AnonymBruker Skrevet 24. juni 2012 #1 Skrevet 24. juni 2012 Jeg har i mange år slitt med en rekke diffuse helsemessige problemer som kommer og går uten at jeg klarer å se noe mønster i det. Jeg har oppsøkt lege for enkeltting mange ganger, men det blir egentlig bare avfeid som "dette må du bare lære deg å leve med". Og det hadde jeg nok klart om det bare var den ene tingen jeg slet med, men siden jeg har så veldig mange ulike "småting" så blir dette tilsammen veldig tøft. Det har gått så langt at jeg ikke makter å jobbe lenger, og nå går jeg på AAP for å prøve å finne en jobb jeg kan klare. Jeg skal snart til legen igjen for en grundig gjennomgang av alt som plager meg sånn at vi kanskje kan finne en sammenheng eller i allefall hjelpe meg med noen av problemene. Jeg føler likevel at legen famler litt i blinde (ikke så rart), og jeg tenker jeg derfor vil undersøke litt selv først i tilfelle noen andre har opplevd det samme som meg og kan kaste litt lys over hva som feiler meg. Jeg ramser opp en del av symptomene mine her stikkordsmessig. - Ulike typer hodepine (litt migrene, en del spenningshodepine pluss andre typer) - Ulike typer søvnproblemer (sovner ikke i det hele tatt eller våkner hele tida) - Mage-/tarmproblemer (luft, løs mage, har prøvd ulike kostholdsendringer over tid uten hell) - Stadig tilbakevendende hoste som går fra små kremt til voldsomme hosteanfall (tørrhoste, men undersøkelser i halsen viser ingenting) - Blir fort nummen i fingrene og kan føle prikking rundt leppene. - Har problemer med å regulere kroppsvarmen (tåler varme over 25 grader særdeles dårlig, men kan også svette når andre fryser og motsatt) - Føler meg i perioder så utmattet at jeg sliter med å bevege meg rundt i den lille leiligheten min, mens jeg andre dager føler meg relativt sprek og kan være i aktivitet i timesvis (husarbeid, gå tur etc) før jeg blir sliten. - Føler meg iblant litt svimmel/ør. Opplever innimellom synsforstyrrelser. - Stivner utrolig fort når jeg sitter stille. Føler meg som gamle tante Olga på 90 når jeg reiser meg opp og bruker et minutt på å komme opp i fullt oppreist stilling. - Får ofte en slags gangsperreaktig følelse i armer og ben uten at jeg skjønner hvorfor. - Problemer med konsentrasjon, hukommelse og evnen til å lære nye ting (jeg var alltid skoleflink tidligere, nå føler jeg at hodet er fullt av bomull). Jeg prøver å være aktiv så godt jeg kan, men siden jeg har såpass mange dårlige dager der jeg ikke får gjort noe som helst så er det vanskelig å motivere seg for trening på de få gode dagene. Da har jeg mye husarbeid som må tas igjen, og jeg har behov for å tilbringe litt tid med familie og venner også iblant. Er det noen som har opplevd noe tilsvarende eller som har ideer om ting jeg bør be legen sjekke ut? Anonym poster: 4da13fd56bed2af5df8eb16d75b8298e
Gjest margrit Skrevet 24. juni 2012 #2 Skrevet 24. juni 2012 Ta det opp med legen. Synsforstyrrelser og nummenhet kan vel være symptom på alt fra migrene til ms..
Topplue Skrevet 24. juni 2012 #3 Skrevet 24. juni 2012 Du har slitt med alt dette i mange år og fastlegen har ikke tatt noen blodprøver av deg eller gjort andre undersøkelser? Isåfall er det sikkert lurt å starte der.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2012 #4 Skrevet 24. juni 2012 [quote name=Forever ' timestamp='1340579470' post='11179005] Du har slitt med alt dette i mange år og fastlegen har ikke tatt noen blodprøver av deg eller gjort andre undersøkelser? Isåfall er det sikkert lurt å starte der.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2012 #5 Skrevet 24. juni 2012 Ta det opp med legen. Synsforstyrrelser og nummenhet kan vel være symptom på alt fra migrene til ms.. Ja, jeg har som sagt time hos legen snart for å ta opp alle disse tingene. Ville bare være litt forberedt for å eventuelt kunne tipse legen om noe som bør sjekkes ut dersom andre kjenner igjen disse symptomene. Fastleger må jo kunne litt om alt og er derfor naturlig nok ikke eksperter på noe, så det er mye de kan gå glipp av fordi de ikke ser sammenhengen. Trodde ms var mye mer alvorlig enn det jeg opplever? Jeg har et par bekjente med ms og de er rullestolbrukere og har vært det siden starten av 20-årene. Jeg er i midten av 30-årene og ikke i nærheten av så dårlig. Skal google det. TS Anonym poster: 4da13fd56bed2af5df8eb16d75b8298e
Topplue Skrevet 24. juni 2012 #6 Skrevet 24. juni 2012 Uansett kan det være lurt å få tatt nye blodprøver hvis det er lenge siden du gjorde det sist. Det kan jo være noe så "enkelt" som jernmangel eller høyt stoffskifte. Kanskje legen din ikke har forstått hvor ille disse plagene faktisk er for deg. Et smart verktøy er å skrive ned når plagene begynte og hvordan symptomene har endret seg osv. Da får du med alle plagene dine (kanskje noe du ikke tenker over, men som viser seg å være viktig for legen) og du slipper å måtte gjenfortelle alt hvis du blir henvist til spesialist. Håper du og legen din finner ut av det Lykke til!
loffen Skrevet 24. juni 2012 #7 Skrevet 24. juni 2012 Jeg synes det høres ut som fibromyalgi. Legen kan henvise deg videre til revmatolog for utredning. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2012 #8 Skrevet 26. juni 2012 Hatt kyssesyken? Flåttbitt? Brukt p-piller e.l. evt hvilke, i mange år? Du bør utredes hos nevrolog, en del av symptomene du beskriver minner om migrene. Det finnes et utall varianter og noen av symptomene du beskriver kan minne om epileptisk migrene. Symptomene dine behøver ikke nødvendigvis ha kun en årsak, du kan ha flere "sykdommer" men hvor den ene trigger den andre, men problemet blir jo at alt sklir over i hverandre og blir derfor vanskelig å komme til bunns i. Jeg vet av erfaring Kjenner meg igjen i din beskrivelse.. Anbefaler at du finner en fastlege som er spesialist i allmennmedisin, de har langt større kunnskaper enn en vanlig allmennmedisiner, og dermed større sjans for at du kommer videre og mer riktig utredning. Lykke til :-)
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #9 Skrevet 26. juni 2012 Har du sjekket om du tåler gluten? Jeg tåler ikke det pluss veldig mye annet og det gikk så langt at det slo meg fullstendig ut i lang tid. Faktisk høres det rimelig likt ut som du har det. I tillegg reagerer jeg på laktose, maltodextrin og endel annet. Nå om jeg får det i meg kan jeg bli helt slått ut i timesvis etterpå. Du trenger ikke vente til legetime for å sjekke. Du kan kutte en og en ting og se om du merker bedring. Jeg er en fullstendig annen person etter at dette ble oppdaget. Det er forsøket verdt for matallergier og intoleranser kan være roten til mange ting som kan synes helt urelatert. Anonym poster: 6046876cdef4580ad9c216bbe6d29575
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå