Gå til innhold

Bilstol nr 2 - bakovervendt montering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart kjøpe ny bilstol av typen fra 9 kg og oppover. Den skal da være bakovervendt (evt kombinasjon). Bakovvendt er jo tryggest, men de er vanskelige å mintere riktig og derfor får de også dårlig svore på dette i tester. På forbrukerrådet sine sider ser jeg at de har tatt for seg montering av bakovervendte bilstoler. De skriver:

Derfor, hvis du investerer tid og krefter i å sikre at stolen er montert korrekt, kan du overse en dårlig karakter i risiko for feilbruk. Da bør du i tilfelle oppfylle følgende forutsetninger:

1. Stolen monteres en gang for alle, du mister altså friheten til å montere stolen inn og ut av bilen.

2. Du – og gjerne også din partner - leser bruksanvisningen grundig og leser til du (dere) forstår alle anvisninger. Ring eventuelt produsent/importør for å avklare uklarheter.

3. Du ringer på forhånd for å «bestille time» og reiser så til en seriøs forhandler av barneseter for å få hjelp til å montere setet. Dere monterer setet sammen, og både du og forhandlerens representant må bli helt enige om at stolen er korrekt montert.

4. Deretter «bestiller du time» hos en annen seriøs forhandler og ber om at den best kvalifiserte ansatte dobbeltsjekker at du har montert stolen korrekt. Hvis også denne forhandlerens representant går god for korrekt montering, må vi kunne anta at du er i mål.

Kilde: Min lenke

Så spørsmålet mitt er; hvor får jeg hjelp til å montere setet? Tror Thorsov bilrekvisita tilbyr dette, men er ikke sikker. Barnas Hus har dessuten 20% denne uken så da kunne jegtenke meg å handle der. Hjeler de på Barnas Hus deg med å feste i bilen? Uanett bør man dra til en annen representant for å dobbeltsjekke at det er korrekt montert. Noesom vet hva f.eks. Thorsov bilrekvisita tar for dette hvis du ikke kjøper setet der?

I samme slengen lurer jeg på om Barnas Hus lar deg teste om det er plass til de ulike setene i bilen din eller om noen andre forhandlere gjør dette.

Anonym poster: ac12d60754f6b219f1805b0f8ee79864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle som forhandler bilstoler skal også kunne å montere de.

MEN du bør også lære dette selv. Det kan skje ting som gjør at du må flytte stolen over i en annen bil, f eks motorhavari. Da er det litt kjedelig å stå der å ikke få det til.

Så gjør det selv først, deretter får du de i butikken til å se etter om du har gjort det riktig.

Anonym poster: cae64fcfc4a72d1db1dcc86a67e1e40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Les bruksanvisningen.

2. Les bruksanvisningen én gang til mens du tar på de punktene som blir beskrevet.

3. Les bruksanvisningen.

4. Monter setet mens du leser bruksanvisningen.

5. Les bruksanvisningen.

6. Kontroller monteringen mens du leser bruksanvisningen.

7. Om du nå er usikker, be forhandleren om å komme og kontrollere at det er riktig.

Å montere bilseter er ganske likt å bygge lego eller ikea-møbler. Om du følger bruksanvisningen og kontrollerer eget arbeid, gjør du ikke feil. Men det krever at du fokuserer 100% på oppgaven hele veien.

Å montere bakovervendte isofix-seter er forresten lettere enn å montere forovervendte belte-seter i den gruppen, så om du har isofix og får plass til det (isofix-setene tar større plass enn de som monteres med belte), er det absolutt å anbefale. Jeg bruker 5 minutter på å flytte BeSafe'n med isofix mellom bilene våre, mens jeg brukte en halvtime på å monter Britax'en som monteres med belte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du tar bekymringene på forhånd, det er slettes ikke vanskelig å montere en kombistol bakovervendt! Vi har britax multitech og jeg kan ikke forstå at det går an å montere det feil, det er tegnet opp på stolen og beskrevet i bruksanvisning til minste detalj og så er det et felt på støttebeinet som er rødt om det ikke står nok i spenn og blir grønt når vi har gjort det riktig.

Selvfølgelig setter en ikke inn et slikt sete og bare lar det stå der, med smårollinger i bilen så trengs det gjerne å vaskes rundt der bak i ny og ne og en må jo kunne ta setet ut av bilen! Ingen problem!

Hvis du vil ha hjelp til å feste setet så ringer du butikken og spør når de har personale nok til å hjelpe deg med å feste og så kommer du til avtalt tid. Enkelt og greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte på Barnas hus, monterte setet i bilen og fikk så de ansatte til å komme ut og sjekke. Enkelt, raskt og greit. Har ikke flyttet på setet siden, men om det skulle bli nødvendig så vet jeg i alle fall hvordan man gjør det. Ikke var det spesielt vanskelig heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Barnas Hus på Tiller fikk jeg lov til å ta med meg setet ut og teste det i bilen, mot at jeg la igjen førerkortet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo også se om det finnes instruksjonsvideoer på youtube? Vi måtte gjøre det da bruksanvisningen til Brio Zento var sporløst forsvunnet og den vi fant ved googlesøk var helt uforståelig. De fleste bakovervendte seter har allikevel samme fremgangsmåte, om enn noen ulike punkter her og der, og når du har gjort det én gang er det forholdsvis enkelt.

Du må forresten også se an babybutikken du sogner til. Jeg ville aldri i livet stolt på at knølene på ''mitt'' Barnas Hus kunne korrekt montering av barnesete. :gjeiper:

Endret av ^^Belle^^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg fikk god hjelp på Barnas Hus. Først viste de meg hvordan det skulle monteres i en bilstup de har inne i butikken, og så kom de ut til bilen for å se at jeg hadde montert riktig. Veldig god hjelp, fikk jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...