Gå til innhold

Forskjellige grader av migrene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Finnes det ulike grader av migrene, slik at man enten kan ha vondt i hodet men alikevel orke ting, eller er det slik at når man har migrene så er man så dårlig at man må ligge på et mørkt og lydisolert rom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

????

Skrevet

Det finnes litt forskjellige grader av migrene, ikke alle blir hypersensitive for lys, men de fleste blir såpass dårlige at de ikke orker å gjøre noe den dagen anfallet kommer.

Har du mistanke om at du har fått migrene, men likevel orker å gjøre ting i løpet av dagen, ville jeg sjekket at det ikke var spenningshodepine. Det kan nemlig gi lignende symptomer som migrene.

Skrevet

Det finnes forskjellige former for migrene også. Jeg har migrene med aura, noen ganger har jeg bare aura og "detter ut" litt og får "vanlig" hodepine. Andre ganger har jeg aura og full migrenehodepine med lyssensitivitet og er ubrukelig resten av dagen. En lege vil hjelpe deg til å få rette diagnosen, eventuelt henvise deg til en nevrolog.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes forskjellige former for migrene også. Jeg har migrene med aura, noen ganger har jeg bare aura og "detter ut" litt og får "vanlig" hodepine. Andre ganger har jeg aura og full migrenehodepine med lyssensitivitet og er ubrukelig resten av dagen. En lege vil hjelpe deg til å få rette diagnosen, eventuelt henvise deg til en nevrolog.

Bruker du prevensjon av noe slag? Jeg har også auramigrene, og bruker ingenting enda. Er redd for slag hvis jeg prøver p-pille f.eks.

Anonym poster: a0f175672e0f46d478832d18bc8f0b7d

AnonymBruker
Skrevet

Bruker du prevensjon av noe slag? Jeg har også auramigrene, og bruker ingenting enda. Er redd for slag hvis jeg prøver p-pille f.eks.

Anonym poster: a0f175672e0f46d478832d18bc8f0b7d

Jeg har auramigrene, når jeg begynte på p-piller var legen min redd migrenene skulle bli verre/komme hyppigere, så jeg fikk cerazette fordi det er mindre hormoner i dem (?). Ta deg en tur til legen spør!

Anonym poster: 480be4c609f2061ff12c143b2486da28

Skrevet

Bruker ikke noen form for hormonprevensjon nei. Virker som om min migrene er stressrelatert og jeg har lært meg å ta det litt mer med ro. ;)

Skrevet

Finnes det ulike grader av migrene, slik at man enten kan ha vondt i hodet men alikevel orke ting, eller er det slik at når man har migrene så er man så dårlig at man må ligge på et mørkt og lydisolert rom?

Ja, til en viss grad finnes det forskjellige grader av migrene, men det kan også være greit å vite at veldig mange kaller hodepinen sin for migrene uten at de har noen grunn til å tro at det er det.

Jeg har både spenningshodepine og migrene, når jeg har migreneanfall er jeg sengeliggende og er ikke dugelig til å gjøre noe som helst. Jeg blir dog ikke lyssensitiv, men veldig lydsensitiv. Liker selvsagt best å ligge i mørket, men gjør det ikke verre av at lyset er på.

Om du har mistanke om at du har migrene er det bare en ting å gjøre og det er å dra til legen slik at h*n kan gi deg en sikker diagnose eller sende deg videre til en nevrolog.

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Jeg blir ikke lys og lydsky, men jeg ser prikker, kaster opp og ønsker meg død.

Skrevet

Når jeg har migreneanfall så ligger jeg rett ut, tåler ikke lys eller lyd, kaster opp og er helt ute av drift. Eneste som hjelper da er migrenemedisin og ligge helt i ro på et mørkt, kjølig rom. Kan ha sterk hodepine ellers og, men da fungerer jeg til en viss grad ved inntak av ibux og paracet, så det kaller jeg ikke migrene.

Ang hormonprevensjon så kan ikke jeg gå på det. Prøvde det for noen år siden, og fikk et migreneanfall som var noe av det verste jeg har hatt, ble delvis lammet i ene halvdelen av ansiktet, fikk bl.a ikke opp øyelokket og varte i 3 dager. Legen seponerte p-pillene tvert og da ga anfallet seg sakte men sikkert. Men såklart, det er nok individuelle reaksjoner! Nevrologen jeg var til da jeg fikk diagnosen frarådet egentlig p-piller, men fastlegen min mente at det var verdt å prøve en av de nye typene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...