Gå til innhold

Russebusser og millionbeløp

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere om dette fenomenet? Har fått med meg at russebussene har tatt av helt det siste årene med budsjetter på opp mot 2,5-3 millioner kroner. Dette er penger som svis av på drøyt 17 dager med festing og fylla, når det kunne blitt brukt til å bygge sikkert over 10 skoler i utviklings-land. Før gikk jo russetiden ut på å kjøpe en liten billig van og ha det kult i mens man prøvde å holde seg nogenlunde økonomisk stabil..

Hva tenker dere? Burde det bli satt en grense på hvor mye man kan bruke (slik som Rød Ungdom foreslo)

Anonym poster: 8e450a28c84dc1c05ce941c3fe37079c

Videoannonse
Annonse
Gjest klyyyyy
Skrevet

Det som er morsomt med dette er jo at disse studentene klager på at dem ikke kommer inn på boligmarkedet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

La folk få bruke pengene sine på det de ønsker å bruke de til. Man lever bare en gang her i livet.

Anonym poster: 8728022b8ca2169802a4eaf17a73160e

Skrevet

Det som er morsomt med dette er jo at disse studentene klager på at dem ikke kommer inn på boligmarkedet.

Det er mindretallet av russen som skaffer seg bil eller russebuss. På skolen min var vi en eneste van, og den bestod av 5 jenter. Jeg vil nok tro at de som klager over et dårlig boligmarket, ikke er de samme som et par år før enten fikk eller jobbet for pengene til russebussen. Å si noe slikt er rett og slett naivt... og situasjonen kan endre seg for en del når de par år senere vokser opp, og foreldrene slutter å støtte dem, eller når de ser at månedens lønn må brukes på strøm og ikke ny sminke.

• Liker 1
Gjest puffy
Skrevet

Synes det skal være opp til hver enkelt hva man skal bruke pengene sine på. Skjønner ikke poenget med å lage en grense for hvor mye penger man skal bruke.. Hvis man har råd til det sier jeg bare kjør på, man lever faktisk bare en gang og russetiden er kun en gang.

Selv mener jeg å huske at vi brukte i overkant av 1,5-2 millioner på bussen vår. Dette har ikke hatt noen påvirkning på meg økonomisk sett eller i forhold til boligmarkedet.

AnonymBruker
Skrevet

Selv mener jeg å huske at vi brukte i overkant av 1,5-2 millioner på bussen vår. Dette har ikke hatt noen påvirkning på meg økonomisk sett eller i forhold til boligmarkedet.

Hvordan er det mulig at det ikke har hatt noe økonomisk konsekvens for deg? Hvor mange delte på den summen? Betalte dine foreldre din andel av de 1,5 til 2 mill for russebussen?

Jeg kan ikke forstå annet enn at det burde vært en pen sum til egenkapital på bolig?!

Anonym poster: ce53ae7bb96169f3aeb4f5af9d6f278e

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte akkurat det samme! Når jeg var russ spyttet jeg 5000 kr i en van og fikk tilbake 4500 når vi solgte den. Nå sitter jeg med eget hus, men flere av de andre ikke har mulighet til å leie av andre enn foreldrene sine.

Det jeg mener: Det finnes så mye annet å bruke pengene på enn 30 dagers festing!

Anonym poster: 89e6bd2a8b2f7e70f489717bd8fb7287

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan du si at det ikke har hatt noen påvirkning økonomisk? Tenk om du hadde jobbet like mye for pengene, men heller satt de på BSU?

Anonym poster: 89e6bd2a8b2f7e70f489717bd8fb7287

Skrevet

Syns hele greia er bare så utrolig dumt.

Mye koseligere i Sverige hvor de fyller en henger eller traktor som de har lånt med høy, sitter bakpå og kjører gjennom byen.

Så er det mat med familien og kanskje en tur ut på byen med venner etterpå.

Mens i Norge bruker man millionbeløp på stygge busser, drikke og knulle mest mulig osv osv.

Hurra for Norge

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt kan folk bruke pengene sine på det de vil, men jeg må innrømme at jeg synes det er et stort tankekors at ungdom bruker så mye penger på russetida, selv om de "har råd". Det får meg til å lure på hva slags verdier som læres bort.

Anonym poster: e81cddcf33643a4253c5eed8188ac7f7

AnonymBruker
Skrevet

For det første: Busser med 2 millioner og oppover i budsjett er sjeldne. 1,5 og lavere er vel normalen. Deler du dette på 27 stykker blir det plutselig ikke så mye lenger. I de aller fleste tilfeller er store deler av disse beløpene finansiert via dugnader. Time på time med arbeid og dugnader. Selvfølgelig ligger det en egenandel der, men det er rett og slett opp til hver enkelt hva man skal bruke pengene sine på.

Å si at man heller kan bygge skoler blir for dumt. Halvparten av disse pengene ville aldri endt opp hos noen afrikanske skoler uansett, men vært i naturlig omløp. Det er vanskelig å få 27 ungdommer til å arbeide med dugnader i to år for å hjelpe utviklingsland når man har alternativet å bruke det på russebuss. Enten haddde det vært buss eller så hadde det ikke vært noe. Egenandelen er en annen diskusjon.

Jeg er selv fra en buss med et i overkant høyt og kvalmende budsjett, og jeg skal ærlig si at jeg ikke er helt sikker på om det er verdt det. 70 000+ er noe som kan komme godt med når jeg begynner å studere, og selvfølgelig svir det litt å bruke alt dette på ca et år med dekknavnstid og russetid. Men igjen er det nesten tre år med med planleggning, samhold og ikke minst utrolig mye gøy når dekknanvstiden begynner å Juni-tider og selve russetiden et år etterpå.

Men hva er det man sier, du lever kun én gang. Jeg er rimelig sikker på at det kommer til å bli en helt utrolig opplevelse, på tross av den litt stive prislappen.

Anonym poster: ae4dea5ed0d8c18c18e34e74b7890fe2

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...