Gå til innhold

Flere som har denne Kenwoodmaskinen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

For noen uker siden kjøpte jeg denne kjøkkenmaskinen fra Kenwood, først og fremst for bruk til brødbaking. Når jeg bruker den, går eltekroken bare rundt i midten, og tar kun med seg en liten del av deigen i midten. Resten blir presset opp mot sidene, uten å bli eltet.

Er det flere som opplever det samme? Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg har same type maskin, og har også opplevd dette når eg lagar små deigar, til dømes deig til eitt brød. Den fungerer rett og slett best til litt større deigar, då er det ikkje problem. Når eg likevel lagar små deigar, pleier eg berre å skyve deigen ned igjen i midten med jamne mellomrom.

Skrevet

Eg har same type maskin, og har også opplevd dette når eg lagar små deigar, til dømes deig til eitt brød. Den fungerer rett og slett best til litt større deigar, då er det ikkje problem. Når eg likevel lagar små deigar, pleier eg berre å skyve deigen ned igjen i midten med jamne mellomrom.

Tusen takk for svar!

Jeg har lest i bruksanvisningen ang kapasitet, og der står det maks 1,3 kg eller noe sånt. Det er vel ikke store deigen? Tar du hensyn til dette?

Skrevet

Tusen takk for svar!

Jeg har lest i bruksanvisningen ang kapasitet, og der står det maks 1,3 kg eller noe sånt. Det er vel ikke store deigen? Tar du hensyn til dette?

Hmm, det har eg aldri tenkt på. Eg ser meir på kor mykje det er plass til i bollen. Halvfull har gått fint!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også Kenwood Major, men varianten med 1500W siden jeg ville lage store brøddeiger. Av og til presses deigen litt opp langs sidene, men om du har væsken i først og så det tørre (og ikke alt det tørre på en gang slik at deigen blir for tøør), går det bedre. Det går også an å justere eltekroken. Det er mulig at den står litt for langt oppe.

Nå må jeg bare dytte ned deigen en gang i blant. Jeg pleier å lage 3 brød som passer til brødformer på 2 liter om gangen.

Anonym poster: 0f8fd87e1ad5a361a8974f50c01d806d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også Kenwood Major, men varianten med 1500W siden jeg ville lage store brøddeiger. Av og til presses deigen litt opp langs sidene, men om du har væsken i først og så det tørre (og ikke alt det tørre på en gang slik at deigen blir for tøør), går det bedre. Det går også an å justere eltekroken. Det er mulig at den står litt for langt oppe.

Nå må jeg bare dytte ned deigen en gang i blant. Jeg pleier å lage 3 brød som passer til brødformer på 2 liter om gangen.

Anonym poster: 0f8fd87e1ad5a361a8974f50c01d806d

Bedre tips: Ha i alt det tørre og så det meste av vannet. Gi deigen skikkelig juling. Tilsett resten av vannet og øk hastigheten på maskinen. Vips, har du aldri mer problemer med at litt av melet ligger gjen i bunnen eller ikke blir med.

Anonym poster: c2364b32dd81c624cdd32290c8c2e88c

AnonymBruker
Skrevet

Bedre tips: Ha i alt det tørre og så det meste av vannet. Gi deigen skikkelig juling. Tilsett resten av vannet og øk hastigheten på maskinen. Vips, har du aldri mer problemer med at litt av melet ligger gjen i bunnen eller ikke blir med.

Brøddeiger skal jo ikke eltes på høy hastighet?

Anonym poster: 78fa33229ec8490d2f845cb7779f2857

AnonymBruker
Skrevet

nei brøddeigen skal ikke ha høy hastighet.bedre med middels til lav hastighet over lenger tid.

Anonym poster: 853573fc90187a4689565ea6ec055e2f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samme problemet.

Ved for store deiger snurrer bare kroken rundt i midten, mens deigen blir liggende ueltet langs kantene. Jeg har funnet ut at deig til ett brød går fint, men deig til to er bare å glemme. Les hva som står i bruksanvisningen angående vekt. Deig til enkeltbrød kommer akkurat innenfor anbefalt maxmengde.

Jeg har også problemer med små, litt løse deiger, som pizzabunner. Her bare klistrer deigen seg til kroken, og snurrer rundt og rundt på kroken i stedet for å bli eltet. *oppgitt*

Jeg må si jeg er veldig skuffet over maskinen. Jeg ender som regel opp med å måtte håndkna deigen likevel, så da er det bare ekstra oppvask og irritasjon med den dyre maskinen.

Det står forøvrig i bruksanvisningen det at man skal ha væske først, så tørrvare.

Anonym poster: 82857f9994fb0877af0f3580cf208488

Skrevet

Jeg fikk en gammel sånn maskin fra ei venninne. Der manglet eltekroken, så jeg bruker K-spaden til alle deiger. Og det fungerer utmerket. Jeg har aldri problemer med å få eltet verken små eller store deiger.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en gammel sånn maskin fra ei venninne. Der manglet eltekroken, så jeg bruker K-spaden til alle deiger. Og det fungerer utmerket. Jeg har aldri problemer med å få eltet verken små eller store deiger.

Jeg har akkurat samme problem med k-kroken som eltekroken. Pizzadeig som klistrer seg fast og blir snurret i stedet for eltet.

AnonymBruker
Skrevet

Brøddeiger skal jo ikke eltes på høy hastighet?

Anonym poster: 78fa33229ec8490d2f845cb7779f2857

Les innlegget en gang til, jeg sier ingenting om høy hastighet. En økning kan som kjent være fra lav til middels.

Skrevet

Jeg har samme problemet.

Ved for store deiger snurrer bare kroken rundt i midten, mens deigen blir liggende ueltet langs kantene. Jeg har funnet ut at deig til ett brød går fint, men deig til to er bare å glemme. Les hva som står i bruksanvisningen angående vekt. Deig til enkeltbrød kommer akkurat innenfor anbefalt maxmengde.

Jeg har også problemer med små, litt løse deiger, som pizzabunner. Her bare klistrer deigen seg til kroken, og snurrer rundt og rundt på kroken i stedet for å bli eltet. *oppgitt*

Jeg må si jeg er veldig skuffet over maskinen. Jeg ender som regel opp med å måtte håndkna deigen likevel, så da er det bare ekstra oppvask og irritasjon med den dyre maskinen.

Det står forøvrig i bruksanvisningen det at man skal ha væske først, så tørrvare.

Tidligere har jeg pleid å dytte deigen nedover med en slikkepott, men sist jeg laget brød lot jeg den få gå en stund uten å røre den. Jeg hadde først all væsken i, og tilsatte ca halvparten av melet, lot maskinen gå til alt var rørt inn. Deretter tilsatte jeg litt og litt av resten av melet. Melet lå alltid en stund oppå, og jeg tenkte at dette kom aldri til å gå bra, men etter en stund ble det eltet inn. Jeg fikk laget to store brød, og har aldri fått så bra resultat med den type brød før :biggrin:

Forresten, de siste gangene jeg har bakt har jeg også endt opp med å måtte gå over til elting for hånd! Men nå kan jeg kanskje la det være likevel :) de håndeltede brødene mine blir så utrolig mye tørrere....

Skrevet

Jeg baker mye brød, 2 stk av gangen og pizzadeiger til en liten pizza. Har aldri opplevd å måtte kna for hånd. Det ser kanskje ikke sånn ut men eltekroken dytter og flytter deigen inntil bollen selv om deigen sitter på kroken eller klistret til bollen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...