kaprifolen Skrevet 21. juni 2012 #1 Skrevet 21. juni 2012 Lurer på om det er noen her som er utdannet sosiolog fra høyskole? Hadde blitt superglad om dere kunne svare på noen spørsmål? 1. Følte du at studiet var interessant og givende? 2. Hva jobber du som i dag, og hvor? 3. Ca årslønn? Husker du hva du hadde som nyutdannet? 4. Hvordan artet hverdagen din seg under skolegangen? 5. Noen som tok dette studiet mens de hadde små barn? 6. Studerte du heltid eller deltid?
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #2 Skrevet 21. juni 2012 Jeg vet ikke om dette hjelper deg såååå mye, men Jeg kjenner 4 sosiologer. Alle arbeider i undervisning på VGS eller Høgskole- og Universitetsnivå De ligger på 380 - 450 000 i lønn, jobber først og fremst med undervisning, samt noen forsker og arbeider med større prosjekter. Hva de tjente for 10 - 15 og 20 år siden, vet jeg ikke. Min erfaring som student : 4. Hvordan artet hverdagen din seg under skolegangen? Hektisk! Alltid noe å gjøre, alltid noe å lese og man kan aldri ha arbeidet for mye - men man kan arbeide for lite. Mitt beste tips er: - Lag leseliste og HOLD deg til den. Mange universitet og høgskoler har få eksamner - men veldig stort pensum i mellom hver eksamen. Mange av mine medstudenter sa ofte " Jaja. men det er jo ikke så mye pensum da. Jeg trenger jo ikke å lese mer enn 22 sider per dag. Det går jo fint" Hvis du da gjør som de - og utsatte å lese fram til 14 dager før eksamen, blir fort pensum på 4000 sider en hel del å komme seg igjennom. Dessuten gir forelesningene mye mer mening - dersom du leser stoffet før / etter forelesningen. Sett gjerne av Søndager til å bli en " I dag skal jeg jobbe 5 timer med studiene "-dag. Til å lese, til å ta notater, til å organisere forelesningsnotatene osv. 5. Noen som tok dette studiet mens de hadde små barn? Jeg har ikke selv studert som mamma, men flere av mine nærmeste studievenninder er en- og flerbarnsmammaer. De jeg så det fungerte aller best for - var de mødrene som hadde rutine på ting og ikke utsatte ting til siste liten. De som gjorde ting før fristen - eller gjorde ting de hadde tid - i fall noe uforutsett ville dukke opp, eller for å kunne slappe av senere. De jeg så det ikke fungerte for i det heletatt - var de mødrene som brukte " jeg er mamma " - kortet ved en hver anledning. De som utsatte lesing, oppgaver osv. og aldri var forberedt, og hver gang skyldte de på at de trossalt var mødre - og bla.bla.bla. 6. Studerte du heltid eller deltid? Jeg studerte fulltid. Mange høgskoler og universitet har endten svært korte dager - eller har to eller tre dager i uka med undervisning. Hvis du bor i en av storbyene, undersøk studentsamskibsnaden i kommunen. De tilrettelegger ofte barnehage-forhold Anonym poster: 75f01444e665b1b2e2b5a84d3ea387a7
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #3 Skrevet 21. juni 2012 1. Følte du at studiet var interessant og givende? Ja, tok graden i utlandet (både bachelor og master). Elsket studiet, vurderte lenge å ta en bachelorgrad til, men jeg klarte aldri å finne en jeg fant like interessant som sosiologi. 2. Hva jobber du som i dag, og hvor? Forsker, i Norge. 3. Ca årslønn? Husker du hva du hadde som nyutdannet? 470,000 4. Hvordan artet hverdagen din seg under skolegangen? Studerte ikke i Norge, men leste mye, hadde ingen deltidsjobb - mye jobb med medstudenter. Fikk kun Aer gjennom alle fem år, så jobber mer enn gjennomsnittet. Hadde likevel mye tid til venner og sosiale sammenkomster, studerte i USA og med studentvisum har du ikke lov til å jobbe - så hadde ikke mulighet til deltidsjobb slik at tiden utenom skole gikk i full grad til det sosiale 5. Noen som tok dette studiet mens de hadde små barn? Nei 6. Studerte du heltid eller deltid? Heltid. Har flere venner som og har studert sosiologi, tre av dem i Norge - de jobber i politiet, professor ved universtitet i Norge, og som forsker. De tok og studiet heltid, uten barn. Lønnssnittet varierer, men alle er over 400,000. Anonym poster: 61c6eb7f1db583cb8328d97965a1a11e
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #4 Skrevet 21. juni 2012 Jeg har gått første året på sosiologi ved UiO nå, og jeg kommer til å bytte studie, av den enkle grunn at det er kjempevanskelig å få jobb etter endt grad. Det eneste du kan gjøre er å bli forsker (da må du ha doktorgrad ++) eller lærer (da kan man like godt gå lektor). Dvs, vi hadde en sånn "hva kan du bli med sosiologi"-dag, og da var det vel en dame som var arealplanlegger eller noe, rektoren på Markedshøyskolen, og en dame som drev med noe kulturgreier (men hun hadde visst gjort noe helt annet inntil veldig nylig), men bortsett fra det.. Nei, studiet er veldig interessant, foreleserne er stort sett veldig flinke og alt sånt, men det er rett og slett et ubrukelig studie. Det undervises ved 17 ulike institusjoner i Norge, og det sier vel sitt om hvor "oppbrukt" sosiologien er. Vi var 120 som kom inn på UiO, 93 tok første eksamen, færre tok vårens sosiologifag, og nå til høsten blir det antageligvis under 30 stykker igjen på studiet, fordi vi andre har innsett at det er dødfødt. Anonym poster: d68b5d073a6a9d9a3c73e4c95fa2770f
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #5 Skrevet 21. juni 2012 Jeg kjenner tre nyutdannede sosiologer som har master uten å ha fått en eneste A. De jobber som konsulenter i offentlig sektor og tjener rundt 370'. Anonym poster: 479b89ae53d2ac20adc65f2821140bdc 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #6 Skrevet 21. juni 2012 Jeg har gått første året på sosiologi ved UiO nå, og jeg kommer til å bytte studie, av den enkle grunn at det er kjempevanskelig å få jobb etter endt grad. Det eneste du kan gjøre er å bli forsker (da må du ha doktorgrad ++) eller lærer (da kan man like godt gå lektor). Dvs, vi hadde en sånn "hva kan du bli med sosiologi"-dag, og da var det vel en dame som var arealplanlegger eller noe, rektoren på Markedshøyskolen, og en dame som drev med noe kulturgreier (men hun hadde visst gjort noe helt annet inntil veldig nylig), men bortsett fra det.. Nei, studiet er veldig interessant, foreleserne er stort sett veldig flinke og alt sånt, men det er rett og slett et ubrukelig studie. Det undervises ved 17 ulike institusjoner i Norge, og det sier vel sitt om hvor "oppbrukt" sosiologien er. Vi var 120 som kom inn på UiO, 93 tok første eksamen, færre tok vårens sosiologifag, og nå til høsten blir det antageligvis under 30 stykker igjen på studiet, fordi vi andre har innsett at det er dødfødt. Anonym poster: d68b5d073a6a9d9a3c73e4c95fa2770f Så rart, det finnes da ufattelig mye du kan bruke en grad i sosiologi til! Du jobbe på sykehus, I politiet Forsker Professor ved univsrsitet/høgskole Lærer vgs Du kan jobbe i både privat og offentlig sektor Konsulent Veileder Rådigver (mange som jobber som politiske rådgivere) I UD jobber det sosiologer I ulike departementer jobber det sosiologer (feks barne og likestillings departementet) Miljøterapaut I tillegg er det uttalige muligheter for å jobbe internasjonalt i ulike organisasjoner Så det er nok av jobbmuligheter :-) Anonym poster: 61c6eb7f1db583cb8328d97965a1a11e
kaprifolen Skrevet 22. juni 2012 Forfatter #7 Skrevet 22. juni 2012 Hva slags stilling kan man få som sosiolog i politiet...? Tusen takk, dere som har svart så langt!
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2012 #8 Skrevet 22. juni 2012 Hva slags stilling kan man få som sosiolog i politiet...? Tusen takk, dere som har svart så langt! Det finnes mange forskjellige stillinger (spesielt mange ulike rådgiver-stillinger), personen jeg kjenner jobber som minoritetsrådgiver. Anonym poster: 61c6eb7f1db583cb8328d97965a1a11e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå