Gjest Pepsi89 Skrevet 22. juni 2012 #1 Skrevet 22. juni 2012 Jeg ønsker å prøve å lage knekkebrød selv, noen som er veldig sunne. Er ikke noe glad i nøtter. Er faktisk veldig kresen i matveien, men ønsker oppskrifter på sunne knekkebrød så jeg kan få se hvordan dere evt lager til dere selv.
Athene Skrevet 22. juni 2012 #2 Skrevet 22. juni 2012 Jeg slumper mye, det er vanskelig å gå helt feil med knekkebrød. Grunnoppskriften min er 3-4 dl mel (som regel grov rug), 1 dl kli, 3 dl store havregryn og 6-7 dl vann. Deretter putter jeg oppi 1 dl solsikkefrø, 1-2 dl sesamfrø, 1 dl linfrø og 1 dl nøtter (kan erstattes). Så kan man erstatte deler av frøene eller nøttene med for eksempel gresskarkjerner, mer mel, andre ingredienser. Litt salt og honning til slutt. Du finner mange mer eksakte oppskrifter på nett, les litt rundt så finner du sikkert en med ingredienser som passer deg. Jeg blander sammen alt, lar det stå i 15 minutter slik at det binder seg bedre. Fordeler jevnt (viktig!!) utover to stekebrett. Setter ett øverst og ett nederst i ovnen. 160 grader varmluft. Steker i 10 minutter, deler opp med pizzakutter. Steker deretter 30 minutter til før jeg bytter plass på brettene, og steker i enda 30 minutter. I begynnelsen vil du nok bomme på tykkelsen, og hvilken temperatur og stekelengde som er riktig for din ovn. Jeg lager gjerne litt mindre enn det som står i de fleste oppskrifter, for å få tynnere knekkebrød.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå