Gå til innhold

Hva er typiske NORSKE bryllupstradisjoner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette gjelder bryllupet til en venninne av meg i USA, som gifter seg med en amerikaner. Hun har bare et par venninner fra Norge som kommer + foreldrene (hun har veldig liten familie). Men selve bryllupet blir på ca. 100 gjester, så det blir stort. Med andre ord "drukner" de fire norske gjestene blant alle amerikanere.

Hun vil vise at hun er norsk, selv om hun har bodd der borte i 10 år. Derfor ønsker hun at det skal bli en norsk "toutch" over bryllupet. De skal ha utendørs, borgelig vielse, ikke middagsselskap, men mer stående selskap med buffet e.l. Hun har spurt meg om hva slags norske innslag hun kan ha. Jeg er litt i tvil, siden de verken skal ha en kirkelig vielse eller middagsselskap. Kan noen KGere gi meg noen tips jeg kan bringe videre til henne? Hva som helst! Det ville gjort henne glad! :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fire norske personene kunne ihvertfall hatt på seg bunad (dersom de har det).

I tillegg er det jo vanlig i Norge (ihvertfall i Hallingdal) at man pynter med ting man finner selv i naturen. Vi skal for eksempel pynte langbordet under middagen med mose m. sopp og bær, og på enden av de øverste kirkebenkene skal det festes løv.

Ellers så finnes det jo "amerikanske" ting man kan unngå i bryllupet for å "fornorske det" (For eksempel ballonger)

Skrevet

Jeg kom på en ting til:

Det er jo vanlig at flesteparten av kakene er hjemmelagde. Jeg skal spørre veninner om de kan bake en kake hver. Det er kanskje noe man ikke er vant til i USA...?

I tillegg kunne jo deler av buffeten inneholde "norsk" mat som laks.

Skrevet

hun kan gifte seg i bunad og med brudekrone

de kan ha kranskekake, lefse, rømmegrøt, spekemat, ol på buffeten

de kan ha norske musikkinnslag under vielsen og som utgangsmarsj (gammel brudemarsj fra Gudbrandsdalen er f.eks kjempefin!)

de kan vise lysbilder/film/fotmontasje el. et sted i utkanten av festen, så de andre bryllupsdeltakerene kan se bilder fra brudens hjemsted, barndom osv

Skrevet

Har vært i flere bryllup i USA, og norskættede amerikanere er ihvertfall veldig facsinert av kransekaken.

Var i bryllup med amerikanere i sommer, de var fascinert av alle talene som de ikke var vant til.

Skrevet

Det er veldig typisk norsk med mere enn to kaker på kakebordet (ellers er det ofte en brudekake og en brudgomkake), og da er kransekake med norske flagg selvskreven. Også bløtkake med hvit krem i stede for "ising" er noe som vil skille seg ut. Om hun vil ha en klassisk amerikans brudekake kan hun jo ha en tradisjonell norsk bløtkake i tillegg.

Skrevet

Tusen takk for gode tips. Kom gjerne med flere!! :blomst:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...