Gå til innhold

Leddgikt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker svar fra de som HAR denne sykdommen

Ble for mange år siden diagnosert. Da holdt det med smertestillende.

Så beg. jeg med piller som er tattt ut av markedet nå (farlig) Da fikk jeg Voltaren,og har fått disse siden.

Nå hjelper ikke disse mere,men legen sier at det er de beste de kan gi.

Nå går vel forskningen fremover,og fastlegen er vel ingen ekspert på denne sykdommen

Jeg går undebehandlet,føler jeg. til tider et smertehelvte. Sykmld kunne vært unngått i perioder om smertene forsvant.

Sitter og lurer på om jeg i det hele tatt vil klare arb.livet stort lengre med de plagene

Jeg går kronisk til fysioterapi.

Har nå fått pinex forte i tilegg. Tar bare toppene

Jeg har ikke annet liv enn arbeid og behandling. Etter behandling må jeg legge meg.

Så hva fins på markedet for leddgiktpasienter, så de kan bli kvitt smerter og fungere?

Anonym poster: 2226e81d21cceaa45091cfdcbd99287a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ingen revmatolog som har vurdert å sette deg på de såkalte "biomedisinene" (Remicade, Humira, Embrel m. fl.). Disse har hatt en betydlig virkning på mange med artritt!

AnonymBruker
Skrevet

Er det ingen revmatolog som har vurdert å sette deg på de såkalte "biomedisinene" (Remicade, Humira, Embrel m. fl.). Disse har hatt en betydlig virkning på mange med artritt!

Det er 5 år siden jeg var til revmatolog, siden tok fastlegen over.

Biomedisinene er vel brukt på langt fremskreden leddgikt, der ingen annen medisin fungerer?

Vil tro det er annen giktmedisin som fungerer. Aner ikke,men kan ikke ta voltaren lengre. Blodtrkket er stadig høyt når jeg bruker de, og tre dager med de så er jeg full av elveblest.

Går utover muskler så jeg har store vansker om morgenen, når jeg har gjort tunge ting. Må ta sovemedisin om kvelden pga dette. Faktisk, så er det eneste som kobler ut smertene så er det sovemedisin. Har ofte skjedd at jeg tar en kvart sovemedisin 4 g daglig,og mertene forsvinner. Dette pga voltaren og ibux sammen heller ikke virker.

Selvfølgelig er det fine perioder,best er de dagene jeg jobber mye,men sliter meg ut.

Anonym poster: 2226e81d21cceaa45091cfdcbd99287a

Skrevet

Du må få ny henvisning til revmatolog. Det er nå vanlig å behandle leddgiktspasienter med cellegift i kombinasjon med biopreparater. Disse har ofte så god effekt, at om man får de tidlig i sykdomsløpet blir mange faktisk symptomfrie. 😊

Sånn som du har det nå kan du ikke ha det. Om legen ikke vil henvise deg, bytt fastlege!

Lykke til og god bedring! 😊

AnonymBruker
Skrevet

Er jo mange revmatikere som får hjelp og støtte til å flytte eller reise til varmere strøk, kulde gjør ofte leddgikten verre for mange. Hvis ikke vil jeg bedt om å bli henvist til revmatolog.

Ser noen nevner cellegift, noe gammel sjefen min fikk, og han ble litt små-rar av det. Han var i full jobb(hardt fysisk arbeid) og med mye ansvar, men man merka det hver gang han hadde fått en dose.

Anonym poster: 920dc95ce83291cf3fe81518029b390c

Skrevet

Ehhh... Kom deg til revmatolog igjen. Metotrexathe eller prednisolon er nesten 100% nødvendig. Jeg har hatt leddgikt i 4 år nå og begynte rett på meto. Har en svært aggressiv type, så er nå på høydose metex sprøyter og enbrell. Eneste som funker på meg. Har prøvd remicade, humira, simponi, mabthera... Du kan ikke gå uten sykdomsmodifiderende medisiner, da vil leddene dine bli ødelagte. Har allerede deformasjoner i skulder og håndledd. Jeg er 24 år gammel.

Skrevet

Og man blir ikke rar av metotrexathe, cellegift. Ikke på pillene, og ikke på høydose sprøyter. Det må.ha hatt en annen grunn. Man blir bare kvalm og uvell en dag

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...