Gå til innhold

P-pille mot menssmerter

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne på 15 år som har begynt på p-piller nå. P-pillene er av typen Mercilon og hun tar de for at de skal hjelpe mot menssmerter, hun ligger nesten i fosterstilling en dag eller to når hun får mensen. Pillene har ingenting med prevensjon å gjøre i dette tilfellet.

Jeg googlet litt om menssmerter og ser at noen får paralgin forte i stikkpilleform man kan ta når smertene er på sitt verste. Ville ikke dette vært et mye bedre alternativ? For meg virker det uansvarlig å gi henne p-piller som forhøyer risikoen for blodpropp og har en drøss andre bivirkninger (hun blir blant annet kvalm av de) i stedet for at hun kan ta smertestillende en dag eller to hver måned, men dette er ikke mitt ekspertiseområde så jeg er ikke bombastisk i min mening.

Hva mener damene her inne?

Anonym poster: d72aee23bccbd85611c5c256ccb49107

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selv er jeg 17 år, og går på p-pillen microgonyn mot menssmerter. Jeg slet mye med smerter og at jeg rett og slett ble veldig dårlig hver gang jeg hadde mensen, og dette har blant annet ført til en del uheldig fravær samt dårlig resultat på enkelte viktige heldagsprøver som uheldigvis var en dag jeg var dårlig. Jeg er veldig fornøyd, og eneste bivirkninger jeg merker er at jeg blir litt lettere kvalm, spesielt hvis jeg har spist mye usunn mat eller kjører bil. Dette er derimot ikke veldig mye og heller ikke veldig plagsomt, det hemmer meg ikke i hverdagen.For meg er det helt klart verdt det, og jeg er superfornøyd!

Ser også du nevner bruk av smertestillende, for min del prøvde jeg ut alt mulig, og det jeg var mest fornøyd med var naproxen. Det hjalp mye mot smertene, men jeg bla fortsatt veldig dårlig, og måtte alikevel være hjemme når det var som værst. Dessuten er jeg mye mer komfortabel med å gå på p-piller, enn å skulle gå sammenhengende på smertestillende i opptil 4-5 døgn - sammenhengende. Jeg er i hvertfall superfornøyd med p-piller mot menssmerter/plager, og jeg vet at mange av mine venner og bekjente har de samme erfaringene. Andre venninner har igjen måttet slutte på p-piller, på grunn av for mye bivirkninger. Hvordan man reagerer er med andre ord veldig individuelt, og det eneste man kan gjøre er vel bare og prøve. Jeg angrer hvertfall på at jeg ikke begynte på p-piller tidligere..

Ser nå at dette ble et veldig langt svar, men er ihvertfall litt om mine opplevelser i forhold til bruk av p-piller mot menssmerter. Håper det kommer noe fornuftig ut av det!

Anonym poster: d75cf85330663bfdc756d94eeb3ba951

Gjest Izzie-Rose
Skrevet

No har eg sett på ekspertane på Dr.Oz om dette, og dei seier det ikkje er noko farleg å gå på p-pille, at du kan gå på det så lengje du vil. Etter eg har byrja på Mercilon har menssmertene mine minska kraftig! Eg forstår ho godt :)

Skrevet

Jeg har ei venninne på 15 år som har begynt på p-piller nå. P-pillene er av typen Mercilon og hun tar de for at de skal hjelpe mot menssmerter, hun ligger nesten i fosterstilling en dag eller to når hun får mensen. Pillene har ingenting med prevensjon å gjøre i dette tilfellet.

Jeg googlet litt om menssmerter og ser at noen får paralgin forte i stikkpilleform man kan ta når smertene er på sitt verste. Ville ikke dette vært et mye bedre alternativ? For meg virker det uansvarlig å gi henne p-piller som forhøyer risikoen for blodpropp og har en drøss andre bivirkninger (hun blir blant annet kvalm av de) i stedet for at hun kan ta smertestillende en dag eller to hver måned, men dette er ikke mitt ekspertiseområde så jeg er ikke bombastisk i min mening.

Hva mener damene her inne?

Anonym poster: d72aee23bccbd85611c5c256ccb49107

Det er faktisk mye mer ansvarlig av legen å sette venninnen din på p-piller for å minske menssmertene enn å sette henne på paralgin forte.

Virkestoffet i paralgin forte er kodein, som er et opiat på samme linje som morfin.

Det betyr at paralgin forte over lengre tid kan gjøre venninnen din avhengig av morfinpreparater og ødelegge for henne ved eventuelle fremtidige sykdommer der hun kanskje trenger en ukeskur med et morfinpreparat.

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk på p-piller i tenårene mot menssmerter. Det gjorde hverdagen mye lettere for meg, og jeg hadde aldri en eneste bivirkning, utenom mens kun 3-4 ganger i året og penere hud.

P-piller er ikke farlige, det er en myte og noe mediene er ivrige på å skrike opp om. Enkelte har en forhøyet blodpropprisiko i det de begynner, men det gjelder ytterst få. P-piller reduserer faktisk kreftrisikoen på enkelte områder. Flere leger mener at man bør gå på pillen uansett om man trenger prevansjon eller ikke.

Enkelte får bivirkninger, dette gjelder ikke så mange. Skjer dette kan man forsøke andre merker.

Ingen fornuftig lege ville satt en tenåring på Paralgin Forte, av årsaker som beskrevet over her, med mindre det er absolutt nødvendig.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Avhengighet om det er snakk om 1 til 2 dager per måned? Synes dette virker litt hysterisk.

• Liker 1
Gjest Valiumsjunkie
Skrevet

Hjelper p-piller mot PMS også?

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg gikk på p-sprøyte hadde jeg verken mens (kun ørlite spotting en sjelden gang), menssmerter eller pms. Herlige tider! Nå går jeg ikke på p-sprøyte pga forsøk på å bli gravid, men gjett om jeg skal tilbake på disse sprøytene igjen så fort det lar seg gjøre!

Anonym poster: 778d31a741186919100a0955066bb133

AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk mye mer ansvarlig av legen å sette venninnen din på p-piller for å minske menssmertene enn å sette henne på paralgin forte.

Virkestoffet i paralgin forte er kodein, som er et opiat på samme linje som morfin.

Det betyr at paralgin forte over lengre tid kan gjøre venninnen din avhengig av morfinpreparater og ødelegge for henne ved eventuelle fremtidige sykdommer der hun kanskje trenger en ukeskur med et morfinpreparat.

Du blir ikke avhengig av å bruke PF i ett par dager i mnd. Da snakker vi om langtidsbehandling.

Men om man ikke har noen bivirkninger av p-pillene så er det bedre å gå på, da slipper man også PMS om man sliter med det.

Anonym poster: 7d4756b3eb3dd994180fba85970bef27

Gjest mari kontrari
Skrevet

Nå kan jeg ikke uttale meg om hva som er mest og minst forsvarlig fra et medisinsk ståsted, men ut i fra min egen erfaring som ung kan jeg si at p-piller har hatt mye å si for livskvaliteten min.

Nesten alt jeg har av fravær fra videregående (ikke så mye, men det er noen dager) skyldes at jeg hadde så kraftige menssmerter første dagen at jeg ikke fungerte i det hele tatt. Jeg fikk resept på smertestillende, som gjorde at jeg som regel fikk sove tilslutt, men det var ikke alltid godt nok. I tillegg hadde jeg veldig kraftige blødninger, som i kombinasjon med at jeg var relativt liten og tynn gjorde at jeg lett ble svimmel. På toppen av det hele var det også litt belastende at jeg hadde veldig uregelmessig syklus - det kunne fort gå to måneder i mellom mens, og da gikk jeg en måned og følte at "nå blør jeg" og var redd for at det skulle skje på upassende tidspunkt.

Begynte på p-piller når jeg var 17, og det endret totalt alle plagene. Nå holder det med en ibux første dagen, så kan jeg fint stå på jobb og smile i åtte timer, jeg trenger ikke løpe på do minst annenhver time og jeg vet alltid hvilken dag jeg får mensen. Jeg er klar over risiko som følger med, men det er verdt det for meg, fremfor å "miste" flere dager med jevne mellomrom til smerte og generell uvelhet. Det kunne fort kostet meg viktige eksamener på universitetet, og det hadde definitivt gått utover deltidsjobben min om jobbvakter og mensen kolliderte.

Blodpropprisikoen som er forbundet med p-piller kan man heldigvis til en viss grad motvirke ved å leve sunt, holde seg unna røyking og generelt være bevisst på rådene (som alle bør følge) i forbindelse med f.eks. lange flyturer.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...