Gå til innhold

Å bestille time hos lege...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen.

Jeg endte opp på legevakten med store smerter og det ble påvist at jeg har en kraftig UVI. Jeg har kronisk UVI.

Problemet er at jeg er på ferie hos mine foreldre, og min fastlege er 8-9 timer unna herfra. På legevakten fikk jeg beskjed at det var viktig at jeg fikk en oppfølging og kontroll siden jeg tisset blod og verdiene var altfor høye, da ved at jeg leverte en urinprøve og snakket med lege. Hun sa at det beste var at jeg bestilte en time hos min mors fastlege, at det skulle være helt greit siden jeg er uten fastlege her. Og det var slik de gjorde ofte, siden jeg er folkeregisteret her.

Jeg ringer inn, og blir møtt av en skikkelig sur resepsjonist. Før jeg har i det hele tatt forklart situasjonen, får jeg er ordentlig irritert "Eh, jeg vet ikke hva hun på legevakten tror hun driver med, men vi gjør ikke sånt". Jeg blir litt satt ut av tonen hennes og sier forsiktig at "Åja, det var hvertfall den informasjonen jeg fikk." og hun fortsetter med å nærmest kjefte på meg over telefon. For de kunne ikke få tatt betaling siden jeg ikke var registrert hos dem, de tok ikke til seg hvem som helst og blabla. "De kan jo ta deg imot de som behandlet deg...." Og at hvis ikke de ville det, så fikk jeg gå til privat lege. Jeg ble så satt ut. Jeg prøvde å si at hun allerede hadde sendt mine papirer til dem. De ble sendt i retur med en gang, for de hadde ikke interesse av dem. Og vi la på.

Er det virkelig SÅ vanskelig? Min venninne som ikke har fastlege i studiebyen vår fikk lov å komme innom til en random lege når hun ble syk. Jeg ringte jo opp legevakten og forklarte situasjonen, og hun ble ganske så overrasket i andre enden av telefonen. At jeg ikke fikk lov å få en time. Selvsagt skulle jeg få komme til legevakten på oppfølging, men det er jo lang ventetid på alt som ikke er akutt. :sukk:

Anonym poster: 9c14830025a0a622881df6f09e120867

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:overrasket:

Høres ut som et vanskelig legekontor...

AnonymBruker
Skrevet

i norge kan man gå uten om fastlege ordningen. å man kan gå til andre leger enn fastlegen.

men jeg har faktisk møtt sure kjerringer i tlf når jeg ringer til fastlegen min å de nekter å ta meg inn selv om det var kjempe viktig. måtte dra på legevakten.å der ble de så overrasket over at jeg ikke kom inn til legen for det var så ille som det var. noen folk er bare sure og gretne.

Anonym poster: 027d5796fcac5fd434cfb086e90138c5

Skrevet

Du har krav på legehjelp uansett hvor i landet du befinner deg. Finnes det et annet legekontor du kan prøve deg hos? Hvis ikke kan du godt ringe tilbake dit og kjefte kvinnen huden full - for hun har plikt til å hjelpe deg!

AnonymBruker
Skrevet

en ting til. jeg satt en gang på laben hos legen. så står to som jobber der å prater om en annen pasient.han har ikke bestilt time så jeg gidder ikke gjøre noe ekstra.

sånne folk finnes over alt! helt utrolig. dra til en annen lege! det kontoret der virker fientlig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ringt en gang til, og håpet å møte en annen telefondame.. Jeg har bestilt time hos andre enn fastlegen min (til og med på samme legekontor) uten problemer.

Anonym poster: 0b4837356c300a5c1bf371713668fc0b

AnonymBruker
Skrevet

Det er flere legekontor ja, men måten hun kjeftet på meg på virket det som om det var ingenting som kunne gjøres. Så jeg ble usikker på om jeg kunne ringe noen andre legekontor siden legevakten foreslo mammas fastlege. Jeg har selv hatt min fastlege der når jeg bodde her. Jeg trodde også de har plikt til å hjelpe, men hun sa også at hun sjekket med en kollega som sa at det ikke var "lov" og blabla. Til slutt sa hun at de heller ikke hadde kapasitet pga det var ferietid. Det er snakk om en urinstix og en rask samtale for å se at det er bra :sukk:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ringt en gang til, og håpet å møte en annen telefondame.. Jeg har bestilt time hos andre enn fastlegen min (til og med på samme legekontor) uten problemer.

Anonym poster: 0b4837356c300a5c1bf371713668fc0b

Det er kun en som jobber der! Hvis det er flere som drar til annen lege enn fastlege, så får man jo betalt...? Da var hun helt på villspor.

Skrevet (endret)

Hun sekretæren kan ikke vite hva hun snakker om men jeg har opplevd å bli avvist selv. En gang når jeg var student rett etter fastlegeordningen kom (kunne ikke melde flytting pga ville mistet borteboerstipend, så kunne ikke ha fastlege hvor jeg studerte) så hadde jeg en kraftig halsbetennelse (streptokokker) og hadde ikke spist på 2 døgn og heller ikke fått i meg noe særlig væske, vann var også smertefullt å drikke + ca 40 i feber, og jeg ble avvist på legevakten! Hun sekretæren der mente at jeg måtte reise hjem til hjemkommunen min for å være 5 min hos fastlegen min og få antibiotika! Måtte ha tatt flyet da eller kjørt i ca 10 timer. Men jeg klarte å krangle meg frem til at jeg fikk lov å komme dit allikevel siden hun til slutt skjønte alvoret av høy feber og ikke drukket eller spist noe. Nå bor jeg en annen plass og reiste sist jul til mine foreldre og fikk tilfeldig en halsbetennelse da og, jeg ringte 23. des til et tilfeldig legekontor (mamma sa at de har minst pasienter) og fikk time 2 timer senere, ikke noe nøling fra sekretæren da. Jeg trur at det kanskje var sånn i begynnelsen når fastlegeordningen kom at man helst skulle holde seg til fastlegen så lenge man ikke holdt på å dø, men nå er det ikke sånn lenger, så det er sikkert noe sekretærer der ute som ikke har fått med seg det. Før hadde jeg en mannlig fastlege så da bestilte jeg time hos en kvinnelig når jeg skulle ha underlivsundersøkelse, uten problemer. Og selvsagt får man betalt! Sekretæren du snakket med vet sikkert ikke hvordan man gjør det fordi hun avviser alle som ikke har fastlege der :(

Så lenge du er over 18 år så må du ikke ha time hos din mors lege, så ring andre legekontor og ikke gi deg, lykke til :)

Endret av Pia82
Skrevet

i norge kan man gå uten om fastlege ordningen. å man kan gå til andre leger enn fastlegen.

men jeg har faktisk møtt sure kjerringer i tlf når jeg ringer til fastlegen min å de nekter å ta meg inn selv om det var kjempe viktig. måtte dra på legevakten.å der ble de så overrasket over at jeg ikke kom inn til legen for det var så ille som det var. noen folk er bare sure og gretne.

Var det dama i resepsjonen som var sånn? Eller selve legen din? Om det ikke var legen din, så ville jeg tatt det opp med legen og sagt hvordan hun oppførte seg.

Skrevet

Jeg har fått lov til å gå til en lege som ikke er legen min to ganger i uka i flere månender nå. Det er en avtale jeg har med legen etter at han skjønnte at systemet rundt helsa mi ikke fungerte. Jeg har ringt for å prøve å få time uten om de timene jeg har når det har vært akutt, de har ikke vært helt samarbeidsvillige på sentralbordet, men de er har alltid spurt legen om det har vært greit om jeg kunne komme. Det har det heldigvis.På det legekontoret har alle legene fulle lister, så grunnen til at de noen ganger har vært litt vrange har vært at de har egentlig fullt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...