Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg gikk ikke på ungdomsskole/VGS i Norge og har ikke vært borti fenomenet skoledagbok men skjønner at det var en stor greie. Kan noen fortelle meg hva dette gikk ut på annet enn at det var en slags kalender og at det var noe som het Lefsa og Pusur med seriestriper i?

Videoannonse
Annonse
Gjest Søgni
Skrevet

Nå hadde jeg skoledagbøker på barne- og ungdomsskolen, og ikke på videregående. Men skoledagboka var en almanakk og kalender kombinert med en slags dagbok. I tillegg til kalenderen var det tomme notatsider, bilder, lister man kunne fylle ut over filmer, musikk og lignende som man likte, horoskop, tegneseriestriper og sånt. Det var litt avhengig av hvilken man kjøpte. Det fantes en del ulike. Jeg husker jeg hadde Hest, Topp, Oh Boy! og Lompa. (Hvorfor jeg ville ha den Hest- skoledagboka aner jeg forresten ikke, siden jeg var livredd hester).

Det fungerte som en sosial greie også, siden det var vennesider som klassekamerater og venner fylte ut. Man skrev ofte hemmeligheter og limte inn minner osv. Mange av mine ligner mer på en scrapbook enn en almanakk. Jeg hadde den med på skolen hver dag, og det kan jeg huske at de fleste hadde. Man skrev og tegna ofte i den, og leste i hverandres i skoletida.

De er morsomme å se i nå i etterkant, jeg var tydeligvis romantisk og dramatisk anlagt som barn/fjortis. Det lå forresten litt i konseptet at man skulle skrive om forelskelser i disse skoledagbøkene, i noen var det jo bare å fylle ut fakta om "drømmemannen". Jeg rødmer av å lese i de gamle skoledagbøkene mine, altså.

Dette ble kanskje mer enn du lurte på, men poenget mitt er at skoledagboka var mye mer enn en almanakk i mitt miljø iallefall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...