AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #1 Skrevet 21. juni 2012 Noen som vet om en nettbutikk her i Norge som har lim til Collieører? Anonym poster: 51a22218e8a991e5e7f74a52fd5bfde8
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #2 Skrevet 21. juni 2012 Noen som vet om en nettbutikk her i Norge som har lim til Collieører? Anonym poster: 51a22218e8a991e5e7f74a52fd5bfde8 Hva skal du med limet? Lime igjen ørene? Anonym poster: ac39c015f16c0bf34a92805d9fa714a6 5
Honnikorn Skrevet 21. juni 2012 #3 Skrevet 21. juni 2012 Du kan bruke tekstillim. Bare pass på å lime i hårene og ikke i huden ;o)
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #4 Skrevet 21. juni 2012 Unnskyld meg, men hva snakker dere om? Har aldri hørt om at man skal bruke lim til hundeører? Anonym poster: ac39c015f16c0bf34a92805d9fa714a6 5
venus_ Skrevet 21. juni 2012 #5 Skrevet 21. juni 2012 Er det for å få den "bretten"? På sheltien til en venn av meg brukte de "lærertyggis", sånn grønn gummi som du får i bokhandleren.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #6 Skrevet 21. juni 2012 Anonym poster: 6d2f7317117bd6804b2cebe5ae9c1733 10
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #7 Skrevet 21. juni 2012 Takk for svar :-). Regnet med å få noen "unnskyld meg" bemerkninger, men tror også at de som jeg ønsker svar fra - altså de som har erfaring med Collie og Sheltie ører vet hva jeg snakker om og kanskje kan anbefale et godt merke :-) Anonym poster: 51a22218e8a991e5e7f74a52fd5bfde8
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #8 Skrevet 21. juni 2012 Hva skal du med limet? Lime igjen ørene? Anonym poster: ac39c015f16c0bf34a92805d9fa714a6 Ja vi bruker å lime igjen ørene sånn at de ikke skal høre når vi kjefter og skriker til de ;-) PS. Ironi i tilfelle noen blir forvirret ;-) Anonym poster: 51a22218e8a991e5e7f74a52fd5bfde8 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #9 Skrevet 21. juni 2012 Takk for svar :-). Regnet med å få noen "unnskyld meg" bemerkninger, men tror også at de som jeg ønsker svar fra - altså de som har erfaring med Collie og Sheltie ører vet hva jeg snakker om og kanskje kan anbefale et godt merke :-) Anonym poster: 51a22218e8a991e5e7f74a52fd5bfde8 Bemerkninger? Hvilken bemerkninger? Det var kun et spørsmål som jeg oppriktig ønsket et svar på siden jeg har aldri hørt om noe sånt før og hva formålet med dette skulle være, særlig siden jeg har folk som er i nær familie som eier collier. Men det kan være det samme, det, siden du ikke virker interessert i å opplyse oss, eller meg, om hva formålet er. Bemerkninger, du liksom...! Anonym poster: ac39c015f16c0bf34a92805d9fa714a6 7
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #10 Skrevet 21. juni 2012 Bemerkninger? Hvilken bemerkninger? Det var kun et spørsmål som jeg oppriktig ønsket et svar på siden jeg har aldri hørt om noe sånt før og hva formålet med dette skulle være, særlig siden jeg har folk som er i nær familie som eier collier. Men det kan være det samme, det, siden du ikke virker interessert i å opplyse gi meg kunnskap, og om hva som er formålet. Bemerkninger, du liksom...! Anonym poster: ac39c015f16c0bf34a92805d9fa714a6 Måtte redigere litt på teksten, slik at det kommer bedre frem hva jeg mener. Anonym poster: ac39c015f16c0bf34a92805d9fa714a6
venus_ Skrevet 21. juni 2012 #11 Skrevet 21. juni 2012 Måtte redigere litt på teksten, slik at det kommer bedre frem hva jeg mener. Anonym poster: ac39c015f16c0bf34a92805d9fa714a6 Hvis du gjør et bildesøk på google så vil du se at enkelte collier har en brett på tuppen av øret, det er for å lage denne.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #12 Skrevet 21. juni 2012 TS igjen. I følge rasestandarden skal Collien ha 2/3 av øret som står opp og resten skal vippes/bøyes fremover. Uten dette kommer man dessverre ikke langt på utstilling. Mange Collier får ikke denne bøyen på ett eller begge ørene og man bruker da gjerne et spesiallim en liten tid for at bøyen skal bli merkbar. Idiotisk ja, men dessverre realitet ifølge FCI. Anonym poster: 51a22218e8a991e5e7f74a52fd5bfde8
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #13 Skrevet 21. juni 2012 Ah, ja, synes det hørtes litt sært ut, men jeg antar du skal bruke denne hunden til utstilling, så ja, jeg vet at det er masse "rare" regler knyttet til utstilling :gjeiper: Synes dog hunder tar seg best ut som de er, men så lenge det ikke skader hunden, så har jeg ingen betenkeligheter med at man "forskjønner" dyret når formålet er utstilling. Nok OT, lykke til med hunden og lim-jakten! Anonym poster: ac39c015f16c0bf34a92805d9fa714a6 2
Gjest Skrevet 22. juni 2012 #14 Skrevet 22. juni 2012 De fleste jeg kjenner bruker sånn kitt. Sånn tyggisaktig klump som de da fester i øret!
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #15 Skrevet 26. juni 2012 TS igjen. I følge rasestandarden skal Collien ha 2/3 av øret som står opp og resten skal vippes/bøyes fremover. Uten dette kommer man dessverre ikke langt på utstilling. Mange Collier får ikke denne bøyen på ett eller begge ørene og man bruker da gjerne et spesiallim en liten tid for at bøyen skal bli merkbar. Idiotisk ja, men dessverre realitet ifølge FCI. Anonym poster: 51a22218e8a991e5e7f74a52fd5bfde8 Helt forkastelig og skadelig for rasen. Det du driver med er juks. Du bruker ikke tusj der det måtte være nødvendig da, eller sprayer hundepelsen med alt mulig rart? HVORFOR i HELVETE drar du på utstilling om du ikke ønsker å bidra til rettferdig bedømming, til rasens beste. Faens folk. Anonym poster: 1a0f9f26ac0b7b514282243fe9ebecc0 12
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #16 Skrevet 26. juni 2012 Helt forkastelig og skadelig for rasen. Det du driver med er juks. Du bruker ikke tusj der det måtte være nødvendig da, eller sprayer hundepelsen med alt mulig rart? HVORFOR i HELVETE drar du på utstilling om du ikke ønsker å bidra til rettferdig bedømming, til rasens beste. Faens folk. Anonym poster: 1a0f9f26ac0b7b514282243fe9ebecc0 Hehehe du vet jo tydeligvis ikke hva du prater om :-) Anonym poster: 51a22218e8a991e5e7f74a52fd5bfde8 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #17 Skrevet 26. juni 2012 Helt forkastelig og skadelig for rasen. Det du driver med er juks. Du bruker ikke tusj der det måtte være nødvendig da, eller sprayer hundepelsen med alt mulig rart? HVORFOR i HELVETE drar du på utstilling om du ikke ønsker å bidra til rettferdig bedømming, til rasens beste. Faens folk. Anonym poster: 1a0f9f26ac0b7b514282243fe9ebecc0 Det virker ikke som du har noe særlig kjennskap til Collie/Sheltie miljøet? Det er nemlig veldig vanlig å "hjelpe" ørene på plass i henhold til rasestandarden. Har man en bra hund med godt gemytt og helsemessig veldig bra, så er det ingenting i veien for å hjelpe øret litt hvis det er det eneste som skal til. Hva er viktigst? Øret eller helsen og gemyttet? Nå har det seg slik at rasestandarden fra FCI er ganske vanskelig for en person å forandre sånn over natten, så enten må man ta et valg om man er enig eller uenig, og derfor ta konsekvensene av dette. Som sagt så er det mye mer vanlig enn det du tydeligvis tror og rette på ørene til disse rasene. Dumt? Ja - min mening er at det er helt idiotisk! Men som sagt så kan man ikke avle og få valpene registrert i NKK hvis de ikke har oppnådd en viss premiering. Derfor burde du heller rette ditt sinne og eder og galle i forhold til banniing og svarting, til først og fremst NKK og videre FCI som da er veien å gå for å til slutt få endret en rasebeskrivelse. Jeg vil tro det er mer verdifull bruk av ditt engasjement, sinne og energi i denne saken. Du er kanskje heller ikke klar over at det er fullt lovlig å "hjelpe" collieører på plass med litt tyggegummi i øreflippen? Det som ER ulovlig og juks er å farge hunder som du tar frem som et eksempel. Og du ville blitt overrasket hvor mye dette blir gjort rundt om på store utstillinger. Ikke på Collie, men andre raser som for eksempel black/tan Cavalier. Vit litt mer om hva du snakker om før du uttaler deg neste gang ;-). Det er noe som heter "don't shoot the messanger" vet du. Anonym poster: 51a22218e8a991e5e7f74a52fd5bfde8 3
Portvinpiken Skrevet 26. juni 2012 #18 Skrevet 26. juni 2012 Det er ikke unormalt og lime/sette noe i øreflippen på Collievalper. Bare snakk med hvilken som helst oppdretter, eller gå inn på et Collieforum å se hva som diskuteres der. Ikke er det ulovlig heller.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #19 Skrevet 26. juni 2012 Sinna-AB her. Det virker ikke som du har noe særlig kjennskap til Collie/Sheltie miljøet? Det er nemlig veldig vanlig å "hjelpe" ørene på plass i henhold til rasestandarden. Har man en bra hund med godt gemytt og helsemessig veldig bra, så er det ingenting i veien for å hjelpe øret litt hvis det er det eneste som skal til. Hva er viktigst? Øret eller helsen og gemyttet? Nei, jeg har ingen kjennskap til det miljøet, og hvis dette er representativt for rasemiljøet så er det et miljø jeg vil holde meg langt unna. Helse og geymtt er viktigst, men jeg diskuterer ikke noen rangering av dette. Nå har det seg slik at rasestandarden fra FCI er ganske vanskelig for en person å forandre sånn over natten, så enten må man ta et valg om man er enig eller uenig, og derfor ta konsekvensene av dette. Som sagt så er det mye mer vanlig enn det du tydeligvis tror og rette på ørene til disse rasene. Dumt? Ja - min mening er at det er helt idiotisk! Men som sagt så kan man ikke avle og få valpene registrert i NKK hvis de ikke har oppnådd en viss premiering. Det som er vanlig er også greit? Nei! Utstilling handler ikke om å vinne, det handler å om få bedømt hundene mest mulig riktig. Og har hunden riktig form på ørene, hvem andre enn eieren vet da om dette er genetikk eller JUKS? Du er kanskje heller ikke klar over at det er fullt lovlig å "hjelpe" collieører på plass med litt tyggegummi i øreflippen? Det som ER ulovlig og juks er å farge hunder som du tar frem som et eksempel. Og du ville blitt overrasket hvor mye dette blir gjort rundt om på store utstillinger. Ikke på Collie, men andre raser som for eksempel black/tan Cavalier. Man hjelper ikke, man ødelegger (i den grad det er viktig med riktig øreform) en rase, kun fordi man innbiller seg at det å vinne på en utstilling er viktig. Jeg vet selvsagt at dette er vanlig, og står nok ikke noe tilbake for din hundekunnskap Vit litt mer om hva du snakker om før du uttaler deg neste gang ;-). Det er noe som heter "don't shoot the messanger" vet du. Håper du føler deg passe dum der du sitter etter å ha lest mine svar. Anonym poster: 1a0f9f26ac0b7b514282243fe9ebecc0 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #20 Skrevet 26. juni 2012 Sinna-AB her. Nei, jeg har ingen kjennskap til det miljøet, og hvis dette er representativt for rasemiljøet så er det et miljø jeg vil holde meg langt unna. Helse og geymtt er viktigst, men jeg diskuterer ikke noen rangering av dette. Det som er vanlig er også greit? Nei! Utstilling handler ikke om å vinne, det handler å om få bedømt hundene mest mulig riktig. Og har hunden riktig form på ørene, hvem andre enn eieren vet da om dette er genetikk eller JUKS? Man hjelper ikke, man ødelegger (i den grad det er viktig med riktig øreform) en rase, kun fordi man innbiller seg at det å vinne på en utstilling er viktig. Jeg vet selvsagt at dette er vanlig, og står nok ikke noe tilbake for din hundekunnskap Håper du føler deg passe dum der du sitter etter å ha lest mine svar. Anonym poster: 1a0f9f26ac0b7b514282243fe9ebecc0 Det var jeg som skrev innlegget du her har svart på. Jeg føler meg på ingen måte dum i det hele tatt. Jeg har prøvd etter beste evne å forklare hvordan og hvorfor det er slik det er. Om du leser innlegget mitt, så forstår du også sikkert at det da er FCI som har satt rasestandarden i forhold til utstillinger. Som jeg også skriver, og som du forhåpentligvis også vet - så har det seg sånn at man må oppfylle visse krav for å få godkjent valpekull hos NKK. Dette innebærer en viss premiering (avhengig av hva raseklubbene har satt som regler på dette), og det er derfor ikke alle som går på utstilling for kun å vinne, men endel også for å få oppfylt sine krav til premiering på utstilling for å å valpene godkjente av NKK. Nå er det mange som driver med andre aktiviteter med Collier og Sheltier som agility, lydighet og gjeting. For veldig mange i Collie og Sheltie miljøet er dette faktisk det de legger mest vekt på, og bruker tiden sin på - i motsetning til veldig mange andre raser som "kun" går på utstilling. Jeg ser at dine innlegg får mange "liker". Og som jeg tidligere har sagt, så er jeg - blant mange andre i Collie og Sheltie miljøet, også enig at rasestandarden absolutt burde endres mht denne vippen på ørene. Men som sagt så er det jo som alle vet, ingen enkel sak å få rasestandarden endret, og en må derfor forholde seg til fakta. Det er også derfor jeg ber om at du retter ditt sinne mot de som bestemmer rasestandarden, og ikke de som blir tvunget til å følge den for at folk som (deg selv kanskje?), skal ha valper som er registrert hos NKK. Det er mange rasestandarder som trengs å endres på for å skifte fokus mot helse og gemytt og ikke kun utseende. Flott at du/dere viser engasjement - så sett i gang! :-) Jeg har nå kommet med to godt begrunnede svar, og en konstruktiv diskusjon rundt dette med rasestandarder og om en bør følge disse, eller melde seg ut av nasjonale hundeklubber som NKK, SKK, DKK osv er meget interessant. Det som derimot ikke er så givende er å kaste ut av seg banneord og beskyldninger om noe man klart ikke vet så mye om. Hva med å diskutere dette på en ordentlig måte, og sette seg litt inn i hva som skjer i hundeverden? Ikke bare når det gjelder disse rasene, men også de andre? Jeg lover at du får mye å ta tak i - det er vi flere som jobber med. På en konstruktiv måte vel og merke ;-) Anonym poster: 51a22218e8a991e5e7f74a52fd5bfde8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå