Strikkesokken Skrevet 22. juni 2012 #1 Skrevet 22. juni 2012 Hvordan vet man om man har intoleranser? Kan man sjekke dette hos legen? Jeg tror kanskje jeg er intolerant mot hvetemel, bakte boller forrige helg og spiste 3-4 små boller i løpet av søndagen og så ut som jeg var gravid i 6. måned resten av søndagen, mandagen og deler av tirsdagen. I tillegg fikk jeg veldig hard mage (sorry.. ). Blir ofte sånn og fylt med vann i kroppen når jeg har spist hvitt mel/pasta/ris. Er det normalt, eller kan jeg ha en intoleranse mot det?
2shy Skrevet 22. juni 2012 #2 Skrevet 22. juni 2012 Man kan sjekke matallergier hos legen, men ikke intoleranser. Jeg kan ikke spise hvete, men det slår ikke ut på allergitest. Man kan ta matintoleranse test hos f.eks Balder klinikken i Oslo. Den sikreste måten å finne ut av intoleranse er når kroppen sier ifra. Pørv f.eks med spelt pasta og brun ris og se om du får samme reaksjon da
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2012 #3 Skrevet 22. juni 2012 Hva er det slags tester for intoleranser Balder-klinikken har som ikke vanlige leger har? Og hvorfor blir de aldri brukt av vanlige leger dersom de er så pålitelige? Anonym poster: 6b29cd6e0a57754d74e3f057c309a7a4
Lubbe Skrevet 23. juni 2012 #4 Skrevet 23. juni 2012 (endret) Jeg har blitt testet for laktoseintoleranse hos fastlegen min, så det går an, men de testene er visst ikke så pålitelige som allergitester... Endret 23. juni 2012 av Lubbe
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2012 #5 Skrevet 23. juni 2012 Jeg har blitt testet for laktoseintoleranse hos fastlegen min, så det går an, men de testene er visst ikke så pålitelige som allergitester... Hvordan testet du det? Blodprøve? Anonym poster: 47bcb244e1fb178fa151a48e8e5ad5cb
2shy Skrevet 23. juni 2012 #6 Skrevet 23. juni 2012 Hva er det slags tester for intoleranser Balder-klinikken har som ikke vanlige leger har? Og hvorfor blir de aldri brukt av vanlige leger dersom de er så pålitelige? Anonym poster: 6b29cd6e0a57754d74e3f057c309a7a4 Balder-klinikken tar omfattende tester som de sender til utlandet for analyse. Husker ikke om dette er Tyskland eller USA. Vanlige leger gjør ikke dette, det er et spørsmål om kostnader vil jeg tro. Det er også derfor det er mer kostbart å gå til Balder for slike tester, men etter min mening absolutt verdt det. Jeg har blitt testet for laktoseintoleranse hos fastlegen min, så det går an, men de testene er visst ikke så pålitelige som allergitester... Laktoseintoleranse er vel også den eneste intoleransen man får testet på norske legekontor hvis jeg ikke tar feil. Allergi og intoleranse er to forskjellige ting, og har man en intoleranse mot f.eks jordbær, så vil ikke det slå ut på en prøve du tar hos fastlegen.
Lubbe Skrevet 23. juni 2012 #7 Skrevet 23. juni 2012 Hvordan testet du det? Blodprøve? Anonym poster: 47bcb244e1fb178fa151a48e8e5ad5cb Ja.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå