se for deg dette: Du står opp 7, drikker kaffe, spiser frokost og drar på jobb. Vel hjemme klokken 18.00 skal du ta en dusj, lage og spise middag, ta oppvasken og henge opp klær. Du skal også gjerne se litt på tv eller sitte litt på datamaskinen også før du legger deg 23.00.

- Da er det ikke mye tid for kosing, børsting, aktivisering og leking med pus. Innekatter uten selskap av en annen katt mener jeg bør ha minimum en time med oppmerksomhet, hver eneste dag. Det vil være ufattelig kjedelig for pusen din og subbe dag ut og dag inn i den samme leiligheten, dønn alene 10 timer i døgnet + når du sover.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hellige Birma var alenepus de første 9 årene av sitt liv, så flyttet hun til oss og fikk to søsken. Hun er mye mer utadvendt nå enn hos forrige eiere, men det kan det jo være mange grunner til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Som innekatt blir det lenge å være helt alene hver dag.

Bare seg selv å leke med, sove litt... alene...

Jeg er desverre redd for at jeg tror det kan bli en trist tilværelse for en pus.

Helgene vil selvsagt bli bra, dersom pusen da får masse oppmerksomhet, kos, lek og moro. Men så er det bare 2 helgedager hver uke, og hele 5 arbeidsdager.

En ute-/inne-/ute-pus har normalt sett ikke store problemer med å være alenekatt, men inne-tilværelsen krever enten et hjemmeværende menneske eller minst en kompis.

Også en funksjonshemmet pus trenger selskapet av en artsfrende. Noen å 'krangle' med, leke 'sisten' med, springe om kapp med, lure på bak hjørnet.

Både blinde, døve og tre-bente katter leker med hverandre og har stort utbytte av samhørigheten med artsfrender.

Endret av Lille-pus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

ooookey.. takk for svar, skjønner at jeg uansett må få meg katte-trapp ^_^ så pusen får utforske verden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...