AnonymBruker Skrevet 23. juni 2012 #1 Skrevet 23. juni 2012 Hei Jeg er en mann på 18 år som gjerne vil høre andres tanker om CP (Cerebral Parese) da jeg har denne hemningen selv. I min situasjon er det en arm som ikke er helt funksjonell, litt vrient og forklare helt hvordan den er, men vil si funksjonsnivået er som om den har et brudd og dermed ikke kan brukes bare uten smertene ved bevegelse? videre ser den kanskje litt spinkel og krokete ut. Det skal sies at jeg egentlig føler meg ganske normal da jeg er i 100% jobb, har fullført videregående med nest best karakterer i klassen uten noe fravær og har avlagt bestått førerprøve på første forsøk. Jeg ble herset med ganske mye på ungdomskolen, da kanskje spesielt mye av jenter og har ikke hatt noe vennskap på ca 3-4 år, fordi jeg isolerte meg gjennom hele videregående. Det er derfor jeg lager tråden for å finne ut hvordan andre mennesker egentlig ser på sånne som meg. Jeg vil nemilig gjerne bli mer sosial men jeg skammer meg ekstremt mye av funksjonshemningen min. Er forøvrig ukysset jomfru og begynte å stamme bare en jente så på meg for ca ett år siden selv om dette med stammingen har blitt bedre i det siste. Ser innlegget muligens ble litt rotete, beklager dette, men jeg setter pris på tilbakemeldinger hva en det skulle være. Måtte bare lufte tankene mine litt. Anonym poster: d39166bd72f1b7be9190e2adf87c3747
Gjest Hannee Skrevet 23. juni 2012 #2 Skrevet 23. juni 2012 Synes du har et veldig fint og tankevekkende innlegg. Det er ikke rotete. Først, du er et menneske som alle andre mennesker. Vi er alle forskjellige, og vi har alle styrker og svakheter. Det som er dumt med barn, i mine øyne, er at de erter og mobber andre som ikke er som dem. Slik jeg forstår det, så skjønner de ikke hvorfor personen er annerledes, har opplevd dette selv. Også vil jeg si til deg at du er flink. Du fremstår her som veldig god på skolen, på førerprøven og i arbeidslivet. For meg virker det litt som at du må forsvare hemningen din. Å snakke om alt du har fått til, slik at det ikke skal være fokus på hemningen. Og det er bra. Det er kjempebra å ha et positivt fokus og syn på livet. Men du sier at du skammer deg. Det trenger du ikke å gjøre. Er du åpen om hemningen din til mennesker du møter, så vil du møte mennesker som ikke synes at det gjør noe, og mennesker som synes at det gjør det. På en måten vil du få erfaringer om hvilke mennesker du bør omgås. Jeg har selv astma, og ville aldri omgått mennesker som ikke forstår såkalte usynlige sykdommer. Jeg ønsker deg lykke til Og det finnes veldig mange ukyssete, jomfruer. Jeg tror at du vil møte noen en dag! Ta vare på deg selv, og aksepter deg selv for hvem du er. Tenk at hemningen er ikke hele deg, men den er en del av deg. Og hvorfor skal det være skamfullt? Et rotete svar fra meg til deg
mlilja Skrevet 23. juni 2012 #3 Skrevet 23. juni 2012 Du sier du skammer deg, det har du ingen grunn til! Du virker som en flott fyr utifra det du skriver om deg selv. Du kommer til å møte noen som liker deg for akkurat den du er Det finnes mange av oss som ikke bryr oss om slike ting, men heller ser mennesket. Og igjen, dette er absolutt ingenting å skamme seg over! 1
Minya Skrevet 23. juni 2012 #4 Skrevet 23. juni 2012 Jeg synes det er trist at mange dessverre tror at cerebral parese er det samme som psykisk utviklingshemming, siden det mange med mindre grader av CP som IKKE er det. De jeg kjenner som har CP, er ressurssterke mennesker med gode jobber, noen har også både ektefelle og barn. De har fått mye motvind gjennom livet nettopp pga forutintatte mennesker som tror at CP er et svakhetstegn, men de har kommet gjennom stormene med hodet høyt hevet og en erfaring rikere. Du er så mye mer enn bare en person med en funksjonshemning, du har idéer, ønsker og fremtidsplaner, ikke la deg stoppe av fordomsfulle folk. En dag møter du en flott kvinne som vil ha deg nettopp fordi du er deg! Tenk lenger enn det du ser i speilet, det er mer ved deg enn det man ser, og de som har litt vett i skallen ser bak den visne armen. Stå sterkt imot stormen og sett deg mål for fremtiden. Hev hodet over folk som ikke vet bedre. Lykke til! Og gratulerer med førerkort på første forsøk! 1
Gjest Kjærest Skrevet 30. november 2012 #5 Skrevet 30. november 2012 Hei Jeg er en mann på 18 år som gjerne vil høre andres tanker om CP (Cerebral Parese) da jeg har denne hemningen selv. I min situasjon er det en arm som ikke er helt funksjonell, litt vrient og forklare helt hvordan den er, men vil si funksjonsnivået er som om den har et brudd og dermed ikke kan brukes bare uten smertene ved bevegelse? videre ser den kanskje litt spinkel og krokete ut. Det skal sies at jeg egentlig føler meg ganske normal da jeg er i 100% jobb, har fullført videregående med nest best karakterer i klassen uten noe fravær og har avlagt bestått førerprøve på første forsøk. Jeg ble herset med ganske mye på ungdomskolen, da kanskje spesielt mye av jenter og har ikke hatt noe vennskap på ca 3-4 år, fordi jeg isolerte meg gjennom hele videregående. Det er derfor jeg lager tråden for å finne ut hvordan andre mennesker egentlig ser på sånne som meg. Jeg vil nemilig gjerne bli mer sosial men jeg skammer meg ekstremt mye av funksjonshemningen min. Er forøvrig ukysset jomfru og begynte å stamme bare en jente så på meg for ca ett år siden selv om dette med stammingen har blitt bedre i det siste. Ser innlegget muligens ble litt rotete, beklager dette, men jeg setter pris på tilbakemeldinger hva en det skulle være. Måtte bare lufte tankene mine litt. Anonym poster: d39166bd72f1b7be9190e2adf87c3747
Gjest Kjærest Skrevet 30. november 2012 #6 Skrevet 30. november 2012 Hei, hvordan går det med deg? Har en kjæreste som har CP.
Gjest Bud Skrevet 30. november 2012 #7 Skrevet 30. november 2012 Gjennom livet kommer du til å møte alle typer mennesker, de som mobbet deg på VGS angrer seg mer og mer for at de ikke tok seg bryet med å bli kjent med deg istedet. Vær deg selv og lær deg å like det!
Dricka Skrevet 30. november 2012 #8 Skrevet 30. november 2012 Kjenner 2 stk med CP og det hadde jeg aldri trodd før noen fortalte meg det. Ser absolutt ingenting galt med det. Du fungerer jo som du skal, så du har absolutt ingen grunn til å skjemmes!
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #9 Skrevet 1. desember 2012 Jeg er 21 år gammel og har selv Celebral Parese, men kanskje i litt større grad da begge beina og høyre arm ikke "funker som de skal". Selvfølgelig føler man seg annerledes, spesielt når man er tenåring og helst vil passe inn, men aldri skam deg over det! Det er ingenting du kan gjøre med det uansett, og det fins alltid folk som har det verre enn deg, sykdom eller ei. Jeg synes det høres ut som om du ikke lar sykdommen gå utover livskvaliteten, og det er kjempebra! Med toppkarakterer, 100% jobb og førerkort har du faktisk oppnådd mer enn selv "normale" mennesker har gjort. Dessverre er det sånn at man blir litt sett ned på når man har en eller annen form for fysisk "lidelse" som vises, men jeg synes du skal være stolt over at du har fått gjort mye Har du forresten tenkt på å melde deg inn i CP-foreningen? Anonym poster: 64272037fbbe60f4146a5d942f2e402f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå