Portvinpiken Skrevet 22. juni 2012 #1 Skrevet 22. juni 2012 Jeg må få komme med en liten observasjon jeg har gjort meg i all min lesning på dette forumet. Ofte kommer det spørsmål angående hvordan man skal feire bryllupet sitt. Hvem en skal invitere, kaffegjester eller ikke kaffegjester, kleskode, gaveønsker, menyer, forventninger etc. etc. Så leser jeg at veldig ofte kommer rådene som perler på en snor om at det er "deres bryllup, dere bestemmer", "det er deres store dag, gjør som dere selv ønsker" osv. Men like ofte (og noen ganger i samme innlegg), får man beskjed om at man ikke skal skuffe gjestene, som gjest er sånn og sånn forventet etc. Endel mener også at man skal for eksempel finne et billigere lokale, alternativ, mat osv - men allikevel skal man ha det bryllupet en selv ønsker seg. Er det noen som ser ironien i dette? Som ser hvor vanskelig det er å gjøre alle til lags - spesielt hvis man skal ha det bryllupet man selv ønsker? Min påstand er at dette med å ha bryllupet slik brudeparet selv virkelig ønsker, ser ut til å være en umulighet så lenge man skal tilfredsstille alle. Enig? 3
SiljeMarita Skrevet 22. juni 2012 #2 Skrevet 22. juni 2012 Jeg må få komme med en liten observasjon jeg har gjort meg i all min lesning på dette forumet. Ofte kommer det spørsmål angående hvordan man skal feire bryllupet sitt. Hvem en skal invitere, kaffegjester eller ikke kaffegjester, kleskode, gaveønsker, menyer, forventninger etc. etc. Så leser jeg at veldig ofte kommer rådene som perler på en snor om at det er "deres bryllup, dere bestemmer", "det er deres store dag, gjør som dere selv ønsker" osv. Men like ofte (og noen ganger i samme innlegg), får man beskjed om at man ikke skal skuffe gjestene, som gjest er sånn og sånn forventet etc. Endel mener også at man skal for eksempel finne et billigere lokale, alternativ, mat osv - men allikevel skal man ha det bryllupet en selv ønsker seg. Er det noen som ser ironien i dette? Som ser hvor vanskelig det er å gjøre alle til lags - spesielt hvis man skal ha det bryllupet man selv ønsker? Min påstand er at dette med å ha bryllupet slik brudeparet selv virkelig ønsker, ser ut til å være en umulighet så lenge man skal tilfredsstille alle. Enig? Har gjort den samme observasjonen selv. Vi er heldige, og har familie som har ønsker for vårt bryllup som sammenfaller med våre egne ønsker. Det blir bare oss og den nærmeste familien, altså 8 gjester. Vi reiser vekk, og har en rolig feiring. Har fått mange reaksjoner, mange sier at de skulle ønske de gjorde det samme i sitt bryllup, og noen har sagt rett ut at de ikke skjønner at vi vil skuffe resten av slekten sånn. Så nei, alle kan ikke tilfredstille - men det burde være enkelt å svare på hvem man vil tilfredstille - og hvilke verdier man vil legge i feiringen. Er det å være prinsesse for en dag, med et kostymedrama til fest, og 200 gjester som skal feires? Eller er det kanskje en brudgom med i bildet også, som betyr like mye som drømmekjolen, herregårdsfesten, champagne og kanapeer... 1
Mischa Skrevet 22. juni 2012 #3 Skrevet 22. juni 2012 Jeg er nok veldig delt, ja det er "vår" dag, men det ville jo ikke blitt den samme uten familie og venner. Det er viktig for meg at vi er komfortable med alle avgjørelser, men jeg ønsker også å gi gjestene en forhåpentligvis hyggelig opplevelse (og velger derfor blant annet å bruke mer penger på mat og drikke). Jeg velger ca 50 % egoisitisk og 50 % med tanke på gjestene Håper de valgene jeg har tatt har blitt riktige og ikke skaper for mye frustrasjon 4
Amens Skrevet 22. juni 2012 #4 Skrevet 22. juni 2012 Ja det er noe som ikke stemmer helt her. Personlig mener jeg at det er brudeparet som bestemmer hvordan de vil gjøre det, men noen hensyn må tas. Sånn er det jo alltid. Man bestemmer jo selv hvordan man vil innrede leiligheten sin, men noen hensyn må tas. Fungerer ikke med svære biedemayer møbler i en leilighet i 7 etasje i en gård uten heis med smale dører.... Vi har prøvd å gjøre dagen til en fest for alle vi er glade i og har dermed valgt og ta mange hensyn til de rundt oss, men det er jo fordi vi ønsker at alle skal ha det kjempegøy^_^ Det eneste vi har fått negative tilbakemeldinger på er at vi ikke ønsker taler.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2012 #5 Skrevet 22. juni 2012 Et selskap, om det nå er bryllup, 50-årsdag eller konfirmasjon er ikke "bare" for jubilanten, eller "bare" for gjestene. Man feirer jubilanten, men man inviterer gjestene til å være der for å ha det kjekt. Om man behandler gjestene som statister som skal fungere som prydgjenstander og bare skal sitte pent og klappe, så er man en dårlig vert. Men samtidig så vil man jo ha det kjekt selv - det er jo jubilanten som skal feires, og derfor også skal ha det kjekt. så for meg er det om å finne en mellomting. Både gjøre noe jubilantene liker, og samtidig være en god vert som gir gjestene en god opplevelse. Anonym poster: e99046c5c9f3e089b3ca1d98b39f3d98 7
Athene Skrevet 22. juni 2012 #6 Skrevet 22. juni 2012 Jeg mener at dette ikke er et enten/eller spørsmål, selv om mange av svarene i denne typen tråder kan være forvirrende. Det er brudeparet som står i sentrum, og dagen er deres. Det er de som tar viktige valg om hvor mange gjester, hvor formelt det skal være, hvor bryllupet skal være, hva slags mat som serveres og så videre. Det er også de som tar valg om hvor mye penger som legges i bryllupet, og hva pengene brukes på (bedre mat/drikke, eller flere gjester). Samtidig må man ta vare på de gjestene man inviterer. Ikke la kaffegjester vente to timer på gangen, ikke invitere alle til bryllup i Italia og forvente at de betaler selv, ikke bruke kleskode galla med mindre rammene ellers tilsier det, ikke servere alt for sær mat. Gjestene bør være fleksible med tanke på reisetid, antrekk og at de kjøper en fin gave. Jeg synes det er mye smålighet ute og går blant gjester som skriver her på forumene. Det er ikke så vanskelig å kle seg korrekt. Man bør anstrenge seg litt, og legge litt penger i, en fin gave. Man må regne med at et bryllup koster litt i form av reise og hotell. Har man ikke råd velger man å takke nei til invitasjonen, i stedet for å sutre over at brudeparet kun tenker på seg selv. 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2012 #7 Skrevet 22. juni 2012 Jeg må få komme med en liten observasjon jeg har gjort meg i all min lesning på dette forumet. Ofte kommer det spørsmål angående hvordan man skal feire bryllupet sitt. Hvem en skal invitere, kaffegjester eller ikke kaffegjester, kleskode, gaveønsker, menyer, forventninger etc. etc. Så leser jeg at veldig ofte kommer rådene som perler på en snor om at det er "deres bryllup, dere bestemmer", "det er deres store dag, gjør som dere selv ønsker" osv. Men like ofte (og noen ganger i samme innlegg), får man beskjed om at man ikke skal skuffe gjestene, som gjest er sånn og sånn forventet etc. Endel mener også at man skal for eksempel finne et billigere lokale, alternativ, mat osv - men allikevel skal man ha det bryllupet en selv ønsker seg. Er det noen som ser ironien i dette? Som ser hvor vanskelig det er å gjøre alle til lags - spesielt hvis man skal ha det bryllupet man selv ønsker? Min påstand er at dette med å ha bryllupet slik brudeparet selv virkelig ønsker, ser ut til å være en umulighet så lenge man skal tilfredsstille alle. Enig? Man legger vel ikke i så mye arbeid med mat,bord,blomster og alt som det medfører om det ikke var for gjestene? Se bare på alle ? ang bordkort,kurv me ting og tang på bad osv..... Anonym poster: f462362652cfdbb0d5dcc7b959e64c59
CathFoto Skrevet 22. juni 2012 #8 Skrevet 22. juni 2012 Når man inviterer folk til selskap så har man et ansvar som vertskap til å ta vare på gjestene sine, det ansvaret ivaretar man best slik jeg ser det ved å tenke på hva man selv ville likt som gjest. Men hvordan man ønsker å legge opp dagen og hva man som vertskap ønsker å ha på seg og servere, har strengt tatt ikke gjestene noe særlig med. Opplever at mange av de som klager på forum har vært gjester i et bryllup hvor vertskapet har glemt nettopp det å være vertskap fordi de er så opptatt av at det er "deres dag". Og enten det gjelder bryllup eller middagsselskap så har det seg sånn at noen er bedre vertskap enn andre og det samme gjelder også gjester.
Portvinpiken Skrevet 22. juni 2012 Forfatter #9 Skrevet 22. juni 2012 Man legger vel ikke i så mye arbeid med mat,bord,blomster og alt som det medfører om det ikke var for gjestene? Se bare på alle ? ang bordkort,kurv me ting og tang på bad osv..... Anonym poster: f462362652cfdbb0d5dcc7b959e64c59 ? Skjønte ikke helt spørsmålet ditt. Mente du at man ikke legger så mye arbeid i forberedelsene hvis man ikke bryr seg om gjestene? Jeg vil gå ut i fra at de gjestene man inviterer bryr man seg jo om vel? Og i tilfelle man ikke hadde hatt gjester, så hadde man sikkert også ville lagt litt ekstra i mat etc siden det er en spesiell dag for en selv? Beklager, men jeg forsto ikke helt hvor du ville med spørsmålet som jeg vil tro var direkte til meg siden du siterte mitt innlegg :-)
Gjest "gjest" Skrevet 23. juni 2012 #10 Skrevet 23. juni 2012 Det er brudeparets dag, men går de totalt utenfor folkeskikken så har man lov til å tenke sitt. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2012 #11 Skrevet 23. juni 2012 Som i så mange andre sammenhenger er vel den gylne middelvei en fin rettesnor. I tillegg til at man som brudepar må ha i tankene hvordan en selv ville like å bli behandlet som gjest. Så lenge gjestenes komfort og velbefinnende settes høyt har brudeparet ganske vide rammer for hvordan de ønsker å feire dagen. I dette ligger å begrense urimelig dødtid, ha nok mat og drikke, hensiktsmessige lokaler og omtenksom bordplassering. Egentlig helt vanlig folkeskikk når man byr inn til fest. Om brudeparet byr inn til gjestebud utenom det vanlige vil jo dette stort sett komme fram i invitasjonen, slik at gjestene kan ta stilling til om de ønsker å delta eller ikke. (Om man for eksempel inviterer til tredagers vikingbryllup med blot og tidsriktige kostymer langt til skogs må man trolig forvente at en del melder avbud.). Anonym poster: dfa6e517cf5194535002e3a068e7d424 1
Portvinpiken Skrevet 23. juni 2012 Forfatter #12 Skrevet 23. juni 2012 Jeg tenker ikke nødvendigvis så mye på hvordan man behandler gjestene, men vel så mye på dette med hvem man ber osv. Jeg er så naiv at jeg regner med at de aller, aller fleste vet å behandle gjestene sine på en fin måte.
Gjest "gjest" Skrevet 23. juni 2012 #13 Skrevet 23. juni 2012 Jeg tenker ikke nødvendigvis så mye på hvordan man behandler gjestene, men vel så mye på dette med hvem man ber osv. Jeg er så naiv at jeg regner med at de aller, aller fleste vet å behandle gjestene sine på en fin måte. Du er nok litt naiv. 2
Anette K Skrevet 23. juni 2012 #14 Skrevet 23. juni 2012 Vi har jo bedt de vi er glad i, så vi vil jo at de skal ha det så gøy som mulig. Og jo mer gøy de har det, jo bedre kommer vi til å ha det også. Så lenge man informerer folk på forhånd, f.eks skal vi ha hagebryllup, og har skrevet på innbydelsen at det skal være ute på en gressplen, så ta med litt varmt tøy, og ikke dine fineste sko. Da slipper noen å fryse og ville hjem, og å ødelegge dyre sko. Det er klart at mødrene har sine ønsker, og da kan man jo gi og ta litt. Er det noe som ikke er så viktig kan man jo la de få vilja si, mens hvis det er noe som er veldig viktig, så står man på sitt. Og da blir de fleste fornøyd. Mamma og Pappa ville veldig gjerne ha en tradisjonell 3-retters, men vi ville ha grilling og at folk reiser seg og går opp til grillen og får servert der. Jeg tipper noen vil rynke litt på nesa av det, men det var akkurat sånn vi vil ha det, så der har vi gjort som vi vil, og ved å snakke med dem om det, så tror jeg egentlig de er helt enige i det, bare de fikk litt tid på seg. Men med dekoren har jeg latt mødrene bestemme litt, så lenge det er innafor fargene vi har valgt. Så da føler de at de får bestemme litt og alle er galde. Jeg tror at det er fint om alle føler at de blir tatt vare på, og at de som bruker tid og penger på å hjelpe til blir hørt og satt pris på. For meg har det i allfall funka veldig bra.
Portvinpiken Skrevet 23. juni 2012 Forfatter #15 Skrevet 23. juni 2012 Du er nok litt naiv. Eller en litt annerledes vennekrets enn det du er vant med kanskje? 2
Gjest "gjest" Skrevet 23. juni 2012 #16 Skrevet 23. juni 2012 Eller en litt annerledes vennekrets enn det du er vant med kanskje? Eller jeg har lest nok her inne til å være overbevist.
Portvinpiken Skrevet 23. juni 2012 Forfatter #17 Skrevet 23. juni 2012 Eller jeg har lest nok her inne til å være overbevist. Men du må jo ikke ta for god fisk at det du leser på et nettforum er normen da :-). De aller fleste som planlegger bryllup er ikke her inne, og jeg tør påstå at det fremdeles er forbeholdt i overkant nettinteresserte å være inne på et slikt forum. Jeg er ihvertfall ganske overbevist om at det fremdeles ikke er et greit snitt av befolkningen som er det. Til tross for at "alle" bruker internett, er det fremdeles et redskap for å søke informasjon og utføre praktiske ting som nettbank etc, og ikke nødvendigvis å diskutere på forum. Jeg har ingen konkret forskning å vise til her, og går ut i fra mine egne erfaringer og det jeg leser om nettbruk. 1
Gjest "gjest" Skrevet 23. juni 2012 #18 Skrevet 23. juni 2012 Vel, det jeg stusser på er at folk (les kvinner) tar sånn av når de planlegger bryllup. \Sp spørsmålet mitt er: Hvorfor blir megabryllup markedsført (rettet mot kvinner) gjennom realitytvserier, brudemagasiner?
Portvinpiken Skrevet 23. juni 2012 Forfatter #19 Skrevet 23. juni 2012 Vel, det jeg stusser på er at folk (les kvinner) tar sånn av når de planlegger bryllup. \Sp spørsmålet mitt er: Hvorfor blir megabryllup markedsført (rettet mot kvinner) gjennom realitytvserier, brudemagasiner? Jeg ser også at på dette og andre bryllupsforum på nett så er det noen som "tar den helt ut" og er til de grader bridezillas. Men jeg velger å tro - ut i fra min egen erfaring, vennekrets, bekjente og det jeg selv har opplevd - at det tross alt hører til mindretallet de som er ordentlig bridezillas. Disse realityseriene også er jo utrolig "ytterkant" - særlig de amerikanske. Jeg ser også at det ofte er yngre folk i 20-årene som er "mest bridezillas", men dette har jeg ingen dekning for å si, annet enn det jeg har sett og lest meg til på nett og det jeg ser på tv som du. For meg virker det som det for det første er blitt mer og mer vanlig å dra inn typiske amerikanske tradisjoner som flere forlovere/brudepiker (les venninner), bestemme hva de skal ha på seg osv, hos den yngre garde enn oss (les i dette tilfellet ihvertfall jeg som er 40+). Det er jo kanskje ikke unaturlig i og med at yngre mennesker er raskere til å tilpasse seg og dra inn "nyere elementer". Jeg tror fremdeles at de aller fleste har "normale" bryllup og innehar en viss posjon "normal folkeskikk". Det er ytterpunktene vi alltid reagerer på, og de som det ofte nevnes og skrives om i et forum. Alle de helt vanlige, hyggelige festene og bryllupene hører man ikke fullt så mye om. Det er jo en grunn til at folk har et behov for å ytre sine meninger og sine eraringer om litt spesielle ting de har vært bort i. Det er sjeldent noen som starter en tråd om et helt vanlig, hyggelig bryllup der ingenting utenom det normale skjedde. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå