Gå til innhold

Miljøbevisste syklister

Fremhevede innlegg

Skrevet

I går slo det meg, jeg kjørte langs E-6.

Sommerhalvåret fører med seg mye rart; mygg, lettkledde mennesker, is og syklister.

Forstår godt at folk vil ta sykkelen fatt istedenfor å sitte i en svett og klam bil og råtne.

MEN PÅ E-6 FOR SVARTE!

Er tildels en ivrig syklist selv, men jeg prøver å holde meg på bygdeveiene både med tanke på yrkessjåførene og min egen sikkerhet.

Uansett, det er en offentlig ansatt her i byen som mang en gang har stått frem i lokale media angående sin sykling, han sykler 3 mil på jobb hver eneste dag om sommeren.

Har dere hørt noe så fantastisk?, noe så miljøbevisst?

Greit, han holder seg i form og sparer miljøet for utslipp fra sin egen bil, men tenk på alle biler og lastebiler som må bremse ned før de passerer han for så å akselerere opp i fart igjen i en sky av svart eksos.

På min 2 timer lange ferd langs E-6 i går måtte jeg ved 14 (!) anledninger bremse for syklister.

For all del, hold dere i form, vær miljøbevisste og alt det der, men vær miljøbevisste sprekinger på egnede plasser!

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

I går slo det meg, jeg kjørte langs E-6.

Sommerhalvåret fører med seg mye rart; mygg, lettkledde mennesker, is og syklister.

Forstår godt at folk vil ta sykkelen fatt istedenfor å sitte i en svett og klam bil og råtne.

MEN PÅ E-6 FOR SVARTE!

Er tildels en ivrig syklist selv, men jeg prøver å holde meg på bygdeveiene både med tanke på yrkessjåførene og min egen sikkerhet.

Uansett, det er en offentlig ansatt her i byen som mang en gang har stått frem i lokale media angående sin sykling, han sykler 3 mil på jobb hver eneste dag om sommeren.

Har dere hørt noe så fantastisk?, noe så miljøbevisst?

Greit, han holder seg i form og sparer miljøet for utslipp fra sin egen bil, men tenk på alle biler og lastebiler som må bremse ned før de passerer han for så å akselerere opp i fart igjen i en sky av svart eksos.

På min 2 timer lange ferd langs E-6 i går måtte jeg ved 14 (!) anledninger bremse for syklister.

For all del, hold dere i form, vær miljøbevisste og alt det der, men vær miljøbevisste sprekinger på egnede plasser!

Det er da vel ikke liv å sykle på motorveier? Det er ikke lov å kjøre moped engang.

Endret av Arabella
  • Liker 4
Gjest tarandus
Skrevet

E6 er ikke ren motorvei. Og syklister eier veien, selvsagt!

Skrevet

Så snart det har blitt bygd en 4-felts E6 for syklister, kan jeg garantere at syklistene sykler der i stedet!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at det ikke tilrettelegges for syklister.

Hadde man laget planløse sykkelveier som fulgte den direkte ruten slik hovedveien gjør så hadde syklistene fulgte disse og holdt seg borte fra E6 (og andre hovedveier).

Anonym poster: 433177245a3ffd9cab0828f0473c8176

• Liker 4
Skrevet

E6 er ikke ren motorvei. Og syklister eier veien, selvsagt!

Reinsdyret har rett!

Mesteparten av den norske E-6 er IKKE motorvei.

Problemet er at det ikke tilrettelegges for syklister.

Hadde man laget planløse sykkelveier som fulgte den direkte ruten slik hovedveien gjør så hadde syklistene fulgte disse og holdt seg borte fra E6 (og andre hovedveier).

Ehemm, kremt, den der må du dra lenger ut på landet med!

Nå finnes det flust av asfalterte bygdaveger som syklistene fritt kan bruke uten å være til sjenanse for den øvrige trafikken.

• Liker 1
Skrevet

Greit nok at syklister vistnok også har "rett på veien", men om en bil hadde kjørt like sakte som en syklist over en lang strekning, så hadde det ført til en fin liten bot.

Noen syklister er jævlige, andre tar faktisk litt hensyn til de som sitter i bilen(e) bak seg.

AnonymBruker
Skrevet

Reinsdyret har rett!

Mesteparten av den norske E-6 er IKKE motorvei.

Nå finnes det flust av asfalterte bygdaveger som syklistene fritt kan bruke uten å være til sjenanse for den øvrige trafikken.

Men skal man sykle, vil man nok helst velge den korteste vei fra A til B. Likegyldig hvilken vei det er.

Jeg synes forøvrig det er merkelig (eller feil innfallsvinkel) å angripe syklistene, og kalle dem ikke-miljøvenlige fordi DU og andre billister må bremse ned. Sykle selv? Angrip dem som kan sette i gang bygging av sykkelvei? Du har mange mulighetder.

Anonym poster: d54650b5b21f799989fb4a9b93263b59

• Liker 4
Skrevet

Det slo meg at det var bra du ikke hadde dette innlegget i helgen, for da var det mange ute og syklet på E6, i Den store styrkeprøven...

Skrevet

Men skal man sykle, vil man nok helst velge den korteste vei fra A til B. Likegyldig hvilken vei det er.

Jeg synes forøvrig det er merkelig (eller feil innfallsvinkel) å angripe syklistene, og kalle dem ikke-miljøvenlige fordi DU og andre billister må bremse ned. Sykle selv? Angrip dem som kan sette i gang bygging av sykkelvei? Du har mange mulighetder.

1. Syklistene jeg sikter til er ikke de som er ute etter den korteste veien.

2. Du kan umulig mene at du syns å forårsake både livsfarlige og miljøskadende hendelser unødig er merkelig..?

3. Vi får først bygge ut den viktige infrastrukturen før hobbymosjonistene får det de vil ha kanskje....

AnonymBruker
Skrevet

1. Syklistene jeg sikter til er ikke de som er ute etter den korteste veien.

2. Du kan umulig mene at du syns å forårsake både livsfarlige og miljøskadende hendelser unødig er merkelig..?

3. Vi får først bygge ut den viktige infrastrukturen før hobbymosjonistene får det de vil ha kanskje....

2. Syklistene er ikke ene om å skulle avverge farlige hendelser. Det handler om samspill, selvom du, som billist, tydeligvis bare evner å se den ene side.

3. Jeg forstår slett ikke hvorfor du er så negativ til at noen mennesker velger å sykle til jobb i stedetfor å kjøre. "Buuhuu, jeg må være oppmerksom på ennå en ting i trafikken" er ikke et (dugandes) argument.

• Liker 6
Skrevet

Å kjære vene, du virker som litt av en smarting...

Skrevet

Ja, det er du en til å snakke om. :ler:

Når jeg sykler vil jeg mye heller møte på AB her i bil enn deg.

Disse veiene du snakker om at folk kan sykle på beviser ikke annet enn at du ikke har satt deg på en sykkel med transport som formål i det siste.

• Liker 5
Skrevet

Tenk på bilkøen du hadde måttet sitte i dersom alle disse syklistene skulle kjørt i stedet for å sykle, kjære TS!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Aaahhh.. Hatten av for din gode argumentasjon!

Skrevet (endret)

Føler jeg møtte veggen her nå, ta over diskusjonen dere :)

Endret av Bud
Skrevet

Jeg heier på argumentasjonen din, Bud. Landeveissyklister er en plage på mindre veier også. Her "ute på landet" er veiene smale og til dels svingete også. Resultatet er bokstavelig talt at en risikerer å bli kjørende bak en syklist i mange kilometer (faktisk en drøy mil på det verste) før man får noen mulighet til å kjøre forbi på en noenlunde trygg måte.

:kjefte:

Så jeg skjønner (og er enig i) frustrasjonen.

(Jepp, jeg sykler også til jobb innimellom, men prøver å holde meg på fortau og lite trafikkert vei der det er mulig.)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mulig man finner asfalterte veier de fleste steder. Men ofte er disse veiene mer kuperte og svingete enn E6 som skjærer gjennom landskapet.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...