Gå til innhold

En lett dessert

Fremhevede innlegg

Gjest Haaploes
Skrevet

I morgen (!) skal familien til kjæresten min og familien min møtes for første gang, og jeg har nervene utenpå kroppen. Vi skal diske opp med tapas, og der har jeg kontroll.

Problemet er dessert! Jeg trenger en dessert som ikke er for tung, da jeg regner med - og håper - at gjestene vil være relativt mette etter middagen. Ingen nøtter, helst ikke superkomplisert, og gjerne noe som kan lages en stund i forveien uten å trenge stor fryseplass (neida, jeg er ikke kravstor :filer: )

På forhånd takk for hjelpen! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

fruktsalat

Is

Skrevet

Hva med Eton mess?

Den kan lages delvis på forhånd, er lett, velsmakende og trenger lite arbeid :)

Eton mess

Gjest Elfrida
Skrevet

Jordbær med is? Akkurat nå er de kjempegode, og trenger ikke gjøres noe mer med syns jeg. Hvis man vil gjøre noe mer ut av det kan man jo marinere de med litt balsamico og sukker, og servere med mascarpone som er vispet og tilsmakt med litt sukker og vanilje.

• Liker 1
Skrevet

Jordbær og blåbær og bringebær med fløte, is, sukker eller vaniljesaus kanskje? Nam det er godt det :)

Skrevet

Jordbær med is <3

Skrevet

Pannacotta med friske bær kan du lage i porsjonsglass og ha klart en stund i forveien.

Gjest cool_water
Skrevet

Stemmer også for panna cotta! Da kan du lage den idag og la den stå til i morgen :) Godt med bær til, jeg liker veldig godt denne oppskriften. Eller en fruktsalat i sukkerlake med enten vaniljeiskrem eller yoghurt til :)

Skrevet

Jordbærene er jo på sitt best nå, jeg hadde valgt jordbær. Enten naturell med fløte/is/vaniljesaus eller hva med å fylle et paiskall med hjemmelaget vanlijekrem og toppe med masse masse jordbær og melisdryss. Det ser fancy ut, smaker kjempegodt og er enkelt å lage.

Paiskallet steker du dagen før og pakker i matpapir så det holder seg crispy. Vaniljekremen kan du også lage i dag og dekke godt til, legger du plastfolien helt ned i kremen får du ikke snerk. I morgen renser du jordbærene, pisker opp kremen og fyller den i paiskallet. Topp med hele eller delte jordbær (avhengig av størrelsen). Pynt med melisdryss og/eller litt mørk sjokolade som du enten river eller smelter og risler over.

Siden den er såpass "kake" og ikke dessert slipper du fint unna med en liten pause etter maten der dere får ryddet kjøkkenet og satt på kaffen.

Skrevet

Jordbær med is. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...