Arlea Skrevet 24. juni 2012 #21 Skrevet 24. juni 2012 Nei, dessverre. Jeg tror ikke det er noe jeg hadde orket å bruke penger på, selv om jeg i teorien hadde hatt råd. Jeg er enig i at belysning er viktig for et rom, men jeg tror heller at jeg hadde brukt energien på å sette meg inn i det og tenke ut en løsning selv. 2
Fandenivoldsk Skrevet 24. juni 2012 #22 Skrevet 24. juni 2012 Det virker jo som du er bestemt på at du skal gjøre det, så for all del, go for it. Personlig ville jeg ikke brukt like tjenester selv.
Ananas. Skrevet 24. juni 2012 #23 Skrevet 24. juni 2012 Jeg ville gjort grundig research før jeg begynte på noe slikt.. De har jo hatt lysdesignstudie på Høgskolen i Buskerud i flere år, og om få av dem driver med privatmarkedet så er det nok en grunn til det.. Men ingen drøm er uoppnåelig.
kokkos Skrevet 25. juni 2012 #24 Skrevet 25. juni 2012 Jeg kunne nok godt tenke meg å bruke litt penger på det, med min veldig gjennomsnittlige lønn. Men som mange påpeker er nok hovedkunden bedriftskunder. Om det ikke er marked for å ha det som fulltidsjobb kan det kanskje være en fin ekstrajobb å ha? Lykke til
Gjest Sobril Skrevet 25. juni 2012 #25 Skrevet 25. juni 2012 En ting er å ikke ha sansen for interiør og behov for evt interiørkonsulent, men hvordan man bør lyssette er vel strengt tatt noe man kan lese seg til?
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2012 #26 Skrevet 27. juni 2012 Tilby det som en ekstra tjeneste som kundene i butikken deres kan bestille? Det kan jo være en grei måte å se om det er noe marked for det. Syns forøvrig at 1800 kroner for 2 timer er ekstremt drøyt; du har ingen utdannelse i faget, men vil ha 900 kroner per time? Jeg er spesialsykepleier med nesten 5 års høyere utdanning, og får 250 kr timen for å jobbe med livreddende thoraxkirurgi... Hadde ikke brukt penger på lyskonsulent, selv om økonomien er grei. Som andre sier så virker det ganske enkelt å kunne sette seg inn i selv. Anonym poster: bdb85b0c841113a135deb50de2c2f4fb 4
Bloodflowers Skrevet 27. juni 2012 #27 Skrevet 27. juni 2012 Det virker jo som du er bestemt på at du skal gjøre det, så for all del, go for it. Personlig ville jeg ikke brukt like tjenester selv. Signerer denne. Det virker som om du allerede har bestemt deg for en slik utdannelse, så jeg tror ikke noe vi her sier vil endre din mening uansett. Ta utdannelsen, få den kunnskapen du trenger, også får det vel briste eller bære. Ønsker deg uansett lykke til, men tror du det hadde lønt seg for deg å bo i en av de større byene i landet.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2012 #28 Skrevet 30. juni 2012 Trykka feil på AB her - det var meg som skrev at jeg trodde du overvurderte privatmarkedet sterkt. Altså - du argumenterer ikke riktig, som jeg sa. Du tenker ingenting på etterspørsel, bare på det behovet DU SELV mener er tilstede, basert på ingenting. Du henviser jo ikke til faktisk etterspørsel, bare at "du tror". Nå jobber jeg ikke i lampeforretningen lenger, men de årene jeg var ansatt der hadde vi flere kunder som lurte på om vi hadde lyskonsulenter til "utleie". Det hadde vi jo desverre ikke... Om du skal utdanne deg til dette, og bli selvstendig næringsdrivende må du lære deg mer forretningsteft og skaffe deg solid innsikt i markedet. Det er ikke snakk om å "utdanne seg" til lyskonsulent da dette er noe jeg vil drive med på hobbybasis, og jeg er ikke interessert i å jobbe med offentlige bygg og forholde meg til ulike lover og regler for lyssetting. Kun til private hus og hjem. Det at du synes noen gjør en dårlig jobb selv, eller "jungeltelegrafen sier at" er ingen god måte å vurdere etterspørselen på. Du tenker heller ingenting på at det er en enorm finanskrise som på ingen måte er over, og det styrer mye av pengebruk innen diverse prosjekter. Du må tenke litt på langsiktigheten her, du tenker utelukkende muligheter og ingen nedsider. Det er absolutt etterspørsel. Ikke i veldig stor grad da mange klarer å lyssette huset sitt selv (og like mange som ikke bryr seg hvordan det ser ut bare det blir lyst) men så har man alle de som gjerne vil ha det pent hjemme men uansett hvor fint innredet stua er så blir den liksom aldri hjemmekoselig nok fordi lyssettingen er feil-eller i mange tilfeller mangelfull. Du nevner finanskrisen-jeg bor i ett av Norges rikeste kommuner, få har merket noe til finanskrisen her. Det bygges hus og leiligheter som aldri før. Du burde melde deg på et kurs i entreprenørskap - få innsikt i forretningsutvikling. Det synes jeg ikke du virker å ha nå, for da hadde du allerede vært i kontakt med aktuelle storkunder - forhørt deg hvordan de driver med innleie av slike tjenester(vil du som enkeltaktør ha en sjangs, eller har de inngått samarbeid med større aktører som gir bedre pris enn du evt kunne gjort) - om de ser et behov i fremtiden(hjelper jo ikke at du utdanner deg nå dersom byggeprosjektene allerede er igang, du må inn i prosjekteringsfasen - og helst før), ta kontakt med studiet for å høre om de har statistikker på hvor de uteksaminerte jobber idag(det bør de ha) etc. Som selvstendig næringsdrivende må du rett og slett ha et solid forretningsteft for å holde ut i en konkurrerende bransje. Det du nevner her er ikke aktuelt for min del, da dette blir som en morsom ekstrainntekt ved siden av min vanlige jobb. Og "lyskonsulent" oppfattes rett og slett som luksus for mange privataktører - nettopp fordi vi klarer kjøpe et par lamper selv, og det plager oss ikke om den ikke lyssetter perfekt. Vi bruker heller penger på ting vi absolutt MÅ, på oppgaver vi er pålagt å bruke faglærte i. Og knapt da ringer jo folk en elektriker, de ringer heller onkel Kåre. Det du sier her er sant, men det er også de som gjerne vil ha og trenger hjelp til å finne riktig lampe som passer inn i interiøret, som lyser slik man vil ha den og med den helt riktige lyspæra... I drømmene mine skulle jeg gjerne bygd meg en svær funkisvilla med spesialløsninger, og da hadde jeg leid inn en som deg(men du hadde fortsatt stått langt nede på lista). Gode greier! TS Anonym poster: 2c1447f233e4690e0c1463d11320fee9 Anonym poster: 2c1447f233e4690e0c1463d11320fee9
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2012 #29 Skrevet 30. juni 2012 Tilby det som en ekstra tjeneste som kundene i butikken deres kan bestille? Det kan jo være en grei måte å se om det er noe marked for det. Syns forøvrig at 1800 kroner for 2 timer er ekstremt drøyt; du har ingen utdannelse i faget, men vil ha 900 kroner per time? Jeg er spesialsykepleier med nesten 5 års høyere utdanning, og får 250 kr timen for å jobbe med livreddende thoraxkirurgi... Hadde ikke brukt penger på lyskonsulent, selv om økonomien er grei. Som andre sier så virker det ganske enkelt å kunne sette seg inn i selv. Anonym poster: bdb85b0c841113a135deb50de2c2f4fb Nå jobber jeg som sagt ikke i lampeforretningen lenger, men har god kontakt med butikksjefen der og vi har en halvveis avtale om at han kan henvise til meg når det kommer kunder som spør etter en lyskonsulent. Jeg vet selv at det ikke er et stort marked for lyskonsulenter, og det er heller ikke nødvendig. Dette blir på hobbybasis ved siden av min vanlige jobb. Ang "lønna", så skrev jeg dette i et tidligere innlegg; Det er ikke svært kostbart å bruke en lyskonsulent, hvis man går videre på nettsiden som jeg linket til lenger oppe så tar hun 1800,- for 2 timer, pluss tillegg for kjøring. Jeg kommer nok til å legge lista litt lavere prismessig til å begynne med. Og med litt har jeg ikke klarert helt ennå, det avhenger jo litt av hvor mye hjelp kunden trenger. Er det helt fra scratch med husbesøk for å få en formening om hva som trengs av belysning, hvor det trengs, evn kontakte elektriker for å få satt opp nye/flere lyspunkt, være med kunden i butikkene og velge ut lamper, lyspærer ++, være med og sette de opp- ja i det hele tatt, så kan man jo tilby en "pakkepris". Ja jeg er klar over at både du og mange andre i denne tråden skriver at å lysette et hus er noe man kan "lese seg til" eller "finne ut av selv"- vel det er jo flott, men det er som sagt de som ikke klarer eller orker å finne ut av det selv, som jeg gjerne vil hjelpe. Og de, har jeg erfart, er det faktisk en hel del av. TS Anonym poster: 2c1447f233e4690e0c1463d11320fee9 Anonym poster: 2c1447f233e4690e0c1463d11320fee9
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2012 #30 Skrevet 30. juni 2012 Jeg så på bildene på siden du linket til. Spotlight på alle bildene. Ikke en vanlig lampe som gjør hjemmet personlig. Hater spot!!!!!! Hadde aldri brukt penger på det nei. Anonym poster: 111ae92ecb6a594bd12636322fddccfe 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2012 #31 Skrevet 30. juni 2012 No way. Å lyssette et hus er ikke akkurat hjernekirurgi. Anonym poster: f549dd4722538d81875533ca320f1ac4 1
Gjest Sobril Skrevet 30. juni 2012 #32 Skrevet 30. juni 2012 Jeg så på bildene på siden du linket til. Spotlight på alle bildene. Ikke en vanlig lampe som gjør hjemmet personlig. Hater spot!!!!!! Hadde aldri brukt penger på det nei. Anonym poster: 111ae92ecb6a594bd12636322fddccfe Jeg også. Spesielt på baderom. Om man ikke visste man hadde skavanker, så får man en aha-opplevelse under spot-belysning. Ja takk til lykkelig uvitenhet!!
Illicitus Skrevet 30. juni 2012 #33 Skrevet 30. juni 2012 Nei, jeg hadde ikke kommet til å brukt noe lyskonsulent. Verken nå da vi bygde hus eller neste gang vi skal bygge hus...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå