Gå til innhold

McDonald's er verre en mobbing

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

De siste ukene så har det gått mot slutten av skoleåret og de har ikke hatt ordentlig undervisning og det har for det meste bare vært tull og kaos bare pga rydding og diverse. Min datter som går i 9. og ei vennine orket ikke å bare sitte der å ikke gjøre noenting uansett så de tok en tur på McDonald's i stedenfor for så å gå hjem en dag i forige uke, men de ble oppdaget av en lærer og ble utvist i tre dager på stedet for skolen har nulltålerense for den slags mat eller å forlate skoleområdet i skoletiden. Og for å være ærlig så synes det er rett og slett idiotisk å utvise dem for det og til og med helt på slutten av skoleåret. Min datter hadde ikke gjort det om det var vanlig skole.

Men det er ikke derfor jeg sitter her å koker av sinne. Det er fordi min sønn som går i 8. som begynner i 9. blir mobbet, grov og forferdelig mobbing og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har ringt skolen eller vært i møter, men ingenting blir gjort. Enten så sitter de å påstår at det ikke finnes mobbing på skolen eller så mener de vi overreagerer og de nekter på å sett noe. Og ja, det er for f ikke rart når lærerene er mer opptatt av å gå på McDonald's for å se etter elever.

Mobberene blir ikke utvist heller. For noen måneder siden gikk brannalarmen på skolen noe min sønn fikk skylden for å satt i gang og det ente med utvisning. Han hadde ikke gjort det en gang, men de som sa det var han var de som mobber han og ingen kunne bevise noe heller. Men av likevel så utviser de min sønn på grunn flertallet, i dette tilfellet, tre av mobberene.

Hva i granskogen er det for et styre i den norske skolen når de straffer elever som går på McDonald's, men lar mobbere få holde på? Jeg har hørt av andre at lignende ting skjer på andre skoler i over hele landet, at mobbere ikke blir stoppet, men får fortsette, men tar du i gjen, noe min sønn har gjort, da vanker det straff da, selv uten bevis.

Ja, det minner meg litt om Norge ellers som gir streng straff for å snike unna litt skatt (ikke at det er greit da) , kjøpe sex eller noe og mild straff til sexovergripere, voldsmenn/damer og mordere i noen tilfeller.

Og hvordan i granskogen er det man stopper dette? Vi har kontaktet skolen, ingenting hjelper, sønnen min har tatt igjen, men ble selv straffet av skolen så mobberene vant jo og det fortsatte. Vi har ikke råd til å flytte og det er ingen andre skoler i nærområdet. Har faktisk vurdert å ta sønnen min ut av skolen, men det er vel heller ingen god idè.

:sinna:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uff, for en situasjon!

Du kan jo troppe opp på skolen selv, og skremme disse ekle guttene litt? Det hadde de hatt godt av. Alternativt møte opp hjemme hos dem og ta en alvorsprat med foreldrene.

Anonym poster: e8844ee625baefeeea2fc733d4ebaf42

AnonymBruker
Skrevet

eneste jeg kan si er ta kontakt med skolen.skriftlig. og be dem gi svar skriftlig på hva dem skal gjøre med mobbingen. for det skal ikke godtas!

men som du sier det minner veldig om norge.det er sånn det faktisk er her(dessverre).

Anonym poster: d2edf27bcb76b8a7aed407960536e363

Gjest kittycat
Skrevet

no ble eg sjokkert!! Skolen burde skamme seg. De vet absolutt ingenting om hvorvidt din sønn og andre blir mobbet. Utrolig trist. Vet ikke hvordan det er vanlig å gå frem om skolen ikke samarbeider, men de burde faen meg fått sparken selv. Datteren din må nå få lov å gå på Maccen om hun vil, hennes problem i så fall. Nei dette er helt uhørt. Kanskje du burde kontaktet noen i kommunen eller en eller annen hjelpetjeneste på nettet?

AnonymBruker
Skrevet

Med mobbingen vet jeg ikke, men hvis skolen forsøker å få barna til å velge sunn mat er det kjempebra. Men kommunikasjonen med foreldrene burde fungere bedre. Hva med å bli med i foreldreutvalget og ha bedre innflytelse?

¨

Hvis det er et stort problem med kommunikasjonsvikt og mobbing, ville jeg kontaktet fylkesmannen, men først en dialog med skolen. Jeg selv ville vært takknemlig hvis elevene ikke fikk gå på mac-donalds i skoletiden, siden det er skolens ansvar i skoletiden å ta vare på sine elever har de også retten på sin side.

Ang mobbing, er det et tiltak som bruker å hjelpe og det er at skolen lager en holdningskampanje og lar elevene gjennom elevrådet få stemmerett og også ha avstemninger hvis alle er uenige.

En annen ting som fungerer mot mobbing er å la den som mobber få tre dager sammen med den læreren som har inspeksjon i friminuttene. Det hindrer mobbing, for ingen elever vil frivillig følge etter en lærer.

Det er mulig jeg ikke har lest tråden din og ikke har forstått, men jeg forstår at du er frustrert, da råder jeg deg til å kontakte foreldreutvalgsrådet og ta det opp der, og i stedet for å diskutere med lærer hvis det ikke fører frem ville jeg tatt kontakt med rektor.

Hvilken skole er dette? Det høres ikke bra ut, men å nekte elever å gå på mac donalds er vel ikke noe skolen kan bestemme, men de kan bestemme at å spise gatekjøkken mat er forbudt på skolens område.

Anonym poster: eaaa4ac934f571cc504e4e3cedea27a3

Skrevet

Det er trist og helt forferdelig at sønnen din mobbes. Sånn skal det ikke være, og alle skoler skal ha en handlingsplan mot mobbing. Send brev/ mail til rektor, be om et hastemøte (rektor er enda på skolen) og sett en frist! Meld inn ppt selv - og lag "bråk". Ring foreldrene til mobberne, fiks et møte med dem og rektor og kontaktlærer. Ikke gi deg!

Selv om du synes at de siste ukene på skolen inneholder mye "tull", er mye av det viktig. Hvem skal rydde i hyllen til datra di, mener du? Og rent sosialt foregår det mye. Masse koselig småprat elevene mellom og elev-lærer, som har tid til å omgås.

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Med mobbingen vet jeg ikke, men hvis skolen forsøker å få barna til å velge sunn mat er det kjempebra. Men kommunikasjonen med foreldrene burde fungere bedre. Hva med å bli med i foreldreutvalget og ha bedre innflytelse?

¨

Hvilken skole er dette? Det høres ikke bra ut, men å nekte elever å gå på mac donalds er vel ikke noe skolen kan bestemme, men de kan bestemme at å spise gatekjøkken mat er forbudt på skolens område.

Herregud, du er jo latterlig dum. Skolen kan da for f ikke nekte barna hva de spiser? Hva slags skole er det? Husker når jeg gikk på ung. skolen. Noen barn fikk med seg hamburgere og chips på skolen, og pizzabaguetter osv osv. Ingen nektet da disse å spise maten sin? Skal lærerne liksom gå bort å si "Nei, ikke spis den! Du begynner å bli tykk og slik mat aksepterer vi ikke på denne skolen"...??? det er jo akkurat som at skolen blir en "skinny only" skole, og at all dårlige matvaner skal bli utryddet. Nei, faen heller, matvaner er FORELDRENES ANSVAR, ikke LÆRERE ELLER REKTOR for søren.

TS, kjempe leit å lese det du har skrivd. Jeg ville troppet opp på skolen å tatt en real alvorsprat med den jæ*** rektorn, og truet med at hvis ikke skolen bryr seg om dette og følger om guttungen din, så går du videre med saken.

Anonym poster: ceca237b35655b182baf28d3700aa585

AnonymBruker
Skrevet

Herregud, du er jo latterlig dum. Skolen kan da for f ikke nekte barna hva de spiser? Hva slags skole er det? Husker når jeg gikk på ung. skolen. Noen barn fikk med seg hamburgere og chips på skolen, og pizzabaguetter osv osv. Ingen nektet da disse å spise maten sin? Skal lærerne liksom gå bort å si "Nei, ikke spis den! Du begynner å bli tykk og slik mat aksepterer vi ikke på denne skolen"...??? det er jo akkurat som at skolen blir en "skinny only" skole, og at all dårlige matvaner skal bli utryddet. Nei, faen heller, matvaner er FORELDRENES ANSVAR, ikke LÆRERE ELLER REKTOR for søren.

TS, kjempe leit å lese det du har skrivd. Jeg ville troppet opp på skolen å tatt en real alvorsprat med den jæ*** rektorn, og truet med at hvis ikke skolen bryr seg om dette og følger om guttungen din, så går du videre med saken.

Jeg tror du har misforstått meg litt. Dette er noe skolen i samarbeid med foreldre og ikke minst elevene bør ha en åpen debatt om, og ikke noe tvang av noen grad. Men jeg skrev kanskje ikke at det var det jeg mente og da beklager jeg.

Jeg mener fremdeles at hvis skolen har en sunn holdning til kosthold og nekter i den grad det er mulig elevene å spise sukkertøy og wienerbrød og drikke cola på skolen, da tar de ansvar for miljøet, for hvem vil ha elever som kan få energikick av sukkerbomber foreksempel? Vil det bli et sunt miljø for de barna som faktisk spiser sunn mat også på skolen, og hvor mye effektiv læring blir det som resultat?

Foreldrene har ansvar ja, men i et miljø som består av så mange forskjellige, barn og voksne som på en skole, er de der for å lære må det være regler eller tar jeg grundig feil? Er det ikke lærernes ansvar å lage fornuftige regler på skolen? På barneskolen i det minste, når barna blir tenåringer nytter det lite med regler, men da må også elevrådet bli hørt og nettopp slike ting som ts skriver om, må bli tatt opp av alle parter, ikke minst elevene. De må også bli hørt.

Skrevet

Og jeg mente i alle fall ikke at noen skal si at noen er tykke selv om de kan være det, ikke som lærer i alle fall og ingen andre. Og en annen sak er hva foreldrene sender med i matpakken, det hender vel at gårsdagens middag blir en matpakke...det har jeg sendt med som matpakker selv, ,jeg var absolutt ikke en moralist mens barna var barn, men jeg sendte med matpakke selv om den aldri ble spist, og jeg visste at det gikk ut på skoleboller i matfriminuttet, men jeg kjeftet aldri, jeg fortsatte bare å smøre matpakker hver dag en ny matpakke med hjemmelaget brød.

Men en dag ga jeg opp og da kom det positive resultater, da ble skoleboller et kjedelig valg. Jeg hadde sagt at du får ikke flere penger hvis du bare bruker de på tull og sukkerspinn. Men jeg ga som regel etter og var jeg ikke nesten blakk fikk barna penger når de spurte, men noen ganger var det bare igjen kroner til mat og de faste lommepengene de fikk og som de kunne disponere fritt, men de spurte meg ofte, mamma jeg og vennene mine har tenkt å spleise på en pizza og en dvd i kveld, og da mangler jeg noen kroner...

Selvsagt er det greit, sa jeg når jeg hadde økonomi til det, og det var sjelden jeg ikke hadde råd til å gå utover budsjettet, men det hendte og da sa, jeg bare at nei, nå er kontoen tom, men vi har penger til mat og alt vi trenger.

De ble litt bortskjemte men ikke hele tiden, de fikk smake på at økonomien kun holder til det viktigste nå, og uten å kjefte begynte han som var verst på å sløse på junkfood å leve sunt, jeg vet ikke hvordan det hadde gått hvis jeg hadde kjeftet, men det jeg vil frem til er at hvis man er litt smart da blir det ikke konflikter. Samarbeid, respekt og vilje til løsninger er det jeg tenker på, og da må alle legge sine følelser på hylla.

Gjest Vettel
Skrevet

Det med mobbingen er jo veldig trist om det er slik du/din sønn sier og beskriver.

Angående brannalarmen, det KAN jo være at din sønn faktisk trykket den inn...? Siden ingen elever stilte seg opp på hans side og sa han ikke hadde gjort det, mener jeg.

Ang. utvisningen:

Slik jeg leser det, så skulket faktisk din datter og venninnen skolen. Tulle-skole eller ei, skulking er ikke lov!

Og å bare stikke av fordi elevene mener det er dumt/kjedelig/tullete, synes jeg sier litt om holdningen til din datter og venninna.

Rydding av skolen synes jeg faktisk er en bra sak! For det er nok elevene som har rota det til også, ikke lærerne. ;)

• Liker 2
Skrevet

De siste ukene så har det gått mot slutten av skoleåret og de har ikke hatt ordentlig undervisning og det har for det meste bare vært tull og kaos bare pga rydding og diverse. Min datter som går i 9. og ei vennine orket ikke å bare sitte der å ikke gjøre noenting uansett så de tok en tur på McDonald's i stedenfor for så å gå hjem en dag i forige uke, men de ble oppdaget av en lærer og ble utvist i tre dager på stedet for skolen har nulltålerense for den slags mat eller å forlate skoleområdet i skoletiden. Og for å være ærlig så synes det er rett og slett idiotisk å utvise dem for det og til og med helt på slutten av skoleåret. Min datter hadde ikke gjort det om det var vanlig skole.

Men det er ikke derfor jeg sitter her å koker av sinne. Det er fordi min sønn som går i 8. som begynner i 9. blir mobbet, grov og forferdelig mobbing og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har ringt skolen eller vært i møter, men ingenting blir gjort. Enten så sitter de å påstår at det ikke finnes mobbing på skolen eller så mener de vi overreagerer og de nekter på å sett noe. Og ja, det er for f ikke rart når lærerene er mer opptatt av å gå på McDonald's for å se etter elever.

Mobberene blir ikke utvist heller. For noen måneder siden gikk brannalarmen på skolen noe min sønn fikk skylden for å satt i gang og det ente med utvisning. Han hadde ikke gjort det en gang, men de som sa det var han var de som mobber han og ingen kunne bevise noe heller. Men av likevel så utviser de min sønn på grunn flertallet, i dette tilfellet, tre av mobberene.

Hva i granskogen er det for et styre i den norske skolen når de straffer elever som går på McDonald's, men lar mobbere få holde på? Jeg har hørt av andre at lignende ting skjer på andre skoler i over hele landet, at mobbere ikke blir stoppet, men får fortsette, men tar du i gjen, noe min sønn har gjort, da vanker det straff da, selv uten bevis.

Ja, det minner meg litt om Norge ellers som gir streng straff for å snike unna litt skatt (ikke at det er greit da) , kjøpe sex eller noe og mild straff til sexovergripere, voldsmenn/damer og mordere i noen tilfeller.

Og hvordan i granskogen er det man stopper dette? Vi har kontaktet skolen, ingenting hjelper, sønnen min har tatt igjen, men ble selv straffet av skolen så mobberene vant jo og det fortsatte. Vi har ikke råd til å flytte og det er ingen andre skoler i nærområdet. Har faktisk vurdert å ta sønnen min ut av skolen, men det er vel heller ingen god idè.

:sinna:

Veldig enig i at det med mobbing er uakseptabelt. Men jeg er faktisk uenig med deg når det gjelder reaksjonen ovenfor jentene. Forutsatt at skolen har et reglement som sier at det å gå utenfor skolen er forbudt og at dette straffes med utvisning. Så annser jeg faktisk at det er helt rett å at skolen faktisk følger opp reglene og gir elevene de konsekvenser det faktisk er for å bryte reglene. Kan ikke tenke meg annet en at din datter viste at det var forbudt og konsekvensene av det.

Og en grunn til at skolene er veldig harde på at elever ikke for gå utenfor skolen i skoletiden, har med forsikringer og at de faktisk ikke gjelder hvis eleven beveger seg utenfor skolen når vedkommende skal være på skolen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde vært fristet til å møte opp med datteren og sagt "dere kan få utvise henne den dagen dere tar tak i alvorlige problemer her, frem til det skal hun gjennomføre obligatoriske oppmøter".

Skrevet

Du skriver at det ikke er lov å forlate skolens område i skoletiden, men datteren din gjorde det likevel. Da mener jeg det er underordnet hvor hun ble funnet, poenget er er at hun har brutt skolens reglement, og det er nok derfor hun er utvist.

Jeg synes det er trist å høre om sønnen din. Jeg er enig med de som anbefaler deg å kontakte rektor dersom det er en lærer som har avvist deg, og dersom det er rektor som har gjort det, be om skriftlig bekreftelse på at de ikke akter å gjøre noe med mobbingen.

Dersom det hadde vært mitt barn, ville jeg kontaktet mobbernes foreldre og bedt de om hjelp også.

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er veldig synd. De fleste skoler, i hvert fall de jeg selv har gått på, har snakket om nulltoleranse for mobbing. Men rapporterer du om mobbing, enten det er av elever eller lærere, så skjer det aldri noe. De har bare nulltoleranse :klo:

Det er IKKE riktig at din sønn skal bytte skole fordi HAN blir mobbet. Det er heller IKKE riktig av skolen å ikke ta tak i dette. Ring, send mail, brev, klag og skrik så mye du bare orker for å få skolen til å gjøre noe med dette. De skal ha samtaler med deg og din sønn, de som mobber din sønn og foreldrene deres. Ikke gi deg!

Anonym poster: a0a6c0ec78fe0fe702c01395c751b035

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn ble mobbet på skolen og det var samme visa der.. ingen ting ble gjort! Ba sønnen min om å ta igjen- skikkelig. Ble kalt inn til rektor og jeg forsvarte sønnen min- forklarte hvorfor JEG hadde gitt han tillatelse til å ta igjen!

Ting ble bedre- også fordi sønnen min fikk mer selvtillit og respekt ovenfor mobberene.

Noen ganger må man bare stå opp for seg selv!

Anonym poster: 51c4c7560a96444d1117b404da06cbc1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...