Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har planlagt ferie med barna mine. Jeg er alene med dem og begge er ganske små (i barnehagealder). Jeg har planlagt å dra til Hunderfossen, og å leie en hytte et stykke derfra. Egentlig skulle en veldig god venninne av meg bli med, hun kjenner barna mine godt og det var hun som tilbydde seg å være med. Men så har det dukket opp noe sånn at hun ikke kan være med likevel, og jeg har ingen andre som kan være med da de enten jobber eller er borte på ferie.

Nå vurderer jeg helt ærlig å bare droppe hele greia. Når jeg tenker på turen så kjenner jeg at jeg gruer meg skikkelig. Det er laaaangt å kjøre fra her vi bor, barna mine er små, og jeg blir den eneste voksne som både skal ta vare på barna og ordne alt det praktiske med å finne frem, finne steder å overnatte på veien, osv. Jeg begynner å lure på hva jeg egentlig tenkte med da jeg planla dette her, men da trodde jeg jo at vi skulle være to.. Og da hadde situasjonen vært litt mindre stressende. Men jeg har allerede betalt nesten 2000 som depostium på hytta, og dette får jeg jo uansett ikke igjen. Men det blir jo enda flere utgifter om vi drar selvfølgelig.

I tillegg har det seg sånn at jeg må være i Oslo to dager etter at det er planlagt at vi drar fra den hytta. Dette er noe som jeg ikke kan forandre på, og som jeg ikke visste da vi planla turen. Så det vil altså si at vi må stresse med å komme oss hjem, og er tidligst hjemme søndag kveld når jeg skal rekke et fly som gjør at jeg må dra hjemmefra tidlig mandags morgen.. Jeg får jo ikke tid til å vaske noen klær en gang.

Hva hadde dere gjort? Avlyst hele greia eller dratt på tur? Tror ikke det er krise for ungene om jeg avlyser, så lenge vi finner på artige ting i nærområdet her isteden. Men så er det depostiumet da, og det at jeg har sagt til alle rundt oss at vi skal dra.. Kommer ikke til å ta en beslutning basert på svarene her, men det er greit å høre litt synspunkter :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg ville dratt på tur og forsøkt å ikke stresse :)

Høres ut som om du synes det er såpass "skummelt" at dette vil sette begrensninger for framtidige turer også. Da ville jeg heller dratt og latt det stå til, for å bedre kunne vurdere hvorvidt jeg ville på en slik tur igjen i framtiden, eller om det faktisk er for slitsomt og vanskelig. Men dette er som du sier, bare noe du kan vurdere ordentlig :)

Anonym poster: 5a33c0174540423aaa5232daabf35812

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du bruker nå ikke to dager fra Hunderfossen til Oslo, da, med mindre du har tenkt å gå... Og at du å videre dagen etter er vel heller ikke et kjempeholdbart argument, er bare å planlegge på forhånd, det...

Gjør det du kjenner er rett, vanskelig for oss å gi råd når vi ikke vet hvordan barna er. Men Hundefossen er et paradis for barn i den alderen...

Anonym poster: 1cd143d2fa52fdf3782cf6db0349a2d5

Skrevet (endret)

Jeg tenkte meg innom Hunderfossen med ungene i år, fordi vi i utgangspunktet skulle forbi der. Mener å huske at det bare tar halvannen time å kjøre Oslo - Hunderfossen jeg? Eller var det 2,5? Ikke voldsomt langt ihvertfall.

Jeg hadde dratt med ungene som planlagt, men det er meg. På mange måter blir det enda enklere når man er alene med barna fordi man kan bestemme alt selv, ingen andre å ta hensyn til. Når du også er vant til å være alene med barna skjønner jeg ikke helt at en tur til Hunderfossen skal føles så veldig stress. Men alle er jo forskjellige, og du bør bruke ferien som du ønsker selv.

Tror likevel du hadde hatt godt av å dra, og oppleve at du takler det helt fint. ;)

Endret av la Flaca
Skrevet

du er jo alene me de hjemme så tror fint du klare å ha de med deg på tur, der slipper du jo og vaske klær, rydde, gå på jobb osv....Du kan jo kjøre på natta når ungene sover og kjøpe ting de kan leke med når de kjøre bil :-)

Skrevet

Bare for å avklare. Det er ikke Hunderfossen-Oslo som tar to dager. Vi bor ca 13 timer med bil fra Hunderfossen, nordover altså. Så først må jeg kjøre fra Hunderfossen og hjem (13 timer) for å levere ungene hos faren deres. Vel hjemme må jeg så ta fly sørover igjen til Oslo på mandagen. Det blir stress.

Og ja, jeg er vant til å være mye alene med ungene. Men å være hjemme med dem er litt annerledes enn å være langt hjemmefra. Off nei. Jeg vet jeg er litt pysete :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke høre om far kan tenke seg å hente barna (og bilen din), så drar du rett til Oslo? Jeg ville prøvd å få til turen, om ikke annet enn for egen mestringsfølelse.

Anonym poster: 5427878ae6dddd53b438b570a668a1c6

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde dratt uten tvil! Har feriert med ungene alene i alle år. Stort sett bilferie i Norge og Sverige :-) men også syden. Faktisk er det mer rart for meg nå når vi er to voksne, trenger tid å tilpasse meg at jeg ikke trenger ha full kontroll.

Skrevet

Dette klarer du helt fint! Du er da ikke avhengig av andre voksne for å kunne kose deg med barna dine, samt organisere deg som skal til for at dere skal ha det fint?

Skrevet

Bare for å avklare. Det er ikke Hunderfossen-Oslo som tar to dager. Vi bor ca 13 timer med bil fra Hunderfossen, nordover altså. Så først må jeg kjøre fra Hunderfossen og hjem (13 timer) for å levere ungene hos faren deres. Vel hjemme må jeg så ta fly sørover igjen til Oslo på mandagen. Det blir stress.

Og ja, jeg er vant til å være mye alene med ungene. Men å være hjemme med dem er litt annerledes enn å være langt hjemmefra. Off nei. Jeg vet jeg er litt pysete :sjenert:

Ungene dine er vel ikke så veldig annerledes for deg om de er borte eller hjemme? De er da ikke noen helt fremmede som du skal ha med på tur, men de som står deg nærmest, altså dine egne barn. Kan ærlig talt ikke se at det skal være så skummelt!!

Skrevet

Det går helt fint!

Tenk så gøy dere kommer til å få det! Skal dere overnatte på hytta mange netter? Du kan jo vurdere å dra hjem en dag før for å få litt pusterom før Osloturen.

Vet ikke hvor du bor, men kanskje tog er et alternativ? Lettere med tog en bil når man er alene med barna..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville fortalt barnefaren om turen, og sagt det sånn som det var, at du vurderer å droppe hele turen, men om han kunne hentet de i Oslo, så ville ting blitt lettere for deg?

Så kan du stå til tjeneste en annen gang om han kommer i en sånn kinkig situasjon? :)

Husk å spørre pent, da ;)

Anonym poster: 3a52a0cf4b89c96bd55ef8e2ff8472be

Skrevet

Bra dere har troa på meg her da :)

En av grunnene til at jeg begynner å få kalde føtter er vel at jeg har blitt pepra full med negative kommentarer fra familien min. Flere mener at det er altfor langt å kjøre, at jeg ikke bør dra alene med barna, osv osv. Når jeg er litt bekymra selv så hjelper ikke disse kommentarene akkurat! Familien mener jo at jeg er gal som skal gjøre dette her..

Men så lenge jeg legger turen opp på barnas premisser så går det vel greit. Kan alltids spørre pappaen om han kan hente dem, men jeg tviler sterkt på at han gidder. 26 timer med bil for å gjøre det mer behagelig for meg når jeg selv har satt meg i den situasjonen - tror ikke det nei. Dessuten kan han bruke det mot meg i årevis fremover :fnise: Da er det nok heller bedre å forlate hytta en dag tidligere. Det var et godt forslag.

Takk for innspill folkens :)

Skrevet

Bra dere har troa på meg her da :)

En av grunnene til at jeg begynner å få kalde føtter er vel at jeg har blitt pepra full med negative kommentarer fra familien min. Flere mener at det er altfor langt å kjøre, at jeg ikke bør dra alene med barna, osv osv. Når jeg er litt bekymra selv så hjelper ikke disse kommentarene akkurat! Familien mener jo at jeg er gal som skal gjøre dette her..

Men så lenge jeg legger turen opp på barnas premisser så går det vel greit. Kan alltids spørre pappaen om han kan hente dem, men jeg tviler sterkt på at han gidder. 26 timer med bil for å gjøre det mer behagelig for meg når jeg selv har satt meg i den situasjonen - tror ikke det nei. Dessuten kan han bruke det mot meg i årevis fremover :fnise: Da er det nok heller bedre å forlate hytta en dag tidligere. Det var et godt forslag.

Takk for innspill folkens :)

Det kommer til å gå helt fint! Og du og ungene har helt sikkert godt av å få felles ferieminner sammen. Og ikke bare hverdagsminner. Så gi blaffen i de småkalde føttene, og dra avgårde!

Skrevet

Det kommer til å gå helt fint! Og du og ungene har helt sikkert godt av å få felles ferieminner sammen. Og ikke bare hverdagsminner. Så gi blaffen i de småkalde føttene, og dra avgårde!

Ja, det tror jeg at jeg skal gjøre :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns du virkelig det er så slitsomt å være sammen med ungene dine?

Anonym poster: ca9c0351c485f97f52ce20a9be9ff45e

Skrevet

Det er ikke SÅ slitsomt, men jeg har vel lov til å være bekymra for å dra alene på tur med de fordi? Jeg har aldri reist så langt med dem alene før, og min reiseerfaring er begrensa til charterturer til syden.

Og jeg har en tendens til å se for meg worst case scenario. Det er i all hovedsak bilturen ned jeg gruer meg til. Når vi først har kommet frem så får vi nok det veldig koselig :)

Gjest hedgepig
Skrevet

For en idiotisk kommentar!

God tur! Husk å ta vare på både deg selv og ungene så blir det et godt ferieminne :klemmer: .

• Liker 2
Gjest Violetta
Skrevet

Så spennende! Det er store sjanser for at barna dine vil huske denne turen resten av livet. Og om noe skulle gå litt galt og ingen tar skade av det så husk at det ofte er slike ting som skaper gode minner...

Skrevet

Det er ikke SÅ slitsomt, men jeg har vel lov til å være bekymra for å dra alene på tur med de fordi? Jeg har aldri reist så langt med dem alene før, og min reiseerfaring er begrensa til charterturer til syden.

Og jeg har en tendens til å se for meg worst case scenario. Det er i all hovedsak bilturen ned jeg gruer meg til. Når vi først har kommet frem så får vi nok det veldig koselig :)

Hvor gamle er barna? Hvis du planlegger i forkant, sjekker overnattingssteder, steder som er fine for pauser/rasteplasser og hvor dere kan spise middag, så går det greiere. Alfa omega er å ha en plan og god logistikk, samtidig som man er fleksibel nok til å kunne endre disse planene om ting skjærer seg! ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...