Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

I år hadde jeg og kjæresten planlagt en bilferie. Originalt skulle vi ut av landet, men pengene og tiden vi har til rådighet hevder noe annet. Men ferie må man ha, så planen ble å kjøre en tur i Norges vakre land. Og basert på at ingen av oss har sett så mye av nord-norge, vurderer vi å sette snuten i den retningen.

Ettersom vi ikke har noen bestemte reisemål så lurte jeg på om noen av dere kanskje hadde et forslag eller fem til "Ting" verdt å se nord for trøndelag.

*kremt* Kulturminner *host*

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere reiser helt nord, så er jo Nordkapp definitivt verd å se.

AnonymBruker
Skrevet

Rafting i Saltstraumen (verdens sterkeste malstrøm) utenfor Bodø er et must! Fart og spenning i vakker natur og med stor sjanse for å få se havørn i all sin prakt :)

Anonym poster: 03a2539cfa615df6adb3fe93ed572778

• Liker 1
Skrevet (endret)

Rafting i Saltstraumen (verdens sterkeste malstrøm) utenfor Bodø er et must! Fart og spenning i vakker natur og med stor sjanse for å få se havørn i all sin prakt :)

Åh, fantastisk! Jeg har litt dårlig samvittighet fordi jeg alltid drasser med meg kjæresten for å se alt som har med historie og kulturminner å gjøre, så dette vil jo være perfekt for å gi også han en super opplevelse.

Æsj, nå fikk jeg enda mer dårlig samvittighet over hva jeg skrev i starten. Egentlig skulle jeg ha spurt etter noe som kan være spennende for han. Jeg greier da alltids å snuse opp et kulturminne eller to på turen uansett.

Endret av Lucidmoon
AnonymBruker
Skrevet

Åh, fantastisk! Jeg har litt dårlig samvittighet fordi jeg alltid drasser med meg kjæresten for å se alt som har med historie og kulturminner å gjøre, så dette vil jo være perfekt for å gi også han en super opplevelse.

Æsj, nå fikk jeg enda mer dårlig samvittighet over hva jeg skrev i starten. Egentlig skulle jeg ha spurt etter noe som kan være spennende for han. Jeg greier da alltids å snuse opp et kulturminne eller to på turen uansett.

Du finner jo mye kulturminnegreier i Saltstraumen også (museum, Tuvsjyen osv.), så jeg vil tro dere finner noe for begges smak der :) Jeg var på rafting der sammen med jobben min for noen år siden og vi avsluttet med utendørs badestamp på velværeavdelinga på hotellet. Kjempefin opplevelse :) Og midnattssola er jo heller ikke til å grine av ;)

AnonymBruker
Skrevet

Norge er jo mye dyrere enn de fleste andre land, både mat, overnatting, bensin osv. Så hvis penger hindrer er det vel ikke så logisk å velge et rådyrt ferieland som Norge...

Anonym poster: 706e60870e89198339eaeaf824ffd597

Skrevet

Norge er jo mye dyrere enn de fleste andre land, både mat, overnatting, bensin osv. Så hvis penger hindrer er det vel ikke så logisk å velge et rådyrt ferieland som Norge...

Anonym poster: 706e60870e89198339eaeaf824ffd597

Helt sant. Men det handler litt om at det er enklere å komme seg hjem igjen hvis man ikke er så fryktelig langt borte :)

Skrevet

Ingen kan si at norge ikke er et vakkert land i allefall :) Gleder meg allerede!

Skrevet

Nordland er et eldorado for grottevandring. Lofoten er fantastisk på alle mulige måter.

Husk at Nord-Norge er DIGERT. Så da er spørsmålet hvor lang tid dere har på dere og hva lommeboken sier...

Av kulturminner er Lofotr uslåelig.

http://www.lofotr.no/

• Liker 2
Skrevet

Helt sant. Men det handler litt om at det er enklere å komme seg hjem igjen hvis man ikke er så fryktelig langt borte :)

Jeg bare håper du er klar over hvilke vanvittige avstander det er i Nord Norge. La oss ta E6 som et eksempel. Litt nord for Fauske (Fauske er der du svinger ut til Bodø) er midtveis mellom Svinesund og Kirkenes hvis du følger E6 hele veien. Og da er du nærmere 70 mil nord for Trondheim etter E6.

Ellers vil jeg annbefale RV17 (Kystriksveien) fra Steinkjær til Bodø som følger den flotte kysten og passere Brønnøysund, Sandnessjøen, Nesna og Glommfjord blant annet.

Lofoten er og et flott reisemål. Skal dere lenger nord en Fauske/Bodø bør dere i høyeste grad vurdere å kjøre gjennom Sverige ene veien.

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk for tips ^^

Vi kommer nok til å vurdere hvor langt vi skal ut i fra hvordan vi forvalter pengene på turen, men det er alikevel flott med litt hint om hva som er verdt å se/oppleve :)

Skrevet

Lofoten er et must! Dro på bilferie gjennom hele lofoten i fjord, og det er egentlig nesten nok å bare kjøre der, fordi det er så vakkert!

Jeg anbefaler:

Surfe på Unstad Camping (du kan leie utstyr der)

Dra til Å (det ytterste punktet) og se midnattssolen. Det er helt fantastisk å stå ytterst ut mot hele det store havet, med enorme fjell, solen i ansiktet og bare kjenne at det virkerlig er vakkert.

Se på verdens søteste lille glassblåseri og utstillinger i Henningsvær. Dette er den søteste lille plassen.

Dra til Reine, rett og slett fordi det er vakkert!

Spise fiskesuppe som er rykende fersk nesten rett fra havet, for en sjarm!

Ta turen til Haukland strand.

Man kan helt fint sove i telt, men rorbuer har virkerlig sin egen sjarm, og det er MANGE av de! Telt er ypperlig, og det finnes masse steder å slå de opp der det koster slikk og ingenting, bare spør på turistsenterene.

Dra på hvalsafari dersom du er i Vesterålen, noe som ikke er mer enn et par timer kjøring der man kjører ut på "lofast" som er "starten" på veien utover selve lofoten.

Ellers kommer jeg egentlig ikke på noe spesielt å gjøre utover der, men det er mange gallerier, søte plasser å spise, nydelig natur å se - helt helt spesielt (og jeg er fra nordnorge, så det jeg "krever" liksom litt), fjellturer å gå på, fine steder å overnatte og masse spennende mennesker på sommerstid. Det er desverre ekstremt mye flottere der så lenge det er fint vær, og det vet man jo aldri når kommer her i schizo-nordnoge ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...