Gjest Beate Skrevet 25. juni 2012 #1 Skrevet 25. juni 2012 Jeg har vanligvis en blodprosent på 14,8, nå er den derimot på 13,7... Har ikke nylig hatt menstruasjon etc. Den venter jeg om en uke. Er det vanlig at blodprosenten kan variere slik?
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #2 Skrevet 25. juni 2012 Er det målt samme sted? Anonym poster: e876c158b8f73eb26212fe239ea2ac2b
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #3 Skrevet 25. juni 2012 Postet litt for tidlig... Er det målt samme sted? Ulike laboratorier kan gi litt ulik verdi. For øvrig er begge verdier innenfor normalverdi, så det er ingen grunn til bekymring. Det kan også skyldes at du hadde drukket mer vann når det ble målt 13.7, da blodet blir litt fortynnet (og dermed lavere Hb). Hb er ikke en helt stabil verdi. Anonym poster: e876c158b8f73eb26212fe239ea2ac2b
Gjest Beate Skrevet 25. juni 2012 #4 Skrevet 25. juni 2012 Takk for svar:-) Prøven er tatt ved samme legesenter. Den på 13,7 ble tatt rundt kl 09 og jeg hadde drukket et glass vann den dagen. Sunes det er rart den var gått ned mtp at jeg ikke har hatt noen blødning like før blodprøven ( jeg hadde mens fra. 4-10 juni, blodprøven ble tatt den 19. Bør jeg be om en utredning eller evt ny blodprøve noen uker etter kommende mens? Jeg er 24 år forresten, hvis det skulle ha noe å si..
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #5 Skrevet 25. juni 2012 Takk for svar:-) Prøven er tatt ved samme legesenter. Den på 13,7 ble tatt rundt kl 09 og jeg hadde drukket et glass vann den dagen. Sunes det er rart den var gått ned mtp at jeg ikke har hatt noen blødning like før blodprøven ( jeg hadde mens fra. 4-10 juni, blodprøven ble tatt den 19. Bør jeg be om en utredning eller evt ny blodprøve noen uker etter kommende mens? Jeg er 24 år forresten, hvis det skulle ha noe å si.. Hvis du er bekymret, så kan du ringe til legesenteret og spørre hva legen tenker om verdien. Med tanke på væskeinntak og menstruasjon, så vil ikke Hb endres akutt, men det tar litt tid før den endres. F.eks. hvis du mistet en del blod under forrige menstruasjon, er det ikke sikkert at kroppen har klart å produsere nok nye røde blodceller til å erstatte tapet før den 19. Og selv om du kun hadde drukket ett glass vann før blodprøven, kan det være du i snitt hadde drukket mer vann i dagene og uken før blodprøve nr. 2 enn nr. 1. Dette blir jo bare spekulasjoner fra min side, men selv så hadde jeg ikke bekymret meg for disse verdiene. Nettopp fordi du er en kvinne i fertil alder, vil Hb svinge en del med mens-blødninger og andre forhold. Men når det er sagt, så er det ingenting i veien for at du ringer legen og hører hans syn på saken. Anonym poster: e876c158b8f73eb26212fe239ea2ac2b
Gjest Anonym Skrevet 26. juni 2012 #6 Skrevet 26. juni 2012 Kan væske inntak alene utgjøre en så stor forskjell på blodprosenten? Andre som har opplevd svingende blodprosent uten å ha hatt noen kraftig blødning?
Gjest ts Skrevet 26. juni 2012 #7 Skrevet 26. juni 2012 Kan b12 mangel være mulig årsak forresten? TS
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2012 #8 Skrevet 26. juni 2012 Væskeinntak alene kan gjøre utslag, ja. Jeg har hatt svingende blodprosent (mellom 12 og 13.5, fram og tilbake) ... uten noen annen logisk forklaring enn veskeinntak og dehydrering. Begge verdiene dine er helt normale. Hadde det vært meg hadde jeg ikke bekymret meg for dette i det hele tatt. Litt svingninger er normalt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå