Gå til innhold

Lim til Collieører

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

men endel også for å få oppfylt sine krav til premiering på utstilling for å å valpene godkjente av NKK.

Sinna-AB igjen.

Men hvis denne premieringen er oppnådd ved å jukse, så avler du fram enda flere hunder med samme feil, og spiralen er i gang.

og en må derfor forholde seg til fakta.

Så du mener at det er lov å bedrive juks og svindel, fordi det er "eneste" mulighet til å oppnå det som kreves for å avle og få avkommene registrert. FAENS SØPPELMENNESKER. Hvis ørevippen er viktig så avler man primært på de som har riktig ørevipp.

Det som derimot ikke er så givende er å kaste ut av seg banneord og beskyldninger om noe man klart ikke vet så mye om. Hva med å diskutere dette på en ordentlig måte, og sette seg litt inn i hva som skjer i hundeverden? Ikke bare når det gjelder disse rasene, men også de andre? Jeg lover at du får mye å ta tak i - det er vi flere som jobber med. På en konstruktiv måte vel og merke ;-)

Jeg beskylder TS og en haug med andre mennesker for å jukse, ja, og det står jeg inne for. Og det skorter ikke på hundekunnskap, tro meg. Det at jeg kritiserer en hårreisende praksis betyr ikke at jeg leste om dette nå for første gang og er i sjokktilstand. Denne aggresjonen har fått bygge seg opp over lengre tid, og vil høyst sannsynlig resultere i at jeg bryter vennskapet med et ektepar på grunn av deres hundepraksis. Får de et kull på tispa si, så kaster jeg det vennskapet på sjøen.

Anonym poster: 1a0f9f26ac0b7b514282243fe9ebecc0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sinna-AB igjen.

Men hvis denne premieringen er oppnådd ved å jukse, så avler du fram enda flere hunder med samme feil, og spiralen er i gang.

Så du mener at det er lov å bedrive juks og svindel, fordi det er "eneste" mulighet til å oppnå det som kreves for å avle og få avkommene registrert. FAENS SØPPELMENNESKER. Hvis ørevippen er viktig så avler man primært på de som har riktig ørevipp.

Jeg beskylder TS og en haug med andre mennesker for å jukse, ja, og det står jeg inne for. Og det skorter ikke på hundekunnskap, tro meg. Det at jeg kritiserer en hårreisende praksis betyr ikke at jeg leste om dette nå for første gang og er i sjokktilstand. Denne aggresjonen har fått bygge seg opp over lengre tid, og vil høyst sannsynlig resultere i at jeg bryter vennskapet med et ektepar på grunn av deres hundepraksis. Får de et kull på tispa si, så kaster jeg det vennskapet på sjøen.

Anonym poster: 1a0f9f26ac0b7b514282243fe9ebecc0

Jeg skal forsøke igjen å forklare. Først og fremst så har jeg i begge mine tidligere innlegg gitt utrykk for at både jeg og en hel del andre er skrikende uenige i at rasestandarden skal inneholde at det er en vipp på ørene til Collien, når godt over halvparten ikke blir født med det (det er ikke uten grunn at det finnes spesilalim til Collie og Sheltieører i dyrebutikker...). Eller det vil si, de blir født med denne vippen, men i tannfellingen har ett eller begge ørene en tendens til å rette seg opp. Hvis du derimot bare "toucher" øret forsiktig, vil det vippe fremover igjen, men det er altså stående enn så lenge. Personlig liker jeg de minst likegodt når ørene står opp, og jeg har hatt flere Collier med ører som står. Det er fordi jeg ikke går på utstillinger, men driver med andre aktiviteter.

Så - ja, det finnes flere i Colliemiljøet som synes dette er noe tull å ha i rasestandarden, siden mange av hundene altså "må fikses på" når de vokser til. Og for ikke å gjenta meg selv til kjedsommelighet, så er det ikke så enkelt å endre på denne rasestandarden, når flertallet synes hundene er "så søøøøte" med denne vippen, og oppdrettere ønsker å selge "søøøte valper".

Jeg mener ikke det er greit å jukse innenfor noen konkurranser eller prøver hva det nå enn skal være. Men jeg forteller det at det IKKE anses som juks. Hundene er født med denne vippen, men hvis de etterhvert retter seg opp, så mener mange de trenger da litt hjelp til å holdes i en vipp.

Det er derfor ikke noe juks, og fullt lovlig. Gå inn på hvilken som helst Collie eller Sheltie forum, eller side - eller spør en oppdretter så får du svar :-). Dommere og alle vet at dette gjøres, og noe av det som diskuteres er hvorvidt det da er rettferdig at vippen skal være avgjørende, siden ikke alle er like flinke å "lage" den rette vippen. Noen bruker en litt for stor tyggis, og noen en litt for liten. Derfor kan det virke som det er hundeeier som styrer hvordan hundens ører ser ut (som jo er tilfelle), istedenfor hvordan den ville vært med naturlig heng. Hvis du heretter ser på Collier så ser du at det er store forskjeller i hvor mye bøy det er på ørene - og det er ofte da oppdretter/eier som har gjort etter hva de anser som fint eller ikke.

Som du ser så er jeg langt på vei enig med deg, men prøver også (desperat) å få deg til å forstå at det her er faktisk mye "markedet", altså valpekjøpere - som vil kjøpe valper registrert i NKK, og da må oppdretter følge NKK og raseklubben sine kriteria for avl på hunden og dermed er tvunget til å følge FCI sin rasestandard, og det er raseklubbene, de nasjonale hundeklubbene og da til slutt FCI i Belgia som bestemmer hva som står i rasestandarden.

Det er misbruk av din egen energi å gå løs på meg (og evt TS) i denne diskusjonen. Jeg forstår godt din frustrasjon, og var selv der for mange år siden da jeg begynte å ta en nærmere titt og få bedre kjennskap til hundemiljø, rasestandarder, avl på utseende vs helse og gemytt.

Jeg har holdt på med hund i snart 35 år, og har et i over gjennomsnittet stort engasjement når det gjelder avl på helse og gemytt. Du finner ikke meg i en utstillingsring for å si det sånn ;-)

Derfor kjenner jeg meg godt igjen i mye av det du skriver, og det er bare et velmendende ønske om at du faktisk engasjerer deg og bruker de riktige kanalene for å sammen med meg og mange andre, prøver å endre dette fokuset som har resultert i så mye helseproblemer og utfordringer med gemytt.

Avslutningsvis; ja jeg synes det er helt feil at det står i rasestandarden til Collien at den skal ha vipp på øret, når over halvparten av hundene som blir født (alle med vipp), må rettes på senere. Og nei - selvom jeg er engasjert i å endre rasestandarden (sammen med endel andre her i Norge, Sverige og Danmark), så ser vi også at det dessverre finnes langt værre og ikke minst smertefulle helseproblemerhos endel raser - hvor en endring i rasestandarden vill ha betraktelig forbedret helsen til disse hundene.

Jeg sier ikke at Collieører ikke er viktig, men samtidig så er det begrenset hva hver av oss engasjerte mennesker rekker å å gjøre og engasjere oss i. For min egen del har jeg derfor prioritert raser med langt større helseproblemer enn Collien, samtidig som jeg også engasjerer meg der.

Håper dette var oppklarende, og lykke til med engasjementet. Vi trenger flere som deg.

Anonym poster: 51a22218e8a991e5e7f74a52fd5bfde8

AnonymBruker
Skrevet

Som du ser så er jeg langt på vei enig med deg, men prøver også (desperat) å få deg til å forstå at det her er faktisk mye "markedet", altså valpekjøpere - som vil kjøpe valper registrert i NKK, og da må oppdretter følge NKK og raseklubben sine kriteria for avl på hunden og dermed er tvunget til å følge FCI sin rasestandard, og det er raseklubbene, de nasjonale hundeklubbene og da til slutt FCI i Belgia som bestemmer hva som står i rasestandarden.

Får man ikke registrert valpene i NKK dersom øret ikke vipper riktig? Har en rase som ofte får "fikset" ørene selv, men valpene blir da fortsatt registrert som renrasede selv om foreldre har små kosmetiske feil, faktisk trenger man ikke stille ut i det hele tatt.

Anonym poster: f059d1483167fbee671b36007bdc9e2e

AnonymBruker
Skrevet

Får man ikke registrert valpene i NKK dersom øret ikke vipper riktig? Har en rase som ofte får "fikset" ørene selv, men valpene blir da fortsatt registrert som renrasede selv om foreldre har små kosmetiske feil, faktisk trenger man ikke stille ut i det hele tatt.

Anonym poster: f059d1483167fbee671b36007bdc9e2e

Hei igjen,

Jeg ordla meg ikke presist nok i det siste innlegget mitt. NKK kan registrere mye "rart" de (spesielt hvis oppdretter i tillegg jukser med papirer og datoer for parringer etc - noe som faktisk skjer), og husker jeg ikke helt feil så MÅ ikke oppdretter være medlem av raseklubben for å kunne registrere hos NKK. For å få nøyaktig svar på dette vil jeg anbefale at du tar kontakt med NKK. Høyst sannsynlig vil du bli henvist til retningslinjer og få krav som sådan. NKK er dårlig på krav...

Dette blir veldig OT men for å gå videre på dette, så er da spørsmålet hva som regnes som "seriøs" og "ikke seriøs" oppdretter. Vil du si at en oppdretter er "seriøs" hvis de ikke vil være medlem i sin egen raseklubb, og avler på hunder som ikke er godkjente i henhold til raseklubben sine retningslinjer og regler for å bli oppført som en godkjent parring? Og vil dette da kun gjelde eksteriør eller også andre ting, som at en oppdrette for eksempel mener at det ikke er nødvendig å øyelyse eller følge andre retningslinjer mht gemytt og helse? Hvor går denne grensen da?

Ikke alle raseklubber har krav om premiering på utstilling for å få godkjent valpekull, men Collieklubben har dette. Og uten denne premieringen får en ikke godkjent parringen av raseklubben. Og uten vipp på øret får man heller ingen premiering.

Veldig mange oppdrettere ønsker å drive oppdrett i henhold til landets retningslinjer hos raseklubben, og da automatisk i kennelklubben. En oppdretter behøver ikke være medlem i hverken det ene eller et andre. En kan selvfølgelig velge å avle på Collier og ikke være medlem i raseklubben å gi blaffen i deres retningslinjer, og avle på hunder som ikke nødvendigvis følger rasestandarden. Noen kan bli riktig så fine, og andre ikke. Innen enkelte raser er det nå oppdrettere som nekter å være medlem av raseklubben fordi de er uenige i kravene (eller rettere sagt mangel på krav) om helseskjekk etc. Disse avler på en måte på egenhånd, og får helt sikkert også solgt valpene sine.

Så kommer det STORE spørsmålet - er det egentlig FCI eller dommerene som legger føringer for rasestandarden? For det er jo slik at hvis noen dommere foretrekker hunder som ikke nødvendigvis følger rasestandarden, kan de allikevel dømme disse høyt premierte, fordi rasestandardene er veldig åpne for tolkningeri mange av punktene. Og når oppdrettere ser at de får gode premieringer av en dommer eller flere, så avler de etter hva som blir likt. Dette vil igjen føre til endringer i rasestandardene på sikt (kort sikt også), og er noe av grunnen til at det er mye "mote" innen for eksempel størrelser på hunder.

Dette hører vel strengt talt hjemme under en helt annen topic, så for å svare på spørsmålet: ja, NKK kan vel registrere valpekull som ikke er godkjent av raseklubben, men igjen dukker da spørsmålet opp om valpekjøper da ser på denne oppdretteren som seriøs eller useriøs hvis en velger å stå utenfor.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke collie, men en annen gjeterhund rase. Vi prøvde å lime med tekstillim, det fungerte ikke noe særlig bra. Vi prøvde å teipe også, men det endte med at de hang i øra på hverandre.

Men hvis øra står, så går det kanskje ann å teipe en brett på øra? Vi brukte sportstape da vi prøvde å teipe.

For all del IKKE bruk lim som er til å lime på øyevipper. det er veldig sterk lukt på det og det fungerer ikke.

Anonym poster: 9be8eed09e510b35f3a206cf7ddaf3eb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke collie, men en annen gjeterhund rase. Vi prøvde å lime med tekstillim, det fungerte ikke noe særlig bra. Vi prøvde å teipe også, men det endte med at de hang i øra på hverandre.

Men hvis øra står, så går det kanskje ann å teipe en brett på øra? Vi brukte sportstape da vi prøvde å teipe.

For all del IKKE bruk lim som er til å lime på øyevipper. det er veldig sterk lukt på det og det fungerer ikke.

Anonym poster: 9be8eed09e510b35f3a206cf7ddaf3eb

TS her igjen. Jeg velger å overse "sinna-AB" og hele den diskusjonen, for det var ikke det jeg ville diskutere.

Jeg mente hvilket lim som brukes vanligvis. Ikke tekstillim e.l., men vet det finnes flere typer spesiallim til sånt, så lurte igrunn på om noen her hadde erfaringer med de forskjellige typene.

Jeg har uansett fått gode råd fra oppdrettere, så nå smører vi øretuppen med bittelitt babyolje og har potetmel på! Det gir bittelitt tyngde, sånn at øreflippen bøyer seg fremover. Det skal jo ikke så mye til før den detter ned uansett, så dette hjelper bra.

Takk for alle innspill.

Skrevet

Skal vi begynne å kupere haler og sånn igjen også da eller? Kanskje klippe øra på pitbuller?

Lurer på når vi skal begynne å behandle dyra sånn som de fortjener..

• Liker 3
Skrevet

Skal vi begynne å kupere haler og sånn igjen også da eller? Kanskje klippe øra på pitbuller?

Signerer. Overrasker meg stadig over hva vi mennesker gjør for å tilfredstille våre behov - om det så går utover en uskyldig part.

Forkastelig.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hvordan i alle dager kan du sammenligne kupering og det her? Kupering vil i de fleste tilfeller være å kutte ved viktige deler av kroppen, uten bedøvelse når de er små valper (fordi da husker de det ikke), evt når de er eldre og de vil også da dopes ned!

Men alt i alt, hvordan kan man sammenligne det å fjerne kroppsdeler som er viktig med det å få vippører på en hund? Betyr det at de er slemme mot rasen min og, der står de og holder halen i krøll fordi det ikke er naturlig for en del av hundene når de er rolige? Er det slemt at pudler klippes? Er det slemt å trene hunden på å holde hodet opp under utstilling?

Hvor går egentlig grensen?

Kastrering av hund (noe mange gjør fordi det passer dem så bra) vil være mye verre for en hund å gå igjen enn det her. Alikevel gjør folk det, til tross for at det faktisk er ulovelig!

Endret av Gjest
AnonymBruker
Skrevet

Takke meg til blandingshunden min som ikke skal duge til annet enn å være en frisk og lykkelig familiehund.

Anonym poster: 59985c41bb9e3017733c9a8ad3b7d135

• Liker 2
Skrevet

Overrasker meg at noen av disse diskusjonene fremdeles pågår, hvis man ikke klarer å holde seg til topic så lag en egen tråd, ikke ødelegg andres tråder! Det er vanlig nett-etikette.

Babyolje og potetmel var et godt tips, jeg gjemmer det i harddisken ;)

AnonymBruker
Skrevet

Du er kanskje ikke kjent med at det er et høringsforslag ute angående å tillate kuperte haler i utstillingsringen igjen?

Synes dere skal konsentrere dere om de viktige tingene jeg. Og ikke litt babyolje og potetmel ;-). Snakk om feil fokus!

Skrevet

Du er kanskje ikke kjent med at det er et høringsforslag ute angående å tillate kuperte haler i utstillingsringen igjen?

Synes dere skal konsentrere dere om de viktige tingene jeg. Og ikke litt babyolje og potetmel ;-). Snakk om feil fokus!

Og du har skjønt sammenhengen med hvorfor de vil det? Pga Euro dog show i 2015! Ingen norskeide hunder får lov til å delta med kuperte ører/haler! Kun hunder med eiere fra land hvor dette allerede er lov!

AnonymBruker
Skrevet

Og du har skjønt sammenhengen med hvorfor de vil det? Pga Euro dog show i 2015! Ingen norskeide hunder får lov til å delta med kuperte ører/haler! Kun hunder med eiere fra land hvor dette allerede er lov!

Da har du ikke fulgt med i timen. Det er selvfølgelig også snakk om norske hunder også. De kan ikke utelukke hunder fra noen land, og andre ikke. Vi snakker her om blant annet hvor grensen går for å få kupert halen i forbindelse med evt skader og medfødte defekter, og hvor grensen da går når det åpnes for å kunne stille ut hunder med kuperte haler. I dag er kastrering forbudt, men hvor mange veterinærer gjør allilkevel ikke dette på bakgrunn av særdeles tvilsomme argumenter. Forøvrig vil et lemping på forbudet om kuperte haler også sende sterke signaler om hva NKK aksepterer og ikke, og det at NKK går bakover i tid og lemper på tidligere forbud, når andre land går motsatt vei - sier en hel del om den ryggløse hundeorganisasjonen vi har her i landet.

Hvis du setter deg inn i høringsnotatene og arbeidet gjennom blant annet Dyrevernalliansen, så vil du se at dette er en ganske betent sak ja.

Skrevet

Så jeg misforstår dette virkelig så ille altså?

NKK stiller seg også positiv til at utenlandske hunder får anledning til å delta på internasjonale utstillinger når de er lovlig kuperte i sitt hjemland. NKK anser at det store flertall av norske hundeeiere i dag har akseptert kuperingsforbudet og regner derfor med at bare et mindre antall personer vil forsøke å omgå regelverket.

NKK ser imidlertid noen utfordringer knyttet til forvaltningen av regelverket, blant annet effektiv kontroll av eierskapet, og det å ha oversikt over hvilke land som tillater kupering. NKK vil gjennom eget regelverk søke å sikre at den foreslåtte forskriften etterleves.

I den sammenheng ønsker NKK å påpeke at regelverket bør spesifisere at med «internasjonale utstillinger» menes utstillinger arrangert under paraplyen av den internasjonale kynologiske organisasjonen FCI (såkalte CACIB-utstillinger) i regi av NKK, og ikke utstillinger med internasjonal deltakelse.

Det arrangeres årlig 11 internasjonale utstillinger i NKKs regi, mens det arrangeres rundt 400 utstillinger med mulighet for internasjonal deltakelse, med mange forskjellige arrangører.

NKK foreslår at ordet «hjemland» endres til «opprinnelsesland» i §2 siste ledd i forskriften, for å understreke at kupering etter at hunden har flyttet fra sitt opprinnelsesland er uønsket, og for ikke å åpne for flytting av hunder over landegrensene kun for kuperingens skyld.

NKK foreslår at virkningen av forskriften utsettes til 01. 01. 2013 for å sikre at de beskrevne løsningene er på plass før regelverket trer i kraft.

AnonymBruker
Skrevet

Så jeg misforstår dette virkelig så ille altså?

Tydeligvis. Du må sette deg inn i saken og lese alle dokumentene fra NKK og ikke minst mattilsynet.

Skrevet

Tydeligvis. Du må sette deg inn i saken og lese alle dokumentene fra NKK og ikke minst mattilsynet.

Da er jeg tydeligvis blind for jeg har både søkt på alle NKK sine dokumenter og det jeg fant hos mattilsynet, alle jeg finner tilsier at dette kun gjelder utenlandske hunder, ikke norske!

AnonymBruker
Skrevet

TS igjen her.

Ser denne diskusjonen har gått helt av konseptet. Dere får fortsette å diskutere. Jeg melder meg ut. Jeg er såpass oppegående at jeg kan se STOR forskjell på å ha litt babyolje i øretuppen og det å kupere haler og ører. Snakk om å gjøre en mus til en elefant altså.

Til sammenlikning betyr det da vel at dere som sammenlikner ørevippen på Collier med kupering, kastrering og andre operasjonersom innebærer store helserisikoer, at dere også mener at en som er kriminell og kjører for fort i trafikken og en som snyter på skatten - er like ille som en massemorder. Her er det lite nyanser skjønner jeg.

Takk til de som svarte på mitt faktiske spørsmål. Resten får ha lykke til.

• Liker 2
Gjest Uanonymbruker
Skrevet (endret)

Da er jeg tydeligvis blind for jeg har både søkt på alle NKK sine dokumenter og det jeg fant hos mattilsynet, alle jeg finner tilsier at dette kun gjelder utenlandske hunder, ikke norske!

Jeg er enig med deg.

Raser av tidligere kuperingsraser vil kunne delta på utstillinger/prøver på lik linje med andre raser dersom halen har blitt amputert som følge av en skade. Veterinærattest med begrunnelse for inngrepet og omfanget vil måtte framvises.

2. Utenlandskeide hunder som er lovlig kuperte i sitt hjemland vil kunne delta på internasjonale utstillinger.

2. NKK stiller seg også positiv til at utenlandske hunder får anledning til å delta på internasjonale utstillinger når de er lovlig kuperte i sitt hjemland. NKK anser at det store flertall av norske hundeeiere i dag har akseptert kuperingsforbudet og regner derfor med at bare et mindre antall personer vil forsøke å omgå regelverket.
Endret av Uanonymbruker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...