Gå til innhold

Vurderer å utdanne meg til lyskonsulent

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet flere år i en lampeforretning og fattet fort interesse for betydningen riktig belysning har å si i et rom.

Feil belysning gjør ei stue kjedelig og ukoselig å sitte i, mens riktig og nok belysning kan få selv den enkleste studenthybel til å virke hjemmekoselig.

Rett belysning har også mye å si for synet, dess eldre man blir dess mer lys trenger man. Og det gjelder å plassere lampen riktig, slik at man unngår blending og reflektering i blanke flater.

Kort sagt-lys er ikke bare lys. Tanken er å studere interiørdesign ett års tid før jeg gir meg i kast med konsulentoppdrag. Er dette noe som kunne vært interresant for deg?

Anonym poster: 2c1447f233e4690e0c1463d11320fee9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Haha, nei.

Anonym poster: 75b3be225a187c74b37359ffdbcf6df1

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Her kan dere lese om hva en lyskonsulent gjør.

TS.

(Har gått rundt med denne ideén lenge, da det var utrolig mange av kundene mine som var helt hjelpeløse når det kom til hvilken belysning de skulle ha, og hvor. Et kjapt søk på "boliger til salgs" viser også hvor mange som plasserer lampene helt feil.)

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke brukt dette tilbudet i hjemmet mitt.

Kunne muligens brukt det om jeg bygget nytt hus.

Forøvrig så høres det spennende ut, og svært mange kunne hatt bruk for denne hjelpen. Problemet er bare at det er så mange som ikke tenker over dette - så en del omtale/reklame ville nok vært nødvendig. Nå vet ikke jeg hvor du bor, men tenker at du bør bo i/nær en av våre større byer for å få nok oppdrag.

Lykke til

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke brukt dette tilbudet i hjemmet mitt.

Kunne muligens brukt det om jeg bygget nytt hus.

Forøvrig så høres det spennende ut, og svært mange kunne hatt bruk for denne hjelpen. Problemet er bare at det er så mange som ikke tenker over dette - så en del omtale/reklame ville nok vært nødvendig. Nå vet ikke jeg hvor du bor, men tenker at du bør bo i/nær en av våre større byer for å få nok oppdrag.

Lykke til

Jeg mener så absolutt mange trenger lysveiledning, har sett mye feil lyssetting både på besøk hos andre og i boligannonser.

Mange bare kleiser opp en takplafond eller to i stua og tenker det er nok. Leselys, lys ved TV for å forhindre såre øyne, spotter til punktbelysning, bordlampe i et hjørne og pendler i vinduet hadde gjort hele atmosfæren i ei stue annerledes. For ikke å snakke om at ei dekorativ lampe kan være et møbel i seg selv og understreke stilen i rommet.

Jeg tenker å opprette ei egen webside, reklamere lokalt med flyere i postkassene og i lokalavisene. Bor på et stort tettsted med mye utbygging så tror det er et visst marked her.

Får folk den hjelpen de trenger og blir fornøyde med oppdraget så tenker jeg jungeltelegrafen gjør resten...:)

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du overvurderer privatmarkedet sterkt.

Dette er ikke snakk om hvorvidt du har kunnskap eller ei, altså tilbud(som du argumenterer) men etterspørsel.

Folk flest har et veldig stramt budsjett når de bygger hus(folk flest bygger jo ikke engang hus, men kjøper langt rimeligere boliger hvor de heller bruker penger på oppussing ab bad og kjøkken fremfor alt annet), som sprekker kraftig på andre ting.

Jeg vet godt hva en lyskonsulent er, og hadde leid det inn dersom jeg bygde et kostbart og stort hus - OG hadde romslig budsjett.

Jeg hadde også leid inn denne tjenesten som endel av en pakke fra entreprenør som gjorde et større prosjekt profesjonelt i næringsbygg/arbeidsplass etc.

Men på privaten med normal økonomi? Nei. Absolutt ikke.

Anonym poster: ca517fd945249aa6821561116ed1cde0

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er villig til å flytte på deg ville jeg anbefalt Russland. Der har du mange rike idioter som bruker pengene sine på hva som helst, bare det høres fjong ut og en lyskonsulent høres helt klart fjong ut! Nettopp fordi det høres ut som noe som er heller viktig og verdifullt.

I Norge er markedet for lite til at du ville fått stort å gjøre. Det betyr ikke at du ikke burde utdanne deg eller ikke får bruk for det. Men forbered deg på at etterspørselen vil være heller sporadisk og fra tid til annen heller enn noe jevnt som du kan tjene til mer enn bare livets opphold på.

Anonym poster: 8ed797fa9b6107ebcace7cff1105b0c1

• Liker 1
Skrevet (endret)

feil

Endret av ~white lady~
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke svært kostbart å bruke en lyskonsulent, hvis man går videre på nettsiden som jeg linket til lenger oppe så tar hun 1800,- for 2 timer, pluss tillegg for kjøring.

Jeg kommer nok til å legge lista litt lavere prismessig til å begynne med.

Mitt inntrykk er at svært mange som er ute og handler belysning hadde satt pris på mer hjelp enn det vi kan gi de ute i butikk. Vi vet jo ikke hvilken stil kunden har hjemme, eller hvor det hadde sett best ut med den og den lampen.

Jeg har hatt kunder som prøver å forklare innredningen rom for rom, men det blir bare fovirrende når man ikke kan se det selv med egne øyne.

Det er også veldig mange -ofte unge og nyetablerte- som kjøper plafonder til 99,- til hele huset bare fordi det er billig, det synes jeg er synd. Man trenger ikke å bruke flere tusen på hver lampe, men å legge litt penger i riktig belysning som man tross alt skal ha i mange år framover hadde lønnet seg. Ikke minst når man skal selge boligen igjen.

Dette blir isåfall et prosjekt jeg gjør på fritiden utenom min vanlige jobb, til jeg finner ut om det er noe jeg kan gjøre på heltid.

TS

Skrevet (endret)

Edit: Slettet opprinnelig innlegg...

Hvorfor lager du en diskusjon med deg selv frem både frem og tilbake for og mot lyskonsulent? :klo:

Endret av Rødvinspiken
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Edit: Slettet opprinnelig innlegg...

Hvorfor lager du en diskusjon med deg selv frem både frem og tilbake for og mot lyskonsulent? :klo:

Hva mener du? Skriver ikke med meg selv her?

TS

• Liker 1
Skrevet

Det er uten tvil bruk for lyskonsulenter. Jeg har selv lett etter en nå, men de er vanskelig å få tak i. Jeg holder på å pusse opp et hus og er selv interiørkonsulent. Men riktig belysning er veldig vanskelig. Folk tror tydeligvis at det bare er å kjøpe en lampe de syntes er fin, og så er alt i orden.

Jeg syntes absolutt at du burde utdanne deg innen dette, men det er vel en egen skole, ikke interiørlinja der jeg gikk. Der lærte vi i hvert fall veldig lite om riktig belysning.

Sett i gang du, og stå på :) Jeg tror du vil få bruk for det, kanskje mest i offentlig miljø, men også privat.

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Ca like nyttig som negldesigner.

Anonym poster: 860d9ab4177f84e2caf54bce323b397a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er uten tvil bruk for lyskonsulenter. Jeg har selv lett etter en nå, men de er vanskelig å få tak i. Jeg holder på å pusse opp et hus og er selv interiørkonsulent. Men riktig belysning er veldig vanskelig. Folk tror tydeligvis at det bare er å kjøpe en lampe de syntes er fin, og så er alt i orden.

Jeg syntes absolutt at du burde utdanne deg innen dette, men det er vel en egen skole, ikke interiørlinja der jeg gikk. Der lærte vi i hvert fall veldig lite om riktig belysning.

Sett i gang du, og stå på :) Jeg tror du vil få bruk for det, kanskje mest i offentlig miljø, men også privat.

Lykke til!

Takk!

Det er ikke mange skoler her til lands som tilbyr utdanning som lyskonsulent, tror det skal ligge en på østlandet som er et 3åring studie hvis man da sikter seg inn på å jobbe med offentlige bygg, etc. sammen med arkitekter eller lignende.

Noe sånt hadde jeg ikke tenkt, dette blir mer hobbybasert fordi jeg interesserer meg for det, ser at det er behov for det og generelt er blitt oppmuntret til det.

Sitter på en god del kunnskap, mye er selvstudie men det meste er erfart gjennom jobben i lampeforretningen. Folk flest forventer mye av selgere som er ansatt i en faghandel, så vi har hele tiden holdt oss oppdatert.

Interesse for interiør generelt har jeg jo alltid hatt, og den interessen har jeg hatt stor bruk for i jobbsammenheng. Tenker likevel å studere interiørdesign for å ha mer "tyngde" når jeg begynner med dette.

TS

Gjest norah
Skrevet

TS

Trykka feil på AB her - det var meg som skrev at jeg trodde du overvurderte privatmarkedet sterkt.

Altså - du argumenterer ikke riktig, som jeg sa. Du tenker ingenting på etterspørsel, bare på det behovet DU SELV mener er tilstede, basert på ingenting. Du henviser jo ikke til faktisk etterspørsel, bare at "du tror".

Om du skal utdanne deg til dette, og bli selvstendig næringsdrivende må du lære deg mer forretningsteft og skaffe deg solid innsikt i markedet.

Det at du synes noen gjør en dårlig jobb selv, eller "jungeltelegrafen sier at" er ingen god måte å vurdere etterspørselen på. Du tenker heller ingenting på at det er en enorm finanskrise som på ingen måte er over, og det styrer mye av pengebruk innen diverse prosjekter. Du må tenke litt på langsiktigheten her, du tenker utelukkende muligheter og ingen nedsider.

Du burde melde deg på et kurs i entreprenørskap - få innsikt i forretningsutvikling.

Det synes jeg ikke du virker å ha nå, for da hadde du allerede vært i kontakt med aktuelle storkunder - forhørt deg hvordan de driver med innleie av slike tjenester(vil du som enkeltaktør ha en sjangs, eller har de inngått samarbeid med større aktører som gir bedre pris enn du evt kunne gjort) - om de ser et behov i fremtiden(hjelper jo ikke at du utdanner deg nå dersom byggeprosjektene allerede er igang, du må inn i prosjekteringsfasen - og helst før), ta kontakt med studiet for å høre om de har statistikker på hvor de uteksaminerte jobber idag(det bør de ha) etc.

Som selvstendig næringsdrivende må du rett og slett ha et solid forretningsteft for å holde ut i en konkurrerende bransje.

Og "lyskonsulent" oppfattes rett og slett som luksus for mange privataktører - nettopp fordi vi klarer kjøpe et par lamper selv, og det plager oss ikke om den ikke lyssetter perfekt. Vi bruker heller penger på ting vi absolutt MÅ, på oppgaver vi er pålagt å bruke faglærte i. Og knapt da ringer jo folk en elektriker, de ringer heller onkel Kåre.

I drømmene mine skulle jeg gjerne bygd meg en svær funkisvilla med spesialløsninger, og da hadde jeg leid inn en som deg(men du hadde fortsatt stått langt nede på lista).

• Liker 7
Skrevet

TS

Ser nå at jeg tok feil. Beklager.

Trodde du var samme bruker siden du postet anonymt. Kom da opp samme antall innlegg og dato på innleggene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle vært rimelig velstående før jeg hadde brukt penger på lyskonsulent. Du argumenterer med at timesprisen for en konsultasjon ikke er så avskrekkende, men glemmer at med det kommer alt innkjøp man plutselig føler at man MÅ ha fordi lyskonsulenten sa det. Hvor mange tror du hadde latt være å bruke tusener av kroner etter en konsultasjon?

Anonym poster: 1958c3709a00cbf1a79a86a2fc8a66b6

Skrevet

Det kunne ikke falt meg inn å bruk en krone på dette selv.

Lyskonsulent med privat personer som markedet man sikter seg inn på, høres ikke ut som verdens beste forretningsidé. På bedriftsmarkedet burde det derimot være muligheter, og da spesielt med tanke på alle krav som settes til lyssetting etc i kontorlandskaper osv.

• Liker 2
Skrevet

Jeg visste ikke at det fantes en gang sikkert i likhet med mange andre.

Så da må det reklame til.

Lykke til :)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg hadde nok aldri i verden brukt penger på det nei. Og jeg tror nok du overvurderer markedet for en uutdannet lyskonsultent for private hjem.

Men for all del, det kan jo sikkert funke som hobby, med et oppdrag her og der. Og jobber du allerede i lampebutikk, kan det jo hende du får bruke det til å promotoere deg selv. Som ekstraservice til kunder som ønsker det, eller noe sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...