Gjest Sobril Skrevet 21. juni 2012 #1 Skrevet 21. juni 2012 Har kjøpt ny bolig, og forrige eier hadde mildt sagt gjort en slett jobb med å vaske kjøkkenvifte. Har tatt ut stålfilter og skrubbet med alskens vaskemidler inklusive salmiakk. Får fjernet noe, men det sitter igjen en hel haug. Tips?
stortsettglad Skrevet 21. juni 2012 #2 Skrevet 21. juni 2012 Jeg pleier å putte de i oppvaskmaskinen.
Minya Skrevet 21. juni 2012 #3 Skrevet 21. juni 2012 Går de inn i oppvaskmaskinen er det den enkleste løsningen. Går det ikke, anbefaler jeg masse zalo, en skrubbebørste, masse vann og god tid. Har du en balje du kan legge det i bløt, kan du bruke zalo eller klor, evt varmt vann og oppvaskpulver.
Ryvre Skrevet 21. juni 2012 #4 Skrevet 21. juni 2012 Henger meg på her. Det er ikke noe problem med å vaske den plata med det stålfilteret, men det hjelper jo lite når resten av vifta er stappfull av fett. Vurderer å skru den fra hverandre, men det ser skikkelig kronglete ut
Minya Skrevet 21. juni 2012 #5 Skrevet 21. juni 2012 Jeg vasket nylig vår, den hadde ikke sett snurten av en vaskeklut siden ..tja.. Hvem vet? Det var tidkrevende å vaske oppimellom, men jeg plukket løs alle deler som var mulig å plukke løs, skrutrekker var nødvendig på to deler, og gnikket med en fille full av såpe og vann. De verste stedene måtte jeg til med oppvaskkosten eller skuresvamp, men den ble da sånn passe rein til slutt. Det verste å få rent var den metallristen- oppvaskkost, zalo, vann og masse tålmodighet var det som måtte til for å få den sånn tålig bra. Eimen av gammelt steikefett forsvant i det minste, så jeg er fornøyd
Ryvre Skrevet 21. juni 2012 #6 Skrevet 21. juni 2012 Hmm kanskje jeg skal prøve å skru løs litt jeg også da Blir jo helt kvalm av tanken på hva som befinner seg oppi der
Minya Skrevet 21. juni 2012 #7 Skrevet 21. juni 2012 (endret) Det ser ikke mye pent ut nei. Fortsatt mye bedre enn gørra fra sluket i dusjen da. Endret 21. juni 2012 av Minya
Ryvre Skrevet 21. juni 2012 #8 Skrevet 21. juni 2012 Det ser ikke mye pent ut nei. Fortsatt mye bedre enn gørra fra sluket i dusjen da. Det tar jeg ikke. Brekker meg bare ved tanken, så mannen min tar det når jeg sier at det er på tide
Wombat Skrevet 21. juni 2012 #9 Skrevet 21. juni 2012 Det er jo gammelt fett vi snakker om her - så Zalo og mengder med varmtvann til å begynne med, la det ligge i så varmt vann som mulig i en times tid - skyll av med kokende vann og gjenta prosessen. Når fettet begynner å gi seg (vis hvem som er sjefen!) kan du begynne å skrubbe :gjeiper:
Solbærsaft Skrevet 21. juni 2012 #10 Skrevet 21. juni 2012 Hvor ofte bør man egentlig rengjøre vifta ?
Wombat Skrevet 21. juni 2012 #11 Skrevet 21. juni 2012 Hvor ofte bør man egentlig rengjøre vifta ? Hver gang du har svidd baconet i panna
Solbærsaft Skrevet 21. juni 2012 #12 Skrevet 21. juni 2012 Hver gang du har svidd baconet i panna Godt jeg ikke spiser bacon så ofte! Da kan jeg puste lettet ut, og få god samvittighet for å ikke vaske.
Ryvre Skrevet 21. juni 2012 #13 Skrevet 21. juni 2012 (endret) Jeg pleier å prøve å vaske en gang i halvåret sånn ca Rett etter jul og før vi drar på sommerferie Endret 21. juni 2012 av Ryvre
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #14 Skrevet 21. juni 2012 Min kjøkkenvifte sier i fra når den absolutt må vaskes. :flirer: Litt vel mye elektronikk kan man si. Jeg vasker vel hvert halvår og da før vifta sier et pip. Nå lager jeg ikke mye mat heller så det er ikke all verden dritt der. Anonym poster: 619171238045a37e6154fde1ad8d94bf
Gjest Sobril Skrevet 22. juni 2012 #15 Skrevet 22. juni 2012 Nå har jeg brukt tre dager. Latt den ligge i alskens vaskemidler. Var så irritert her at jeg rev av den ytterste nettingen. Nå har jeg sprayet m ovnsrens så får vi se
Gjest Sobril Skrevet 22. juni 2012 #17 Skrevet 22. juni 2012 (endret) Det er ikke mulig å kjøpe nye filtre da? Ble så forbannet her at fråden stod. Selv vår Herre fikk ikke unnslippe min vrede. Ringte Elkjøp som påstod jeg måtte kontakte Husqvana direkte. Kjørte opp til Elkjøp istedenfor med formål å kjøpe ny vifte, men jaggu hadde de ikke slike filter man klipper til. Så nå skal jeg aldri vaske filter lenger. Kjøper heller nytt. Fikk litt rabatt pga kjentfolk, men 62 kroner som jeg betalte tilsier vel at det koster relativt lite ellers også. Og filteret er forresten stort nok til at jeg sikkert kan skifte 4 ganger. Endret 22. juni 2012 av Sobril
Tolly Skrevet 24. juni 2012 #18 Skrevet 24. juni 2012 Du skulle spurt meg først;) beste måten å rengjøre uansett hva på, er å blande en god dæsj oppvaskmaskinpulver ut i akkurat nok vann, og så la det ligge en stund. Har gått til det skrittet å kjøpe en pose billligpulver som jeg kun bruker til fastbrente ting og filtrene i ventilatorhetta. Småfuglene vet hva som er i det der pulveret, men det tar alt! 1
Minya Skrevet 24. juni 2012 #19 Skrevet 24. juni 2012 Småfuglene vet hva som er i det der pulveret, men det tar alt! Det er gjerne enzymer i de billigpulverene, og enzymene spiser opp alt mulig
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå