AnonymBruker Skrevet 24. juni 2012 #1 Skrevet 24. juni 2012 Jeg er enormt plaget med pollenallergi, og nå under gresspollen har det virkelig slått til for FULLT!! Jeg nyser og snørrer og føler meg helt elendig, hele dagen og natten. Great. I tillegg har jeg rødsprengte øyne, og noe som ser ut som gigantiske poser under øynene... Jeg har hørt om at allergisprøyten skal funke bra, men at det kan være mange bivirkninger. Er det noen som vet mer om dette? Hadde satt utrolig stor pris på å høre erfaringer (eller fakta for den saks skyld). Takk! (Jeg bruker Cetirizin allergipiller for opplysningsskyld. Disse har jeg i år gått på siden mars, så man skulle jo tro de funket! Men neida...) Anonym poster: c4b8ad812d131356975ba56d500531af
Sugerøret Skrevet 24. juni 2012 #2 Skrevet 24. juni 2012 Det finnes mange andre allergimedisiner ,så hvorfor ikke høre med legen og få resept på noe sterkere enn zyrtec (Cetirizin)? Kestine er fine. Allergisprøyte?Mener du den som du tar hver uke i en periode? Eller en kortisonsprøyte ala Kenacort T??
Avalon Skrevet 24. juni 2012 #3 Skrevet 24. juni 2012 Jeg bruker Aerius. Har prøvd kortison sprøyten, den gjorde absolutt ingenting for meg.
Mynona Skrevet 24. juni 2012 #4 Skrevet 24. juni 2012 Jeg har prøvd flere forskjellige allergipiller, og de har ikke hjulpet meg i nevneverdig grad. (blant annet aerius og certzirzin som er nevnt her). Nå tar jeg kenakort-sprøyte og det hjelper veldig bra for meg. Blir selvfølgelig ikke helt bra, men er ikke snørrete og øynene klør ikke hele tiden. Men jeg er fortsatt trøtt. Finnes det kur mot det? Har ikke merket noen bivirkninger i det hele tatt. Den varer i 4-6 uker tror jeg det er. Kan hende det er individuelt da. Jeg tok siste på i 17.mai uken, så den virkningen har gått ut nå, og jeg skal ringe legen i morgen for å få ny dose. Anbefales fra min side hvertfall.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #5 Skrevet 25. juni 2012 TS her. Visste ikke at det var flere typer allergisprøyter. Har bare hørt om den man tar før hver sesong. Men har liksom hørt at pillene funker veldig bra. Cetirizin gjør ihvertfall ikke det (på meg)! Jeg sitter her nå og nyser, snørrer, klør i øynene osv osv. Sliter med å få jobbet og snakket i telefonen. De jeg snakker med over tlf lurer på hvorfor jeg jobber når jeg er "syk" hehe.. Anonym poster: c4b8ad812d131356975ba56d500531af
Mynona Skrevet 25. juni 2012 #6 Skrevet 25. juni 2012 Den andre sprøyten det var snakk om er en slags vaksine. Den tar man en hel haug av ganger i løpet av 3 år tror jeg det er. Kenakort er den man tar før hver sesong. Og fyller på etterhvert. Jeg som er allergisk mot alle pollentypene må ha 4-5 påfyll, for min sesong går fra mars til sept. I tillegg tar jeg aerius-piller i noen perioder med stor spredning. Ring legen og få time. Si at du ikke får Moen effekt av pillene og spør om å få prøve sprøyte.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2012 #7 Skrevet 1. juli 2012 TS her. Jeg har bestemt meg for å ta Kenakort. Men har googlet endel, og ser at flere skriver om bivirkninger, feks vektøktning!! Dette er jo ikke akkurat helt ideelt da.. Samt at noen skriver at kortisonen aldri går ut av kroppen, og at man da går rundt med et forhøyet kortisonnivå, noe som heller ikke er bra. Kan noen bekrefte/avkrefte dette? Og en annen ting; funker Kenakort mot kløe/hevelse i øynene pg allergi?? Er så rød og hoven nå at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Har klødd i hele natt... Anonym poster: c4b8ad812d131356975ba56d500531af
Mynona Skrevet 1. juli 2012 #8 Skrevet 1. juli 2012 (endret) Ja, det hjelper mot kløe i øynene. Det hjelper på de allergiske reaksjonene man får. Jeg har som sagt ingen bivirkninger, så de spm kan jeg ikke hjelpe deg med. Hvorfor er det dumt at kortisonen aldr forlater kroppen? Jeg har aldri hørt om vektøkning som følge av Kenakort, så jeg søkte litt, og fant dette som bivirkninger: Bivirkninger: Lokalbehandling: Systembivirkninger er sjeldne. Vanlige (større enn 1/100) Hud: Lokal irritasjon, kutan/subkutan atrofi (s.c. og intraartikulær inj.) Muskel/skjelett: Lokal irritasjon og smerte (inj. i og omkring ledd) Mindre vanlige (1/100-1/1000) Allmenne: Allergiske (anafylaktisk reaksjon), svimmelhet Endokrine: Systembivirkning (binyrebarksuppresjon) Hud: Forbigående ansiktsrødme Sjeldne (mindre enn 1/1000) Risikoen for glukokortikoide systemeffekter kan ikke utelukkes ved langvarig behandling med gjentatte injeksjoner lokalt i hud og ledd. Intramuskulær injeksjon: Systemeffekter kan forekomme. Står ingenting om vektøkning der. Endret 1. juli 2012 av Mynona-83
Hollie321 Skrevet 1. juli 2012 #9 Skrevet 1. juli 2012 Hvorfor ikke prøve andre allergi medesiner før du hopper i kortison sprøyten? Cetrizin funket ikke på meg heller, merket virkelig ingen forskjell. Fikk skrevet ut loratadin og disse er mye bedre, er også mange typer nesespray og øyedråper, avamys er en veldig god nesespray
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2012 #10 Skrevet 1. juli 2012 Hvorfor ikke prøve andre allergi medesiner før du hopper i kortison sprøyten? Cetrizin funket ikke på meg heller, merket virkelig ingen forskjell. Fikk skrevet ut loratadin og disse er mye bedre, er også mange typer nesespray og øyedråper, avamys er en veldig god nesespray Fordi alle snakker så varmt om den. Alle jeg kjenner som har tatt den sier at de ble kvitt alle plagene (utenom 1 som må ta pillene i tillegg). Det frister jo veldig da! Og være uten allergiplager resten av sommeren;) Og hvis det virkelig ikke er bivirkninger heller så er det vel ikke så farlig? men dette med om kortisonen forlater kroppen eller ikke vet jeg ingenting om. Noen som vet? Anonym poster: c4b8ad812d131356975ba56d500531af
Mynona Skrevet 1. juli 2012 #11 Skrevet 1. juli 2012 Må legge til; jeg blir ikke kvitt alle plagene. De er der fortsatt, men sterkt redusert!
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2012 #12 Skrevet 1. juli 2012 Ja, det hjelper mot kløe i øynene. Det hjelper på de allergiske reaksjonene man får. Jeg har som sagt ingen bivirkninger, så de spm kan jeg ikke hjelpe deg med. Hvorfor er det dumt at kortisonen aldr forlater kroppen? Jeg har aldri hørt om vektøkning som følge av Kenakort, så jeg søkte litt, og fant dette som bivirkninger: Bivirkninger: Lokalbehandling: Systembivirkninger er sjeldne. Vanlige (større enn 1/100) Hud: Lokal irritasjon, kutan/subkutan atrofi (s.c. og intraartikulær inj.) Muskel/skjelett: Lokal irritasjon og smerte (inj. i og omkring ledd) Mindre vanlige (1/100-1/1000) Allmenne: Allergiske (anafylaktisk reaksjon), svimmelhet Endokrine: Systembivirkning (binyrebarksuppresjon) Hud: Forbigående ansiktsrødme Sjeldne (mindre enn 1/1000) Risikoen for glukokortikoide systemeffekter kan ikke utelukkes ved langvarig behandling med gjentatte injeksjoner lokalt i hud og ledd. Intramuskulær injeksjon: Systemeffekter kan forekomme. Står ingenting om vektøkning der. http://medical-dictionary.thefreedictionary.com/Kenacort
Mynona Skrevet 1. juli 2012 #13 Skrevet 1. juli 2012 http://medical-dictionary.thefreedictionary.com/Kenacort Takk for den du, men hva skulle du frem til?
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2012 #14 Skrevet 1. juli 2012 Takk for den du, men hva skulle du frem til? Adverse reactions CNS: headache, vertigo, paresthesia, syncope, personality changes, pseudotumor cerebri, seizures CV: hypertension, thrombophlebitis, arrhythmias, thromboembolism, heart failure EENT: cataract, glaucoma, increased intraocular pressure, exophthalmos, otitis, nasal or sinus congestion, rhinitis, epistaxis, sneezing, dry mucous membranes, pharyngitis, throat discomfort GI: nausea, vomiting, dyspepsia, abdominal distention or pain, peptic ulcer, ulcerative esophagitis, oral candidiasis, dry mouth, pancreatitis GU: cystitis, urinary tract infection, glycosuria, menstrual irregularities, vaginal candidiasis Metabolic: fluid retention, hypernatremia, hypokalemia, hyperglycemia, hypocalcemia, decreased growth (in children), carbohydrate intolerance, exacerbation of latent diabetes mellitus, cushingoid appearance (moon face, buffalo hump), hypokalemic alkalosis, acute adrenal insufficiency (with abrupt withdrawal or acute stress in long-term use) Musculoskeletal: muscle weakness; steroid myopathy; loss of muscle mass; myalgia; bursitis; tenosynovitis; osteoporosis; fractures; aseptic necrosis; with intra-articular injection - osteonecrosis, tendon rupture, post-injection flare Respiratory: cough, wheezing, chest congestion Skin: delayed wound healing; thin and fragile skin; petechiae; bruising; with topical use - local eruptions, pruritus, hypopigmentation or hyperpigmentation, scarring, stinging, skin maceration, secondary infection, cutaneous or subcutaneous atrophy, diaphoresis, facial erythema Other: toothache, weight gain, fever, pain, voice alteration, hypersensitivity reaction Av en eller annen grunn er det relativt få bivirkninger som er ført opp i Norge.
Mynona Skrevet 1. juli 2012 #15 Skrevet 1. juli 2012 (endret) Det står ikke noe om hvor vanlige disse reaksjonene er da? Og den oversikten var jo for Kenakort i sprøyte, pille, krem osv. Kan det være at noen av bivirkningene gjelder dersom man tar piller over lang tid, men ikke ved krem eller sprøyte f.eks? Jeg spør fordi jeg ikke vet, ikke for å si at informasjonen ikke er sann. Endret 1. juli 2012 av Mynona-83
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2012 #16 Skrevet 1. juli 2012 http://www.webmd.com/drugs/drug-53102-Triamcinolone+Acetate+Inj.aspx?drugid=53102&drugname=Triamcinolone+Acetate+Inj http://www.webmd.com/drugs/drug-53102-Triamcinolone+Acetate+Inj.aspx?drugid=53102&drugname=Triamcinolone+Acetate+Inj&pagenumber=6 http://www.drugs.com/cons/triamcinolone-injection.html Står jevnt over listet som vanlig til "middels vanlig". Men det er verre ting enn vektøkning som gjør at jeg utsetter det så sant jeg kan.
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2012 #17 Skrevet 1. juli 2012 Det står ikke noe om hvor vanlige disse reaksjonene er da? Og den oversikten var jo for Kenakort i sprøyte, pille, krem osv. Kan det være at noen av bivirkningene gjelder dersom man tar piller over lang tid, men ikke ved krem eller sprøyte f.eks? Jeg spør fordi jeg ikke vet, ikke for å si at informasjonen ikke er sann. Stemmer, var ikke den beste linken den der. Men det er jevnt over sprøytene som blir regnet som verst, etterfulgt av piller, og krem er det jevnt over huden som blir skadd om en er uheldig.
Papilio Skrevet 2. juli 2012 #18 Skrevet 2. juli 2012 Hei TS, det virker som om du er så uheldig å være skikkelig plaget med allergi. Hvorfor ikke prøve vaksina. Jeg tar den selv nå, begynte i januar og merker allerede virkningen. Jeg var skikkelig plaget av både pollenallergi i seg selv, og med en haug med såkalte plussallergier. I år har jeg ikke merket bjørkepollensessongen i det hele tatt og jeg kan spise epler, moreller og masse andre deilige saker jeg ikke har kunnet spise før. Her er litt info om vaksina: Den er tilgjengelig for de som er ordnetlig plaget, og som har prøvd flere typer medisiner, men som likevel merker symptomer.Vaksina tas over en periode på tre år. Det hele starter med to måneder hvor du får en sprøyte i uka. I løpet av denne perioden økes mengden gradvis slik at du etterhvert skal kunne tåle den fulle dosen uten farlige reaksjoner. Etter dette er det ca to måneder mellom hver gang du tar sprøyta. Det tar ca 40 min hver gang (man må sitte på kontoret og vente i 30 min før mang kan gå i tilfelle reaksjon)Eneste ulempen er at det ikke er lov å trene på vaksinedagen ettersom det kan fremkalle en reaksjon.Prisen er på 1900 (frikortgrensa) hvert år, men effekten kan vare hele livet ut.
Gjest yes Skrevet 15. mai 2013 #19 Skrevet 15. mai 2013 hei eg elsker denne sprøyta! omtrent helt kvitt alle plager, er d ekstra ekstra ille spreding, tar jeg kanskje 1 pille, eller finifn! har ikke merket noen bivirkninger... kanskje litt trøtt? usikkert..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå