AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #1 Skrevet 25. juni 2012 Har slått ihjel noen minutter med å se på nav sine sider, og det slår meg at enslige mødre slett ikke er så fattige som de vil ha det til... Full overgangsstønad 13 687 Dobbel barnetrygd 1940 Småbarnstillegg for barn under 3 år 660 Kontantstøtte: 3303 Stønad til barnetilsyn: Eks dagmamma koster 3000, da får de 2000 dekt av nav Barnebidrag Minimum 1430 kr i forskudd, kansje mer hvis fars økonomi tillater det. Utdanningsstønad 3600, i og med at bøker nå er gratis kan man jo lure på hvor mye det koster å gå på skolen. I tillegg får de dekt kjøring til fra barnehage/utdanningssted hvis de går på skole, bor de i tillegg i nordtroms/finnmark eller svalbard får de 320 kr hver mnd bare der. I tillegg har de krav på stipend fra lånekassen hvis de går på skole. Enkelt regnestykke sier at dette minimun utgjør kr 23560,- pr mnd, da har jeg regnet 360 i utdanningsstønad i snitt hver mnd i skoleåret. Jeg har heller ikke tatt høyde for at de kansje får høyere bidrag fra far enn forskuddet, har heller ikke tatt høyde for stipend fra lånekassen og heller ikke tatt høyde for bostøtte fra husbanken. I tillegg har de liten skatteevne så de trenger ikke betale skatt av overgangsstønaden... Hvem i huleste er det som kan mene at enslige mødre er så fattige, annet enn dem selv som syter og klager over at staten ikke forer dem med enda mer penger??? Jeg snakker faktisk av erfaring, har selv vært enslig mor å gått på skole, og nå får jeg det jo bare bekreftet, enslige mødre vasser fortsatt i penger! Anonym poster: cc08b8eb15475214f73ca5ef340fb5b8 2
Gjest "gjest" Skrevet 25. juni 2012 #2 Skrevet 25. juni 2012 Nå får de ikke summene der i evig tid. 5
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2012 #3 Skrevet 25. juni 2012 Du tar veldig me feil her. For det første, overgngstønaden er skattepliktig. Man får ikke kontantstønad om man har barn i bhg etc. Skolebøker er IKKE gratis. Jeg går høgskole og betaler bøker i dyre dommer, mellom 400-900 pr bok, og det er snakk om mange bøker. Man står også alene om alle utgifter. Lån/leie, klær,utstyr,mat,bhg,forsikringer,strøm,drivstoff,bil osv osv osv. Det er dyrt å ha barn, så og få hjelp av nav gir ikke mer enn å dekke det nødvendige. Kan avslutte med at man ikke får fullt stipend av lånekassen, en stor del av det er også lån som skal tilbakebetales. Det forventes også aktivitet som jobb eller skolegang om man skal ha rett til hjelp fra nav i 3 år. 1
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2012 #4 Skrevet 25. juni 2012 Du tar veldig me feil her. For det første, overgngstønaden er skattepliktig. Man får ikke kontantstønad om man har barn i bhg etc. Skolebøker er IKKE gratis. Jeg går høgskole og betaler bøker i dyre dommer, mellom 400-900 pr bok, og det er snakk om mange bøker. Man står også alene om alle utgifter. Lån/leie, klær,utstyr,mat,bhg,forsikringer,strøm,drivstoff,bil osv osv osv. Det er dyrt å ha barn, så og få hjelp av nav gir ikke mer enn å dekke det nødvendige. Kan avslutte med at man ikke får fullt stipend av lånekassen, en stor del av det er også lån som skal tilbakebetales. Det forventes også aktivitet som jobb eller skolegang om man skal ha rett til hjelp fra nav i 3 år. Hun tar ikke så veldig mye feil, nei. Overgangsstønaden er skattepliktig ja, men de aller fleste har så lav betalingsevne at de i praksis betaler så og si ingenting. I tillegg får de mye igjen på skatten, min venninne fikk mer igjen enn hun hadde betalt inn, jeg trodde ikke det gikk an jeg, men det fikk hun ihvertfall. Skatten som betales er uansett også penger de bare har fått, så de har ikke akkurat slitt for skatten de "betaler" inn heller. Man får kontantstøtte for barn i privat barnehage eller dagmamma, så da er det vel bare å velge det dam, om man skal ha kontantstøtte. Skolebøker er gratis på videregående skole. På høyskole må man kanskje betale dem selv, men det får man vel utstyrsstipend for i tillegg. Ja, det er dyrt å ha barn. For oss alle. 1
Era Skrevet 25. juni 2012 #5 Skrevet 25. juni 2012 Her var det mye tull. Du tar tydeligvis utgangspunkt i en enslig forsørger med barn over ett år, men under tre år. Kontantstøtte kan en enslig forsørger som mottar OS vanskelig få. OS kommer med aktivitetskrav fra ett år, og da må man ha barnehageplass. Altså man får ikke kontantstøtte om ungen er i barnehage. Småbarnstillegget er kun opp til barnet er tre år. Utdanningsstønad forutsetter en enslig forsørger som studerer, og jo, bøker koster mye. Denne stønaden er heller ikkje forbeholdt enslige forsørgere. Det finnes enslige forsørgere med god råd, og det finnes dem med dårlig råd. Akkurat som man finner det samme hos par med barn. Noen enslige forsørgere jobber og tjener godt. De får utelukkende barnetrygd og bidrag. Tjener man dårlig kan man få redusert OS i tre år, frem til barnet blir åtte. Enslige forsørgere kommer i alle fasonger, og ikke alle har vært alene fra barnet var lite. En enslig med to tenåringer vil kun nyte godt av enekstra barnetrygd og bidrag. Det sier seg selv at denne moren/faren har mindre penger disponibelt enn ett par med to inntekter. Til din orientering og opplysning. 3
Gjest Mines Skrevet 25. juni 2012 #6 Skrevet 25. juni 2012 Man beholder ikke kontantstøtten i private barnehager. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #7 Skrevet 25. juni 2012 Men når man tenker på alt som skal ut per mnd til bolig/leie av bolig, mat, strøm, forsikring, tv&internett, klær, husholdningsartikler osv osv er det kanskje ikke så mye å skryte av likevell? For slike utgifter er nemlig ganske like selvom man er en eller to voksne. Anonym poster: 61684ec4a51dbfb9a49292602d681a63
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #8 Skrevet 25. juni 2012 Jeg var alene i 1 år før vi bestemte oss for å bli sammen igjen. Hadde da utbetalt 34 000 i mnd. Jeg jobbet så det var inkl lønn. Nå er vi sammen igjen og jeg har under halvparten utbetalt. Merker stor forskjell ja. Jeg kunne ta meg råd til mer klær, pusset opp litt i huset, bedre middager osv. Så da jeg mistet mine tilsammen 13 000 i trygdeytelser, så JA det merktes. Nå må jeg spørre min mann etter penger når jeg går tom.... Anonym poster: d095b75465e96b56296644b733f8b95f
Gjest Miin Skrevet 25. juni 2012 #9 Skrevet 25. juni 2012 Herregud så lei jeg er over alle som skal legge seg opp i hva alenemødre har og ikke har! De stønadene der gjelder ikke for alle! Jeg får full overgangsstønad, dobbel barnetrygd og småbarnstillegg. Bidragsforskudd har jeg nettopp søkt om da barnefar ikke betaler bidrag til meg!! Jeg har per i dag ca 16200 utbetalt i mnd. 7000 i husleie, strøm, mobil, studielån.mat, klær til mitt barn. Ekstrautgifter som lege, tannlege osv må jeg legge bort penger til.. Er ikke så jævlig mye du sitter igjen med, men jeg klager for all del ikke.. Jeg takker gud for at gode ordninger i norge. Til høsten begynner jeg og jobbe, selv om jeg kunne vært hjemme i 2 år til med full betaling!!!! Men hvorfor gidde det når minsten kommer til og elske og ha masse andre barn og leke med i bhg. Jeg har ikke bil,, ike noe støtte til skole! Så det gjelder ikke for alle!!!! 1
xinnia Skrevet 25. juni 2012 #10 Skrevet 25. juni 2012 Jeg var alene i 1 år før vi bestemte oss for å bli sammen igjen. Hadde da utbetalt 34 000 i mnd. Jeg jobbet så det var inkl lønn. Nå er vi sammen igjen og jeg har under halvparten utbetalt. Merker stor forskjell ja. Jeg kunne ta meg råd til mer klær, pusset opp litt i huset, bedre middager osv. Så da jeg mistet mine tilsammen 13 000 i trygdeytelser, så JA det merktes. Nå må jeg spørre min mann etter penger når jeg går tom.... Anonym poster: d095b75465e96b56296644b733f8b95f Dersom du fikk full OS og bidragsforskudd mens du jobbet- svindlet du. Begge deler blir redusert etter hva du har i inntekt. I tillegg merke du vel også at du plutselig var alene om alle utgiftene - å husleie, internett, strøm etc er de samme utgiftene om man er 2 med inntekt eller kun 1. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #11 Skrevet 25. juni 2012 Dersom du fikk full OS og bidragsforskudd mens du jobbet- svindlet du. Begge deler blir redusert etter hva du har i inntekt. I tillegg merke du vel også at du plutselig var alene om alle utgiftene - å husleie, internett, strøm etc er de samme utgiftene om man er 2 med inntekt eller kun 1. Jeg fikk ikke full OS nei, den ble redusert etter inntekten, men med 3 barn så fikk jeg jo barnetrygd for 4 da, og jeg tjente mest på inntekten fra jobben altså. Har ikke noe fra nav i dag altså, jeg hadde det slik i ca 1 år, men så ble vi sammen igjen og kontaktet nav på dagen han flyttet hjem igjen. Anonym poster: d095b75465e96b56296644b733f8b95f
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #12 Skrevet 25. juni 2012 23560,- pr mnd er å vasse i penger? Jøje meg. Anonym poster: d4b2cf19d79c6f56a80017d702b88811
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #13 Skrevet 25. juni 2012 23560 i mnd. er å vasse i penger når du ikke jobber for de, ja! Anonym poster: 7d3908a9bafaf29005f67f97dfdbf786 6
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #14 Skrevet 25. juni 2012 Barnebidrag Minimum 1430 Det minste man kan få i forskuddsbidrag er 1060. Anonym poster: ad716ab0f6d33f5f4c21587e27fb5c4b
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #15 Skrevet 25. juni 2012 Bare så lei av hetset mot aleneforsørgere (merk at jeg ikke skriver mødre) hvor alle tror man får i hue og ræva. Av stønadene du ramser opp så er det flere som ikke kan kombineres. Veldig mange av de er i tillegg tidsbegrenset og f.eks. forskudd på barnebidrag er avhengig av inntekt og om mottaker er samboer. Selv fikk jeg 1900 for to tenåringer. Utdanningsstipend fikk jeg ikke pga en yrkesutdannelse fra videregående. Hadde null betydning at jeg studerte så jeg har fullt studielån. Mine fordeler som aleneforsørger var barnetrygd for et barn ekstra, bidragsforskudd og skatteklasse 2. Ingenting å bli rik av i kroner og ører. Nå var vel heller ikke det målet. Målet var å ivareta egne barn på best mulig måte i forhold til det jeg hadde til rådighet. Anonym poster: e23ab6a16bb0f63c7924922dc7e81f81 1
Gjest "gjest" Skrevet 25. juni 2012 #16 Skrevet 25. juni 2012 Jeg var alene i 1 år før vi bestemte oss for å bli sammen igjen. Hadde da utbetalt 34 000 i mnd. Jeg jobbet så det var inkl lønn. Nå er vi sammen igjen og jeg har under halvparten utbetalt. Merker stor forskjell ja. Jeg kunne ta meg råd til mer klær, pusset opp litt i huset, bedre middager osv. Så da jeg mistet mine tilsammen 13 000 i trygdeytelser, så JA det merktes. Nå må jeg spørre min mann etter penger når jeg går tom.... Anonym poster: d095b75465e96b56296644b733f8b95f Vel, heller ham enn våre skattepenger. 1
Gjest eia Skrevet 25. juni 2012 #17 Skrevet 25. juni 2012 Jeg fikk ikke full OS nei, den ble redusert etter inntekten, men med 3 barn så fikk jeg jo barnetrygd for 4 da, og jeg tjente mest på inntekten fra jobben altså. Har ikke noe fra nav i dag altså, jeg hadde det slik i ca 1 år, men så ble vi sammen igjen og kontaktet nav på dagen han flyttet hjem igjen. Anonym poster: d095b75465e96b56296644b733f8b95f Hvor i huleste kom de 13000 fra? Kan du spesifisere det?
Era Skrevet 25. juni 2012 #18 Skrevet 25. juni 2012 Jeg var alene i 1 år før vi bestemte oss for å bli sammen igjen. Hadde da utbetalt 34 000 i mnd. Jeg jobbet så det var inkl lønn. Nå er vi sammen igjen og jeg har under halvparten utbetalt. Merker stor forskjell ja. Jeg kunne ta meg råd til mer klær, pusset opp litt i huset, bedre middager osv. Så da jeg mistet mine tilsammen 13 000 i trygdeytelser, så JA det merktes. Nå må jeg spørre min mann etter penger når jeg går tom.... Anonym poster: d095b75465e96b56296644b733f8b95f Ja, du har fått mindre inntekt, men dere tilsammen har nok en god del mer. Samboere og gifte har felles forsørgeransvar for hverandre. Du mistet jo støtten nettopp fordi dere nå er to, og derfor har mulighet til to inntekter og å dele på utgiftene.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #19 Skrevet 25. juni 2012 Det minste man kan få i forskuddsbidrag er 1060. Anonym poster: ad716ab0f6d33f5f4c21587e27fb5c4b Det er feil. Jeg mottar 710kr i forskuddsbidrag. Anonym poster: 63d46fbb3799c07b8a5735e8438f6acc 1
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2012 #20 Skrevet 26. juni 2012 Men når man tenker på alt som skal ut per mnd til bolig/leie av bolig, mat, strøm, forsikring, tv&internett, klær, husholdningsartikler osv osv er det kanskje ikke så mye å skryte av likevell? For slike utgifter er nemlig ganske like selvom man er en eller to voksne. Anonym poster: 61684ec4a51dbfb9a49292602d681a63 Ja, det er riktig. Men så er det andre utgifter som øker betraktelig ved å være to. Jeg har prøvd begge deler. Først alene, så to. (Jeg er i full jobb og har ikke tatt imot noen ytelser når jeg har vært alene, så dt har ikke noe med tråden å gjøre sånn sett..)Når jeg var alene var utgiftene noe lavere, og mindre inntekt. Nå er vi to, inntekten er høyere, men utgiftene er tilsvarende høyere også. Rart kanskje, men i mitt tilfelle går det ganske opp i opp. Og da har jeg bodd på samme sted hele tiden. Herregud så lei jeg er over alle som skal legge seg opp i hva alenemødre har og ikke har! De stønadene der gjelder ikke for alle! Jeg får full overgangsstønad, dobbel barnetrygd og småbarnstillegg. Bidragsforskudd har jeg nettopp søkt om da barnefar ikke betaler bidrag til meg!! Jeg har per i dag ca 16200 utbetalt i mnd. 7000 i husleie, strøm, mobil, studielån.mat, klær til mitt barn. Ekstrautgifter som lege, tannlege osv må jeg legge bort penger til.. Er ikke så jævlig mye du sitter igjen med, men jeg klager for all del ikke.. Jeg takker gud for at gode ordninger i norge. Til høsten begynner jeg og jobbe, selv om jeg kunne vært hjemme i 2 år til med full betaling!!!! Men hvorfor gidde det når minsten kommer til og elske og ha masse andre barn og leke med i bhg. Jeg har ikke bil,, ike noe støtte til skole! Så det gjelder ikke for alle!!!! Bare dette sier jo litt. Hvorfor i alle dager skal man kunne få gå hjemme hvis man kan jobbe? Ingen som har mulighet til dette når man er to. Selv om man deler på utgifter, så går det ikke sammen økonomisk at mor er hjemme så lenge (som du har vært + 2 mulige år til). Er det verre for en enslig mor å arbeide, enn en som har mann? Nei! Jeg har prøvd begge deler, er faktisk akkurat det samme. 23560,- pr mnd er å vasse i penger? Jøje meg. Anonym poster: d4b2cf19d79c6f56a80017d702b88811 Ja, det er det hvis man ikke trenger å gjøre noe som helst for å få desse pengene, annet enn å passe sitt eget barn, slik vi alle gjør. Er nok dette som provoserer, og gjør at det blir en del hets mot enslige mødre. Dere kan jobbe likegodt dere som alle andre mødre, etter at fødselspermisjonen er over. Jeg vi si det er særbehandling at dere skal få muligheten til å gå lenger hjemme med barna enn de som ikke er enslige. Jeg kan forstå at en enslig mor med små barn ikke har mulighet til å oppnå så kjempestore lønninger (slik vi andre med små barn heller ikke har), og at de kan få noen ytelser for å øke litt på inntekten, men at de skal kunne gå hjemme lenger enn alle andre mødre og i tillegg klare seg fint, det er det som blir så feil. Ytelsene burde vært så lave at de også ble tvunget til å jobbe litt, så kan de heller få litt støtte i tillegg fordi de er alene. Det er det som er mitt poeng. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå