Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2012 #1 Skrevet 27. juni 2012 Hei! Jeg har hatt en del med fordøyelsen, og ble "avhengig" av avføringspiller en periode ( ca 1 år ) Måtte ta 1-2 hver dag for å komme på do. ( kunne gå noen dager mellom hver gang jeg tok ) Nå har det blitt mye bedre, og jeg kommer meg på do hver dag uten pillene ( har vært "pillefri" i et år ca, men har tatt et pr stk ) Uansett, så føler jeg noen ganger at ikke alt kommer ut, magen blåser seg opp osv. Dette ødelegger humøret fullstendig, og grunnen til at jeg stoppet med pillene var fordi at jeg leste at man kunne få utlagt tarm om man tok de for ofte. Jeg skal IKKE tilbake til å ta dem hver dag. Men det jeg lurer på, er om det kan være skadelig å ta 1-2 en gang i uken, bare for å få tømt seg helt ? Føler som sagt ofte at jeg ikke får ut alt sammen, men vil så klart ikke tilbake til å bruke de for ofte. Men en gang i uken, eller i verste fall en gang i måneden?
Djungelvrål Skrevet 27. juni 2012 #2 Skrevet 27. juni 2012 Å klusse med peristaltikken er ikke lurt. Spis frukt og grønt og drikk nok vann evt. ta Movicol. Movicol tar med seg væske til tarmen og er mild mot tarmen. Google eller hør på apoteket.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2012 #3 Skrevet 27. juni 2012 Jeg ville ha forhørt meg med en lege angående pillene. Anonym poster: f596cb4e11bcfb5f2e211efc343a31bb
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2012 #4 Skrevet 27. juni 2012 Jeg vil fraråde deg til å ta disse pillene en gang i uken. Hadde selv mye problemer med magen noen år tilbake, og tok ofte avføringspiller ukentlig. Til slutt ble nok kroppen avhengig av dem, og magen ble bare enda tregere. Det tok lang tid før jeg fikk øynene opp for at det var kostholdet mitt det var noe feil med. Men siden tarmen allerede hadde lagt seg i lavgir, tok det lang tid etter at jeg hadde begynt med det nye kostholdet før avføringen ble regelmessig uten at jeg behøvde å tenke på det. Husk også at forstoppelse kan ha en psykisk opprinnelse; det begynner gjerne med at man har treg mage og ikke får ut noe når man er på do, man bygger opp dårlige assosiasjoner til toalettbesøk, og dette har en ringvirkning slik at man stresser seg opp, bekymrer seg og spennner seg når man skal på do, slik at det blir vanskeligere å få ut avføringen. En uheldig ringvirkning altså. Kanskje du kan prøve å heller drikke to svære kopper kaffe i steden for å ta deg en avføringspille? Lykke til! Anonym poster: cb8db23e59f8140564af63cd99f1173c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå