Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal reise til Hellas i ferien og sett i løs av situasjonen der nede så er jeg redd for at minibanker og kortautomater kanskje kan slutte å fungere. Hvis situasjonen eskalerer med at de blir kastet ut av Euro-sonen.

Er litt redd for å ta med meg masse kontanter, men reisesjekker finnes det enda? eller er det såå 80-tall at det er avlegs?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når skal du reise? Var netopp i Hellas selv (Rhodos), og hadde med ca 200 euro. Minibankene der fungerte, og det virket som de fleste steder tok kort, selvom jeg er mest glad i å bruke cash i utlandet selv. Reisesjekker har jeg faktisk aldri hørt om, hehe. Euro får du jo uansett brukt i mange andre land, selvom den skulle bli tatt ut av bruk i Hellas. Jeg ville avventet litt, til noen dager før reise for å se an situasjonen. Kontanter er uansett alltid greit å ha i tilfelle kort ikke aksepteres eller det ikke er mulig med uttak. :)

Skrevet

Jeg skal Athen i slutten av Juli og har allerede booket reisen sammen med ei til. Reisesjekker var noe greier de brukte i gamle dager, ca 80-tall :)

Drar uansett så sant det ikke bryter ut full krig der. Kommer til å ta med ca 200 Euro i cash jeg også.

Skrevet

Jeg var i en liten by i Hellas, vi hadde noe cash med oss. Av alle minibankene som var der, fungerte bare 1. Stor kø.

Om du tar med deg euro og ikke får brukt opp alt, så får du likevel bruk for det i andre land, evt selg de til andre som skal til EU land...

Tror ikke det vil skje nå, de har trykket opp lokale penger, og er mulig å ta de ut i minibanker. Men det vil ikke skje så fort.

Kommer an på hvor du skal i Hellas, på typiske turistplasser vil det ikke være noe problem, vi var på en veldig liten plass.

God tur :)

Skrevet

Det spørs litt på hvor du skal i Hellas. Skal du for eksempel til Rhodos, Kreta eller Kos vil det ikke være noe problem med minibankene, da dette er typiske turistplasser.

Skrevet

Skal til Athen i slutten av Juli, som jeg skrev :)

Takk for innspillene.

Skrevet

Hehe, barn av sent 80-tall her, så ikke så rart jeg ikke har hørt særlig om det da :P Et par hundre euro synes jeg høres lurt ut, i alle fall :) Det går sikkert helt fint! :) God ferie!

• 1 måned senere...
Skrevet

KJempefin tur. Varmt og deilig hele tiden. Livet gikk sin vante gang der nede så ikke ut som det var noen problemer. og minibankene fungerte fint der jeg var litt utenfor Athen.

Det positive var at det ikke var fullt overalt der.

Skrevet

Brukte både kontanter og kort da jeg var på Kreta i slutten av mai/begynnelsen av juni.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Det å flytte ut av Eurosonen skjer ikke over natta uansett, det tar tid å organisere bytte av valuta.

Reisesjekker finnes ennå! Og det er nesten ingen steder som løser dem inn :fnise:

Jeg lurer på hvem som kjøper sånt nå.

Kjekt alternativ forresten, hvis man er redd for tap eller tyveri og ikke vil ta med egne kort, er å kjøpe Visa- eller Mastercard-gavekort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...