Gå til innhold

Begynne med aktiviteter i voksen alder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger mere å fylle hverdagen med, men spesielt når det gjelder sport så stopper det på at jeg ikke eg godt nok trent eller ikke har tilstrekkelig erfaring. Mye av f.eks. idretter via idrettslag er jo slik at en bør ha holdt på siden ganske ung alder for å ha rette nivået.

Så lurer på, hvilke aktiviteter har dere begynt med i voksen alder (altså etter fylte 20 og oppover)? Tenker ikke på slikt man drar på med barna. Noen tips til hva jeg kan engasjere meg i? Liker å vere aktiv og sosial, men må vere litt lav terskel for å begynne....

Anonym poster: 6b66546f0c9101fdd27da3dfef86f9c7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Seiling! Foruten at du skal holde på svært lenge før du blir for gammel, (bare se på Kongen!) så er det utrolig morsomt, utfordrende og sosialt.

Anonym poster: 13ac074af3eb6fee67d0b1318bad93fb

AnonymBruker
Skrevet

Seiling! Foruten at du skal holde på svært lenge før du blir for gammel, (bare se på Kongen!) så er det utrolig morsomt, utfordrende og sosialt.

Hvordan fungerer det da? Man tar et kurs i seiling, så må man kjøpe seg båt? Eller har seileforeningen seilbåterbåter til utleie, faste aktivitetsdager der man er ute å seiler i hver sin utleieseilbåtbåt, slik atdetblir morsomt og sosialt?

Hva er ca pris på dette?

Anonym poster: 93e156275216bd982f2bb68a81a41f73

Skrevet

Du bør jo først finne ut hva du interesserer deg for - litt dumt å begynne med seiling hvis det bare er for å finne an aktivitet.

Hvis du ikke vet om seiling er noe for deg eller ikke så begybber du med å søke opp på nett om det finnes en seilforening/klubb i nærheten. Enten har de en nettside med informasjon om aktiviteter og hva de koster eller det står kontaktinfo der. Finner du ikke på nett sjekker du telefonkatalog.

Det er jo måten å finne andre aktiviteter - vet du ingen aktiviteter søker du etter 'aktiviteter' og området du bor. Det står jo også gjerne mye om hva som skjer i lokale aviser.

Ang. idrett så er det jo slettes ikke slik at man må ha drevet med idrett siden ung alder. DU kan gå på treningssenter , det finnes gågrupper , nybegynnerkurs i diverse aktiviteter.

Tror du selv trenger å bli litt mer frampå og aktiv sånn generelt - alt dette over er ikke vanskelig å tenke sge til.

Av og til man man også kaste seg utpå ting man ikke vet helt hva er eller man er så veldig god på.

AnonymBruker
Skrevet

Kampsport er det mange som begynner med i voksen alder.

Anonym poster: 947774c9d0c2ec0188c831d2cf658aac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ang. idrett så er det jo slettes ikke slik at man må ha drevet med idrett siden ung alder. DU kan gå på treningssenter , det finnes gågrupper , nybegynnerkurs i diverse aktiviteter.

Tror du selv trenger å bli litt mer frampå og aktiv sånn generelt - alt dette over er ikke vanskelig å tenke sge til.

Av og til man man også kaste seg utpå ting man ikke vet helt hva er eller man er så veldig god på.

Jeg skriver jo at jeg ønsker å bli mere aktiv (hvorfor i all verden tror du jeg skriver her?). Jeg har ingen problemer med å finne ut hvilke "offisielle" aktiviteter som er i nærområdet. Men det er lite tilrettelagte tilbud for nybegynnere, og hvertfall liten informasjon om akkurat det. Så klart klarer jeg finne klubber, idrettslag, turlag etc etc på internett. Men spørr om noen har EGEN ERFARING men å begynne med aktiviteter i voksen alder, og ev. hvilke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan fungerer det da? Man tar et kurs i seiling, så må man kjøpe seg båt? Eller har seileforeningen seilbåterbåter til utleie, faste aktivitetsdager der man er ute å seiler i hver sin utleieseilbåtbåt, slik atdetblir morsomt og sosialt?

Hva er ca pris på dette?

Anonym poster: 93e156275216bd982f2bb68a81a41f73

Det beste er å melde seg på seilkurs, enten hos seilforening eller en kursarrangør. Jeg vet ikke om noen seilforeninger som har utleiebåter, og med mindre det er snakk om om jolle, så er du ikke i stand til å være skipper med kun et kurs. Derimot arrangeres det regattaer hele sesongen og mange klasser har treningsregattaer en fast dag i uken, se som eks her: http://if-klubben.origo.no/-/page/show/regattar?sandbox_id=761187

De som har båt og en skippere trenger mannskap for å få dette til å fungere, og det er lettere å bli mannskap hos noen hvis man kan vise til at man kan seile, dvs har gått kurs eller lignende. Slik blir det morsomt og sosialt.

Det finnes også mange som arrangerer seilferier, det er også en fin måte å bli kjent med seilverdenen på:

http://seilnorge.no/

AnonymBruker
Skrevet

Glemte ça pris: det er litt vanskelig å si noe om fordi prisene varierer veldig og det er stor forskjell på varihet på kurs osv. Hos KNS koster et kurs som går over 6 ganger rundt 2800 kr for ikke-medlemmer.

Skrevet

Meld deg på dansekurs?

Ridning? Kampsport?

AnonymBruker
Skrevet

Men serriøst:

Ingen som har egen erfaring med å begynne med aktiviteter i voksen alder?? Idrett, organisasjoner, etc??

Gjest hulderjenta
Skrevet (endret)

Jeg begynte med roller derby (rulleskøytesport for jenter) i fjor høst, i en alder av 25. Har drevet med idrett tidligere da jeg var barn og ungdom, så som ski, håndball, fotball og lignende, men har aldri vært noen ener. I alle fall ikke i lagidrett tidligere, var ganske flink på ski selv om det må sies at konkurransen i bygda ikke var så stor akkurat.

Selv om jeg i årene før jeg begynte med roller derby stort sett var en sofagris - og var som Bambi på isen da jeg først fikk hjul under beina - så har det ikke vært noe hinder det heller. Alle på laget har vært nybegynnere for ganske kort tid siden ettersom dette er en helt ny sport i Norge (første klubb stiftet 2010), og det er både gøy, utfordrende, tøft og sosialt. Angrer absolutt ikke på at jeg kastet meg med og begynte. :)

Nå er jo dette et spesielt eksempel da, men... Ser for meg at det f.eks. er "verre" å begynne med f.eks. håndball i voksen alder, spesielt om man i liten eller ingen grad har holdt på med dette tidligere. Men det finnes helt sikkert flere andre aktiviteter og idretter også, som det ikke gjør så mye at man er voksen når man begynner. :)

Endret av hulderjenta
Skrevet

Jeg har begynt på kampsport, både taekwondo og MMA, i en alder av 21 :) Veldig gøy, og alder er ingen hindring! I gruppa vår er det flere som er godt over 30 og er like velkommen som de på 16!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte med roller derby (rulleskøytesport for jenter) i fjor høst, i en alder av 25.

Tror neppe de har slikt her hvor jeg bor, men hørtest utrolig artig ut! :)

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har begynt på kampsport, både taekwondo og MMA, i en alder av 21 :) Veldig gøy, og alder er ingen hindring! I gruppa vår er det flere som er godt over 30 og er like velkommen som de på 16!

God ide! :) Vet det er noe tilbud innen kampsport her. Må sjekke ut det når de begynner på igjen til høsten...

Ts

Gjest hulderjenta
Skrevet

Tror neppe de har slikt her hvor jeg bor, men hørtest utrolig artig ut! :)

Ts

Nei, det er en fersk sport ennå, så ting tar tid og muligheten finnes ikke "overalt" ennå nei. I løpet av de to årene som har gått har det blitt etablert klubber i Trondheim, Oslo, Bode og Tromsø. Noen jenter prøver i skrivende stund å få igang en i Halden også.

Uansett hva du begynner med, så håper jeg du finner en sport/aktivitet du kommer til å trives med og ha det sosialt og gøy med. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å trene karate da jeg var 23. Jeg var langt fra den eldste der, eldstemann var vel i slitten av førtiårene. Vi har også hatt nybegynnere som har passert 50.

Det er veldig vanlig med nybegynnerpartier for voksne/ungdom. I min klubb er det 18-års aldersgrense, så alle medlemmene er voksne.

Google voksenkarate, karate+voksne+nybegynner e.l., eller om du vil noe annet, bare nybegynnerkurs+voksne.

Anonym poster: 4752cfb3196f53d7ccf96e4e7ca0151e

AnonymBruker
Skrevet

Det er også Hapkido som sansynligvis er en balnding av boksing, bakkekamp og asiatisk kampsport... De tar voksne nybegynnere

Anonym poster: 75476e3ee6c0d0f2bdf2877603d3ceed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen som har begynt på ballett i voksen alder??

Anonym poster: d1be1aaad79d02f6b34d29ad7cb92877

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Du kan begynne med hva som helst selv om du er i 20-årene. Man kan fint hive seg på nye aktiviteter selv om man har bikka 50 og 60 for den del.

Klatring, kampsport, dans (alle typer - balett inkludert), ridning, seiling, lagsport som fotball, innebandy, håndball mm, ski, sykkel, løping, tennis.

det er ikke værre en å se hva slags tilbud du har nær deg og hive deg på.

Skrevet

Begynn å dans f.eks swing.. Det er jo noe du kan ta med hjem til en evt partner, eller få bruk for på fester for eksempel. :) Pluss at det er veldig god trening.

Ellers anbefaler jeg svømming. Det er jo noe de fleste kan fra barndommen av, og da får du trent hele kroppen samtidig. Du får jo ikke akkurat vært så veldig sosial akkurat mens du svømmer, men du møter jo nye mennesker på alle arenaer. Det handler bare om å ta initiativet og si "hei!"

Det er det jeg kommer på i farten som gjør at du ikke nødvendigvis trenger veldig gode kunnskaper om emnet før du begynner :)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...