julibrud 2004 Skrevet 8. februar 2004 #1 Skrevet 8. februar 2004 Er jo egentlig ikke kristen, vi gifter oss i kirka av tradisjon... Har funnet en dame som sa ja til å synge i kirka for oss, og vil ha ei kjærlighets vise.. Med lars Bremnes, Så må man absolutt ha en salme eller er det ok å kunne synge en kjærlighets sang istedet.. HVa mener dere????
Peluche Skrevet 8. februar 2004 #2 Skrevet 8. februar 2004 Jeg er heller ikke kristen men fordi han gjerne vil det, skal vi gifte oss kirkelig. Jeg håper også å slippe unna salmer- men vet ikke hva som er "poicy" på dette. Det avhenger sikkert mye av hvilken prest man får. Presten i kirka der vi skal gifte oss er skikkelig middelaldersk mørkemann, men vi håper å få en bekjent av samboeren til å gjøre det, han er litt friskere :D
Gjest Tex Skrevet 8. februar 2004 #3 Skrevet 8. februar 2004 Sjekk ut på www.kirken.no og se om dere kan finne opplysninger om det er .... Mulig presten vil heve øyenbrynet hvis dere sier dere absolutt ikke er kristne og absolutt ikke vil ha salmer.....
Ingeborg Skrevet 8. februar 2004 #4 Skrevet 8. februar 2004 Det er forskjell på sanginnslag (soloinnslag) i kirken og salmene som inngår som en del av vielsen. Snakk med presten!
julibrud 2004 Skrevet 8. februar 2004 Forfatter #5 Skrevet 8. februar 2004 Vi er nok litt troende på vårt vis Men skal ha en salme, og hun som synger en sang til oss... Kjenner ikke prestene så godt her i gården... Men får vel høre med kirka, hva de mener om det...Takk for link forresten. Fikk et inblikk i hvordan gangen for vielsen vil foregå...
lampeskjerm Skrevet 8. februar 2004 #6 Skrevet 8. februar 2004 Salmer er en del av en kirkelig vielse. Slik ordningen er nå Må det være minimum 2 salmer som fellessang. Som solistinnslag kan du godt velge en eller to kjærlighetssang. Presten skal godkjenne teksten og organisten skal formelt godkjenne melodien. Det meste blit godkjent. (ikke bannord)... Å ha salmer i vielse er normalordningen til den norske kirke. Dersom det kun er brudepar og forlovere tilstede, hender det vi kutter ut salmer. Ellers skal det være med. En kirkelig vielse er en gudstjeneste og derfor hører salmer med. Så, dere kan godt ha to kjærlighetsviser som solistinnslag+ to salmer.. Hadde dere spurt meg om dere var nødt til å ha med salmer, ville jeg svart at det er en del av det å gifte seg kirkelig. Hilsen Lampeskjerm
Holly Hobbie Skrevet 8. februar 2004 #7 Skrevet 8. februar 2004 Enig med Lampeskjerm. Det er jo liksom del av å gifte seg i kirken. Hvis man ikke vil ha de kristne elementene er det kanskje best å gifte seg borgerlig?
VesleBråka Skrevet 8. februar 2004 #8 Skrevet 8. februar 2004 Det er da mange fine salmer med lys og kjærlighet i. Trenger ikke å velge dem som er mørke og utrivelige.
monja Skrevet 8. februar 2004 #9 Skrevet 8. februar 2004 Synes at en del av det å gifte seg i kirken er nettopp salmer. Skal man ikke ha salmer, men bare kjærlighetssanger kan man like gjerne gifte seg borgelig. Velger man kirkebryllup må man følge den kirkelige tradisjonen og. Hva med dem som egentlig ikke liker prekenen? Skal de da få velge vekk den? Kirken har et minimum på 2 salmer, og det finnes mange fine som ikke en gang er typiske salmer, så det overlever man vel?
Peluche Skrevet 8. februar 2004 #10 Skrevet 8. februar 2004 Enig med Lampeskjerm. Det er jo liksom del av å gifte seg i kirken. Hvis man ikke vil ha de kristne elementene er det kanskje best å gifte seg borgerlig? Det er ikke nødvendigvis så enkelt som at man gifter seg i kirken fordi man er kristen. Jeg er ikke medlem av statskirken, men vi skal gifte oss i kirken fordi det betyr mer for min forlovede å gjøre det enn det betyr for meg å ikke gjøre det. Hadde jeg kunnet velge bort salmene OG prekenen hadde det vært et veldig greit kompromiss.
lampeskjerm Skrevet 8. februar 2004 #11 Skrevet 8. februar 2004 Men er ikke dette en intern sak mellom deg og sambo? Jeg synes det blir veldig feil om kirken skal gå på kompromisser fordi et par ikke er enige. På samme måte vil det være underlig å ha en Humanetisk vielse med salmer og kristen tale. En kirkelig vielse er kristen. Kirken er et trossamfunn og har et trosgrunnlag som det bygges på. Det vil derfor være veldig feil for kirken å lage en vielse som ikke har de kristne elementene. Dersom det er vanskelig for deg å ha salmer i vielsen din vil jeg virkelig anbefale å snakke med samboeren din om å gifte dere et annet sted enn i kirken. HEF får vigselsrett til sommeren. Hilsen Lampeskjerm
lampeskjerm Skrevet 8. februar 2004 #12 Skrevet 8. februar 2004 Det er ikke nødvendigvis så enkelt som at man gifter seg i kirken fordi man er kristen. . Nei det er selvfølgelig sant. Det er mange som ikke er kristne som gifter seg i kirken. Både human-etikere, hinduer og muslimer gifter seg i kirker og da gjerne med kristen ektefelle. Det er mange årsaker til å gifte seg i kirke, og jeg synes jeg er helt greit. Det som likevel er viktig er at når man gifter seg i kirke er klar over at kirken leverer "hele pakken". Ikke bare fin innmarsj og fint kirkebygg. De fleste som ikke er kristne og gifter seg i kirken godtar dette. Det er mulig å ikke synge med på salmene og lukke ørene under talen. Forbønnen slipper man ikke unna så lett, men det kan jo ikke være skadelig å bli bedt for til en Gud man selv ikke mener eksisterer. Lampeskjerm igjen..
Peluche Skrevet 8. februar 2004 #13 Skrevet 8. februar 2004 Men er ikke dette en intern sak mellom deg og sambo? Jo, det er nettopp det det er! Og med fare for å vippe dette over i en debatt om kirken, så bør kirken være så fleksibel og så tilpasset til og åpen for et moderne samfunn at den godtar litt flere kompromisser. Her er vi ved sakens kjerne av hvorfor jeg ikke er medlem i statskirken. Det viktigste på en dag som denne er i de flestes øyne (tror jeg) at man lover HVERANDRE evig troskap, ikke hvem man forøvrig, deriblant Gud, lover det til. Jeg tror også mange foruten meg ser på kirkene rundt omkring som vakre bygg som utgjør en flott ramme for en så høytidelig seremoni uten at man nødvendigvis legger noe religiøst i det. Man bruker jo allerede kirkene til konserter og andre ikke-religiøse ting, så hvorfor skulle man ikke kunne gifte seg der uten salmer?
Gjest Fighter Skrevet 8. februar 2004 #14 Skrevet 8. februar 2004 Det er mange årsaker til å gifte seg i kirke, og jeg synes jeg er helt greit. Det som likevel er viktig er at når man gifter seg i kirke er klar over at kirken leverer "hele pakken". Ikke bare fin innmarsj og fint kirkebygg. De fleste som ikke er kristne og gifter seg i kirken godtar dette. Det er mulig å ikke synge med på salmene og lukke ørene under talen. Forbønnen slipper man ikke unna så lett, men det kan jo ikke være skadelig å bli bedt for til en Gud man selv ikke mener eksisterer. Lampeskjerm igjen.. Min kjære lurer på om presten må si at Jesus døde til soning for våre synder, må han det?Vil ikke forandre på noe annet, men bare akkurat den ene setningen.
Arwen Skrevet 8. februar 2004 #15 Skrevet 8. februar 2004 optimist, den setningen har ikke vært brukt i noen av de vielsene jeg har vært i, kan hende jeg har glemt det men..
lampeskjerm Skrevet 8. februar 2004 #16 Skrevet 8. februar 2004 Og da må jeg virkelig spørre deg igjen. Må det da også være slik at Human-etisk forbund og muslimer skal ta inn kristne elementer i sine vielser for å tilpasse seg en kristen ektefelle? Jeg er uenig med det i at kirken skal tilpasse seg slik at det går ut over kirkens budskap og egenart som trossamfunn. Kirken er først og fremst kirke. Ekteskapsinngåelse er i seg selv ikke noe religiøst. Det er en offentlig handling. Denne handlingen har hvem som helst mulighet til å få utført offentlig. Kirken tilbyr denne handlingen med en religiøs ramme og med en forbønn for ekteskapet. At kirkebygg er vakre rom har lite med saken å gjøre. Det finnes mange vakre rom i dette landet som godt kan brukes til vielser. Det finnes også mange vakre moskeer. Jeg mener likevel ikke det er grunnlag for at alle skal få gifte seg der. Det er også krav til konserter som holdes i kirker. Det er også en litt annen sak fordi det i tilfeller med konsert er snakk om leie av lokalet, ikke om en seremoni hvor kirken stiller med både lokale og vigslede ansatte. Lampeskjerm
lampeskjerm Skrevet 8. februar 2004 #17 Skrevet 8. februar 2004 quote] Min kjære lurer på om presten må si at Jesus døde til soning for våre synder, må han det?Vil ikke forandre på noe annet, men bare akkurat den ene setningen.
lampeskjerm Skrevet 8. februar 2004 #18 Skrevet 8. februar 2004 Quotingen ble feil på siste innlegg, men det var svar på optimist sitt innlegg.
Gjest Fighter Skrevet 8. februar 2004 #19 Skrevet 8. februar 2004 quote] Min kjære lurer på om presten må si at Jesus døde til soning for våre synder, må han det?Vil ikke forandre på noe annet, men bare akkurat den ene setningen. Er din kjære muslim? Jeg har nemlig fått et slikt spørsmål fra en muslim en gang. Svaret jeg vil gi der er: I den vigselsliturgien som er gjeldene nå, nevnes ikke dette. Jeg tror ikke det står i den nye heller. Hva presten sier i talen, vet jeg ikke. Jeg har vel sjeldent hørt en prest tale om forsoningen i bryllup. Samtidig kan jeg ikke utelukke at det skjer fordi en prest kan ikke pålegge munnkurv om kristendommens sentrale lære. Så det jeg derfor kan gi er: Sannsynligheten for at nettopp dette blir nevt er veldig liten, men dere kan ikke nekte en prest å si noe om det. Dere kan snakke med presten på forhånd da.. og spørre direkte. Lampeskjerm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå