Gå til innhold

0 fantasi/energi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter veldig med dårlig samvittighet for min 2 åring.

Vi eier ikke fantasi hverken pappan eller jeg, og ettermiddagene og helgene er gørr kjedelige. Vi finner rett og slett ikke noe å gjøre sammen med 2 åringen...

Så det er på med barneDVD fra morgen til kveld, vi leser muligens noen bøker hvis hun spørr, men ellers løper hun rudnt å leker selv, mens vi sitter på datan.

Ingen av oss voksne trives ute, og lekeplassene i området her er veldig dårlige og det er aldri andre der.

Dessuten regner det hver eneste gang jeg prøver å plalegge en uteaktivitet!

Nå er jeg i tilegg gravid og har 0 engeri og sliter med rygg/bekken og orker ikke løpe rundt etter henne hele tiden.

Nå skal hun snart ha 3 uker ferie, og jeg jeg gruer meg faktisk litt, for jeg aner bare ikke hva vi skal finne på. Hun kjeder seg i helgene, og 3 hele uker med det samme blir kjipt.

Mannen har ikke ferie i år, så jeg blir alene med henne. Vi har ikke lappen og bil, så vi kommer oss ingen steder. Vi har ikke hage eller gode utemuligheter, og alle vennene våre har flyttet.

Føler meg som en kjempe dårig mor, og det er jeg vel også, men det er på denne måten jeg selv vokste opp, så jeg vet liksom ikke bedre heller...

Noen forslag/ideer til hva vi kan finne på???

Vill så gjerne gi henne noen gode opplevelser nå på sommeren:)

Anonym poster: e189df5c4dc2f834437d7dfe07dcb137

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du/dere kan begynne med å endre innstilling litt? Selv om dere ikke trives ute, så må dere gå ut likevel. Ikke tenk at det er gørr kjedelig, se på det som en mulighet til å utvikle dere selv og lære å sette pris på andre ting i livet.

Inne er det samme greia. Slå av datamaskinen og vær sammen med datteren din. Dere trenger ikke å leke med henne hele tiden, men være tilgjengelig. Du kan jo lese i samme rom som datteren, så er du der om hun vil gjøre noe? Inneaktiviteter kan være lesing, tegning, maling, spille musikk/danse litt, hoppe i sengen (!), rydde/støvsuge (barnet synes de rareste ting er gøy) osv. Selvfølgelig må ting tilpasses litt nå da du er gravid, men du klarer sikkert mange ting likevel.

• Liker 10
Gjest Bartenina
Skrevet

Barn liker vel å gå tur? ta ting som de kommer? :-) Kanskje sykle en tur hvis du har barnesete?

Skaff leker som hun må tenke litt med, modelleire er hun vel litt for liten til, men noe lignende.

Eller bare sitt på gulvet og lek med henne i allefall :-)

Når far kommer hjem kan dere kanskje ta en piknikk?

La henne være med på baking/matlaging, eller la henne tro hun er med på det i allefall :P

Skrevet

Tror Harlekin har rett i det at du bør prøve å gjøre noe med innstillingen din.

Da mine eldste var små, måtte vi ut hver dag- ellers ble både de og ikke minst jeg ko-ko. Så ut bar det, uansett vær. Ta med deg jenta ut på en lekeplass (om de er dårlige, så er det likevel bedre enn å være inne i en leilighet hele dagen), ta med litt kjeks eller frukt, og så kan du la henne løpe rundt og leke fra seg mens du holder et halvt øye med henne og leser en bok. Sandkasse er moro, småbarn kan holde på lenge med sand og gjerne litt vann :)

Eller gå tur til en elv eller stranda. Mat fugler. Til og med handling kan være moro for de små.

Inne anbefaler jeg sterkt å skru av pc'en innimellom. Den er en forferdelig tids- og oppmerksomhetstyv. Du trenger ikke leke med jenta hele tiden, men hun trenger din udelte oppmerksomhet i perioder. Hvis du må gjøre husarbeid mens hun er der, ta henne med og la henne få prøve seg, på det lille hun får til. Kjøp noen leker som får henne til å tenke litt, som bartenina foreslo, og let etter ting holder henne aktivisert en stund.

Tre ukers ferie med toåring er nesten like slitsomt som ingen ferie :ler: Tror du må forberede deg på at det kan bli litt intenst. Men nettopp da er det viktig at det ikke bare blir dere to inne i en leilighet hele dagen. Det blir trøttende og kjedelig for deg, og for å være helt ærlig tror jeg ikke en toåring har godt av å se på dvd hele dagen...

• Liker 2
Skrevet

At lekeplassen er dårlig og ingen andre er der - synes jeg er en slapp tankegang.Bli dem som er der, lek og ha det gøy dere' så kanskje det til og med kommer fler - noen må jo bli de første. Gjør det beste ut av den lekeplassen som er der :) Ta med bøtte og spade,ball eller andre leker - aktiviser litt! Ha piknik på lekeplassen etter lek :) Det at du "vokste opp sånn", er vel ingen unskyldning, selv om du føler du har dårlig fantasi.

Og i Norge burde alle med barn leve etter regelen "klær etter vær".

Litt regn er det ingen som dør av.

Sølekaker,hoppe i pytter,lage fantasisuppe (sølevann,blader,blomster etc)og lek middagsselskap når den er ferdig.

Og så blir det ekstra deilig å komme hjem etter å ha vært ute i regnet når man tar på seg tørt, lager te eller kakao og sitter i sofaen og leser en bok sammen.

Eller ta bussen til en park og mat endene- det trenger ikke være så komplisert og langvarig og husker jeg ikke alltid orka så mye selv når jeg var gravid.

Harlekin over her kom også med gode forslag.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.

Jeg glemte å ta med at hun selvføgelig "hjelper" til med husarbeid og matlaging, det synes hun hun er gøy!

Jeg sitter sammen med henne, med laptopen, så jeg snakke med henne mye, og svare alltid når hun vil ha kontakt!

Mannen derimot gidder ikke å komme ut av kontoret når hun roper på han...

Vi har prøvd å gå turer, men hun synes det er kjedelig etter 3 min, og vil da bæres, noe jeg ikke klarer over lengre tid. Prøver jeg å sette henne i vogna blir det krig, for det vil hun ikke!!

Hun er heller ikke veldig glad i sand, får hun sand på fingrene kommer hun løpende og skal ha meg til å ta det vekk :fnise:

Men ja burde være mer ute, men jeg føler det bare blir styr og mas, og stort sett kaldt, surt og jævlig (- noen få sommerdagen)

Vi bor på en plass for det stort sett alltid blåser, og ofte begynner hun å gråte når vi kommer ut, for det blåser så mye...

Skrevet

Vi har prøvd å gå turer, men hun synes det er kjedelig etter 3 min, og vil da bæres, noe jeg ikke klarer over lengre tid. Prøver jeg å sette henne i vogna blir det krig, for det vil hun ikke!!

Hun er heller ikke veldig glad i sand, får hun sand på fingrene kommer hun løpende og skal ha meg til å ta det vekk :fnise:

Men ja burde være mer ute, men jeg føler det bare blir styr og mas, og stort sett kaldt, surt og jævlig (- noen få sommerdagen)

Vi bor på en plass for det stort sett alltid blåser, og ofte begynner hun å gråte når vi kommer ut, for det blåser så mye...

• Liker 5
Skrevet

Høres ut som du må riste litt liv i mannen din! Det er ikke bare ditt ansvar. Dog forstår jeg situasjonen din, for jeg har en lignende type mann.

Det kan da ikke bare være stygt vær?? Synes det har vært så mye flott vær i det siste, men det kommer jo an på hvor du bor.

Hun trenger nok litt trening i å gå. Prøv å oppmuntre henne til å gå så langt hun klarer, og så kan du bære henne litt etter det? Skjønner at du ikke orker å være henne i armene, men hva med på ryggen i bæretøy/-meis? Med mindre du ikke kan pga. graviditeten, da.

Min lille elsker å gå (hun er 3), og her blir det stort sett bare hyl og skrik hvis jeg prøver å bestemme retningen. Ellers kan hun gå langt med meg på slep ;)

Hva med biblioteket? Mange fine bøker for unger der, og kjekt med nytt miljø.

• Liker 1
Gjest Annaires
Skrevet (endret)

Bort med laptopen sier nå jeg! Du sier du svarer når hun spør deg om noe, men man er ikke tilstede om man sitter med dataen på fanget!

Vent til hun skal sove med å ta frem dataen.

Skru av tv på dagtid også. Litt på morgenen og kvelden er greit, det samme om det er det som skal til for St du skal gå dusjet. Men er ikke bra å bli plassert forran tven hele dagen.

Prøv å tenk litt nytt. Selv om dere ikke liker å være ute, kan dere da klare en time om dagen i det minste?

La ungen få kose seg meg vannsøl på terrassen/i Hagen om det er temp til det.

Gå tur i nabolaget, plukk blomster i veikanten, sykle på butikken.

Om dere bor en plass det blåser veldig, så må hun jo bare bli vandt med det. Riktig klær er viktig!

Det går vel en buss hos dere kanskje? Så at dere ikke kommer dere noe sted er slett tankegang!

Og mannen din... Han burde virkelig få et spark bak!!

Barnet deres må jo føle seg avvist?!!

Å jeg må jo bare spørre hvorfor dere skal ha et barn til når dere ikke er interessert i det ene dere har?

Endret av Annaires
  • Liker 1
Skrevet

Se på denne setninger fra TS' første innlegg, Annaires:

"Vill så gjerne gi henne noen gode opplevelser nå på sommeren:)"

TS ønsker å forandre situasjonen, hun ber om gode råd. Disse kan man gi i en hyggelig tone, ikke en krass. Jeg synes det er unødvendig.

• Liker 12
Skrevet

Her er en samling aktiviteter jeg gjør med mine 2 åringer:-)

Bake småkaker eller annen matlaging, lage figurer med hjemmelaget modell-kitt eller trolldeig, memospill og puslespill med to-tre brikker, tegne paradis på vegen med kritt (eller bare tegne hva man vil), sparke/kaste ball i mål, perle med Store perler på brett eller på tykk lærtråd, lage akvarium med en skoeske (tegne og klippe ut fisker i papp/papir og henge i sytråd), sette på musikk og ha disko, kaste steiner i vann..

• Liker 1
Skrevet

Forslag til aktiviteter som jeg selv synes var fanatstisk morsomt når jeg var liten (siden jeg ikke har barn selv enda).

Inne

- Tegne sammen.

- Synge sammen. Humpetitten, andre barnesanger, gjerne med klapping og bevegelse.

- Lese sammen gjør dere jo allerde. Fortsett slik. Barn elsker å bli lest for, spesielt om du engasjerer dem i det som skjer.

- Kle dere ut! Åhhh, morsomme barneminner!

Ute

- Mate fugler. Hvis dere ikke har en andedam i nærheten, kan dere mate byduer og spurver. Barn + dyr = stor suksess (stort sett ;))

- Hvis det blåser: drage!

- Hvis det regner: hoppe i sølepytter.

- Hvis det regner #2: Lete etter makk som har krøpet opp av jorden. De kommer frem når det regner. Husker jeg synes dette var veeeeldig spennende når jeg var liten.

- Ta bussen til et "spennende" sted. Barnas bondegård, eller bare en park. Små barn synes at mange steder er spennende. Til og med bussen.

Forresten: Hva liker du å holde på med, TS? (Bortsett fra PC'n, en interesse alle her sikkert deler, siden vi sitter på KG- men som ikke er det ideelle for å aktivisere småbarn). Prøv å få med barnet på noe du synes er oppriktig gøy, så blir det ikke et tiltak for deg.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med en tur i svømmehallen? Besøke familie/venner?

Anonym poster: 2e8fa0f57313241ff1ee959751addd02

AnonymBruker
Skrevet

Hva med en tur i svømmehallen? Besøke familie/venner?

Anonym poster: 2e8fa0f57313241ff1ee959751addd02

TS

Ja svømmehall tror jeg hun hadde elsket! Og jeg gjør det i hvertfall, men dem er det få av her i byen, og de som er, sommerstengte 17 mai. Dette var faktisk noe jeg hadde tenkt på:)

Vi var mye sammen med venner før, men nå har alle sammen flyttet, og det så langt unna at man MÅ ha bil for å komme dit:(

Lyspunktet er at min pappa foreslo å hente oss neste helg og dra på dagstur til ett badeland i nærheten av dem.

Så det blir nok sommerens høydepunkt!!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Se å få tatt sertifikat slik at dere kan komme dere litt rundt!

Anonym poster: 652166563c7b7b0c5b01e8cdf247cf5c

AnonymBruker
Skrevet

Se å få tatt sertifikat slik at dere kan komme dere litt rundt!

Anonym poster: 652166563c7b7b0c5b01e8cdf247cf5c

Er ikke alle som har råd til det...

Og skulle vi klart å skrape sammen penger til lappen, hadde vi uansett ikke hatt råd til å drifte en bil!

Skrevet

Men er det ikke mulig å ta noe kollektivt da? Går hun i bhg? Isåfall så kan du jo høre om flere er hjemme så dere kan ta en piknik med barna?

Gjest Kalle
Skrevet

Jeg sliter veldig med dårlig samvittighet for min 2 åring.

Vi eier ikke fantasi hverken pappan eller jeg, og ettermiddagene og helgene er gørr kjedelige. Vi finner rett og slett ikke noe å gjøre sammen med 2 åringen...

Så det er på med barneDVD fra morgen til kveld, vi leser muligens noen bøker hvis hun spørr, men ellers løper hun rudnt å leker selv, mens vi sitter på datan.

[...]

Skru av pcen og ikke bruk pcene til etter barnet har lagt seg. PC tar mye oppmerksomhet og tiden går fort. En blir også sliten av å sitte å stirre i en skjerm, selv om det er "underholdning".

Jeg tror en god start er rett og slett å skru av pcen, så kommer mye av seg selv.

Skrevet

Fingermaling? Eller er hun fir liten? Puslespill. Gå en liten tur ut. Syng sammen. Les en bok om aktivisering og stimulering av 2-3 åringer. spør helsesøster om tips.

U can do it!!

Skrevet

Regnværsdager: førstemann til å fylle ei bøtte med vann fra en pytt ved bruk av spaden. Telle hvor mange "spader". Hoppe i pyttene eller samle små bær, kongler, blader ol. og pynte i pytten. Hva skjer når vi slipper en sten i pytten (ringene).

Soldager: bade/plaske på stranda eller i ei balje/basseng etc. Lage kongledyr, finne gjemmesteder i skogen, se og lytte til dyrelyder, plukke blomster og sette navn på de, "klatre" på steiner og fjell, hoppe fra små og store høyder....studer ei maurtue (dere kan følge tua gjennom hele året, måle størrelsen og se hvor mauren kryper)

La barnet undre seg over alt dere finner ute. Lytt til hva barnet har å si, still åpne spørsmål. Forstørrelsesglass og en liten boks med hull i til små dyr så har du garantert en engasjert unge uansett alder.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...