Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har alltid fått et sett per hode i husholdningen. Men det er vel ikke noe verre enn at man kan kopiere eller spørre husvert om et sett til? =)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke systemnøkler nummer da?

Uansett finner du også sjapper som sliper nøkler for deg, selv når det er systemnøkler. Da ikke alle respekterer etikk og heller vil tjene extra. Og hvis du skal utenlands i sommer, feks til "syden", så kopierer de der ALT.

Folk må uansett ikke stole blindt på systemnøkler. Flytter du inn i ny bolig bør du alltid skifte lås for å være på den sikre siden.

Den billigste løsningen (låssmeder er grådige) er faktisk å bare skifte ut låssylinder. Det er såre enkelt, og du får kjøpt nytt låssylinder m/3 nøkkeleksemplar for et par hundrelapper på biltema. Dette er akkurat like bra som det Trioving selger for 7-800 kr. Like vanskelig (el lett) å dirke opp begge to.

Anonym poster: 80418b9b68ca3bd6d1b713d79ecafb65

Skrevet

Som sagt bor huseier i en annen by, så hvis jeg låser meg ute kan han ikke hjelpe meg uansett.

Jeg har aldri fåreslått å kopiere nøkler ulovlig.

Jeg bare lurte på om det var vanlig å få kun ett sett, eller om det var sjelden.

Jeg så ikke at huseier bor i en annen by, så innrømmer at det var et unødvendig innspill.

Min kommentar om ulovlig kopiering var rettet mer til alle svarene du fikk om kopiering. Det beste er alltid å innlede et nytt husleieforhold med en åpen dialog. Jeg har selv leid ut i flere år, og hadde selv dekket ekstra sett med nøkler dersom leietaker behøvde det. Hadde jeg derimot oppdaget ulovlig kopiering hadde jeg reagert kraftig på det. Jeg kan ikke se for meg at huseier skal stille seg på bakbena i en så enkel sak. Jeg synes jeg får unødvendig mye negative kommentarer om min mening her, det virker som om folk automatisk trur at dette er noe huseier ikke går med på, og tar det som en selvfølge at man som leietaker kan ta seg til rette og kopiere opp selv systemnøkler.... Jeg reagerer kraftig på det etiske nivået.

Jeg og mannen har bodd med smekklås i 7 år totalt, og vi har aldri låst oss ute. Det blir raskt en vanesak. Det jeg derimot har opplevd er at noe inni låsemekanismen brekker, slik at jeg var låst ute på den måten. Men de fleste steder i Norge er en låsesmed med døgnvakt innen kjørelengde, så det løste seg raskt likevel.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg så ikke at huseier bor i en annen by, så innrømmer at det var et unødvendig innspill.

Min kommentar om ulovlig kopiering var rettet mer til alle svarene du fikk om kopiering. Det beste er alltid å innlede et nytt husleieforhold med en åpen dialog. Jeg har selv leid ut i flere år, og hadde selv dekket ekstra sett med nøkler dersom leietaker behøvde det. Hadde jeg derimot oppdaget ulovlig kopiering hadde jeg reagert kraftig på det. Jeg kan ikke se for meg at huseier skal stille seg på bakbena i en så enkel sak. Jeg synes jeg får unødvendig mye negative kommentarer om min mening her, det virker som om folk automatisk trur at dette er noe huseier ikke går med på, og tar det som en selvfølge at man som leietaker kan ta seg til rette og kopiere opp selv systemnøkler.... Jeg reagerer kraftig på det etiske nivået.

Jeg og mannen har bodd med smekklås i 7 år totalt, og vi har aldri låst oss ute. Det blir raskt en vanesak. Det jeg derimot har opplevd er at noe inni låsemekanismen brekker, slik at jeg var låst ute på den måten. Men de fleste steder i Norge er en låsesmed med døgnvakt innen kjørelengde, så det løste seg raskt likevel.

Det er ikke ulovlig å kopiere nøkler med mindre det står spesifikt i kontrakten.

Anonym poster: 7b5471322f7e4642ef81dd46624c56cd

Skrevet

Det er ikke ulovlig å kopiere nøkler med mindre det står spesifikt i kontrakten.

I innlegget du siterer skriver jeg etikk, ikke lov. Og at jeg reagerer på det etiske nivået blant folk.

AnonymBruker
Skrevet

Da bør du slutte å bruke uttrykket "ulovlig kopiering". ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange huseiere tror at de i kraft av eiendomsretten til bygningen har rett til å komme inn i den utleide leiligheten når de vil. Men slik er det ikke absolutt ikke.

Inne i leiligheten er det du som er sjefen. Du kan selv bestemme hvem som skal få komme inn, og hvem som ikke får det. Utleieren har i utgangspunktet ingen større rett til å få komme inn i leiligheten enn en hvilken som helst dørselger. At det er utleieren som eier leiligheten, har ingen ting med saken å gjøre.

En del utleiere har ofte ekstra nøkkel til utleieboligen. Dette har han i utgangspunktet ingen rett til. Skal utleier ha en slik rett skal det i såfall være uttrykkelig avtalt mellom partene, f. eks. ved at det står i leiekontrakten. Men selv om det skulle være avtalt at utleier har rett til nøkkel, er det ikke dermed sagt at han har rett til å bruke nøkelen. Vil utleier inn i leiligheten, må han avtale dette med leieboeren med mindre det er for å avverge skade.

Ergo! Er det ingenting imot at du som leier selv går til innkjøp av en ny låssylinder for et par hundrelapper og enkelt skifter ut den gamle. Da er du ihvertfall 100% sikker på at den som leier ut ikke driver å snoker inne i utleieboligen din. Der tror jeg nemlig det er mange utleiere som synder. Ts skal ikke se bort ifra utleier tar seg en tur innom leiligheten din for å lukte på trusene dine når du er vekke.

AnonymBruker
Skrevet

Ergo! Er det ingenting imot at du som leier selv går til innkjøp av en ny låssylinder for et par hundrelapper og enkelt skifter ut den gamle. Da er du ihvertfall 100% sikker på at den som leier ut ikke driver å snoker inne i utleieboligen din. Der tror jeg nemlig det er mange utleiere som synder.

Jeg kasta ut en leietaker på dette grunnlaget en gang (byttet lås). Han klagde og stilte seg ti motverge. Men han kom ingen vei. Husleietvistutvalget ga meg medhold.

Anonym poster: 9b9d058194c49478f1eb9f633bcb3f02

AnonymBruker
Skrevet

Mange huseiere tror at de i kraft av eiendomsretten til bygningen har rett til å komme inn i den utleide leiligheten når de vil. Men slik er det ikke absolutt ikke.

Inne i leiligheten er det du som er sjefen. Du kan selv bestemme hvem som skal få komme inn, og hvem som ikke får det. Utleieren har i utgangspunktet ingen større rett til å få komme inn i leiligheten enn en hvilken som helst dørselger. At det er utleieren som eier leiligheten, har ingen ting med saken å gjøre.

En del utleiere har ofte ekstra nøkkel til utleieboligen. Dette har han i utgangspunktet ingen rett til. Skal utleier ha en slik rett skal det i såfall være uttrykkelig avtalt mellom partene, f. eks. ved at det står i leiekontrakten. Men selv om det skulle være avtalt at utleier har rett til nøkkel, er det ikke dermed sagt at han har rett til å bruke nøkelen. Vil utleier inn i leiligheten, må han avtale dette med leieboeren med mindre det er for å avverge skade.

Ergo! Er det ingenting imot at du som leier selv går til innkjøp av en ny låssylinder for et par hundrelapper og enkelt skifter ut den gamle. Da er du ihvertfall 100% sikker på at den som leier ut ikke driver å snoker inne i utleieboligen din. Der tror jeg nemlig det er mange utleiere som synder. Ts skal ikke se bort ifra utleier tar seg en tur innom leiligheten din for å lukte på trusene dine når du er vekke.

Jeg mener at jeg som eier har rett til et sett med nøkler som går til min bolig. Det betyr ikke at jeg ikke respekterer leiers privatliv. Jeg er kun innom dersom det er nødvendig eller ønsket. Utover å ta vare på egne verdier så er jeg faktisk ikke interessert i hvordan leietaker lever sitt liv.

Tenk deg en situasjon. Du har en leietaker som driter i å betale husleie og ei heller gidder å åpne for pålagt tilsyn som f.eks. feier. Da er det faktisk viktig at du som eier har tilgang til din egen bolig.

Anonym poster: 138a56ad30cd906676248c519cd4e81a

Skrevet

Jeg skal leie ut leiligheten min og gir personen som skal leie 2 sett med nøkler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...