Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min samboer jobber på en oljerigg og har dermed en turnus som er 2 uker på og 4 av. De ukene har er på så sliter jeg med å få lagd meg ordentlig middag for 1 :-/ Jeg gidder liksom ikke legge noe stor innsats i matlagingen når det likevell bare er jeg som skal spise den og da blir det ofte knekkebrød og frukt istedet (ja jeg vet det ikke er bra for kroppen) det blir ikke noe bedre av at jeg sliter med dårlig matlyst når han er borte..

Noen som har noen tips?? det skal være sagt at jeg er elendig til å beregne et måltid også siden jeg alltid klare å lage for mye mat som ender med at det må kastes før det blir dårlig.. Er ikke alt som tåler å stå lenge i kjøleskapet..

Videoannonse
Annonse
Gjest Ellab
Skrevet

Du kan jo lage en god del mat når du først lager mat også fryse ned eller legge det i kjøleskapet, så har du middag til flere dager med en gang. Eller så er jo pastaretter veldig enkle og kjappe. Kjøttdeig kan du jo steke opp hele pakka, ta bort en del og legge det i kjøleskapet til dagen etter også lager du noe godt av det som er igjen.

Du må bare ta deg tid til å lage mat og kose deg med matlagingen. Kanskje du kan ta et kurs? Da får man opp interressen og kunnskapen :)

Skrevet

Takk for svar :)

Jeg har gjort det før, men gidder ikke spise det samme hver dag. Så om jeg skal gjøre det må jeg lage opp store mengder med forskjellige retter for å fryse så jeg kan variere litt. Må vel bare motivere meg selv nok til å gjøre det.. Matlagingskurs er ingen dum ide :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har fryser, trenger du da ikke spise det samme dag etter dag om du lager opp en stor porsjon?

Fryserporsjoner er trikset her. Du kan også fryse ned en passe stor rest av middager dere lager når mannen din er hjemme, og så ta opp igjen når du er alene.

Dette har bare med innstilling å gjøre tror jeg. Jeg har også hatt mann i Nordsjøen (da med fullstendig uforutsigbar schedule, i motsetning til deg, så det var umulig å planlegge), og jeg synes bare det var ok å kunne lage middager til bare meg selv innimellom. Man kan tenke at man skal lage noe ekstra godt og koselig til seg selv siden man er alene, feks.

Noe av det enkleste og raskeste man kan lage til én er forresten en biff, kotelett (feks lam) eller et stykke fersk fisk som stekes kjapt i pannen (eller fiskestykket ovnsbakes) og så bare ha enten en enkel grønn salat til, eller dampede/wokede grønnsaker av et eller annet slag (asparges, grønne bønner, strimlet nykål, spinat surret i smør til den faller sammen, squash med litt urter og hvitløk... ). En sitronbåt til å skvise over det hele, og middagen er klar. :)

Anonym poster: f06b7b9f118715da4bf3d009c2e8abea

• Liker 1
Gjest _La Femme
Skrevet

Pytt-i-panne

Pitapizza

Alle typer fiskefileter (om du kjøper fersk tar det bare ett par minutter å steke, og du kan ha alt mulig tilbehør du ønsker)

Supper (hjemmelaget suppe er enkelt å begrense til èn porsjon)

BLT Sandwich

Fiskeburger

Kylling/reke/bacon/taco -salat

AnonymBruker
Skrevet

Enten så lager jeg meg så mye mat at jeg fryser ned og har til andre dager eller så lager jeg meg bare fisk/kyllingfilet i ildfast form og masse grønnsaker, alternativet er wok. Dropper ris og saus. Tar rundstykke eller knekkebrød til.

Anonym poster: ba19299a87e3ab780803ccdfdf64958f

Skrevet

Takk for mange gode tips :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...