AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #1 Skrevet 20. juni 2012 Det er ingenting annet som føles så deilig som å legge seg i sengen og tenke at jeg nå skal slappe av. På ettermiddagen blir jeg så trøtt og sover ofte i 2-3 timer, pluss at jeg sover 8-9 timer om natten. Føler at sovingen har blitt som en hobby nesten, det er den eneste måten jeg får fri fra tankene på, pluss at jeg jo i tillegg føler meg veldig sliten. .Andre som har det sånn, eller tips? Anonym poster: 8aab8f1fd6f25f4ba4eed8eaacce5c4a 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #3 Skrevet 20. juni 2012 Det er ingenting annet som føles så deilig som å legge seg i sengen og tenke at jeg nå skal slappe av. På ettermiddagen blir jeg så trøtt og sover ofte i 2-3 timer, pluss at jeg sover 8-9 timer om natten. Føler at sovingen har blitt som en hobby nesten, det er den eneste måten jeg får fri fra tankene på, pluss at jeg jo i tillegg føler meg veldig sliten. .Andre som har det sånn, eller tips? Anonym poster: 8aab8f1fd6f25f4ba4eed8eaacce5c4a Ja, det skulle tatt seg ut. Bor du alene? Jobber du? Etter arbeid, og middag, så er det kveld,så da er det ikke rom for å sove. Jeg er trett etter middagen,men da er det andre ting som venter. Kan det være at du er lite i aktivitet? Til mindre en gjør,til trettere blir man. Når jeg kjenner trettheten sige på, så går jeg på utsiden. Napper visne blomster i hagen,slr av en prat eller noe. Tettheten gir seg fort. Gå deg en tur når du kjenner du blir trett. Anonym poster: f790719068970480184e8e4d8c06f1f5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #4 Skrevet 20. juni 2012 har hatt det sånn over flere år, kosthold og trening hjelper heller ikke noe inn på det. For meg føles den pausen det er å sove helt fantastisk, og jeg vil faktisk heller sove enn å gå på kafe, kino ol,som andre vil Anonym poster: df0b97facb45793234720e59f35405ba 5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #5 Skrevet 20. juni 2012 Ja, det skulle tatt seg ut. Bor du alene? Jobber du? Etter arbeid, og middag, så er det kveld,så da er det ikke rom for å sove. Jeg er trett etter middagen,men da er det andre ting som venter. Kan det være at du er lite i aktivitet? Til mindre en gjør,til trettere blir man. Når jeg kjenner trettheten sige på, så går jeg på utsiden. Napper visne blomster i hagen,slr av en prat eller noe. Tettheten gir seg fort. Gå deg en tur når du kjenner du blir trett. Anonym poster: f790719068970480184e8e4d8c06f1f5 trettheten gir seg ikke for min del, jeg blir bare trøttere og trøttere, til slutt verker det i hele kroppen og jeg får problemer med å følge med i samtaler eller konsentrere meg om ting. Jeg har vært like trøtt i perioder med mye aktivitet, som i perioder med mindre aktivitet. Og det å gå tur gjør jeg, men er like trøtt etter turen, så da blir det å sove før eller etter turen. Anonym poster: df0b97facb45793234720e59f35405ba
Strikkemamma Skrevet 20. juni 2012 #6 Skrevet 20. juni 2012 Hvis jeg var deg ville jeg tatt meg en tur til legen for blodprøver. Det er ikke vanlig å ha det sånn over lengre tid, TS. 2
Gjest Janus Skrevet 20. juni 2012 #7 Skrevet 20. juni 2012 Er du deprimert? Har du noe å leve for? Har du mye bekymringer? Du nevner å få fri fra tankene dine, noe som forteller meg at du bruker mye energi på å bekymre deg. Om du svarer ja på det første, nei på det andre og ja på det tredje, så kan det alene forklare trøttheten din. En tur til legen og blodprøver vil kunne utelukke om det er noe fysisk som ligger bak. Det kan være alt fra ubalanser i kjønnshormonene, stoffskiftet, diabetes, etc.
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2012 #8 Skrevet 20. juni 2012 Jernmangel???? Jeg blir sånn av alt for lite jern. Noe som i grunn er ofte.... :S blir også trøtt av å ha for lite dyp søvn på natta.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #9 Skrevet 20. juni 2012 Det høres jo ut som et ganske trist liv hvis du bare jobber og sover..? Anonym poster: 8534296157207d5c23d42b60b53def2c
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #10 Skrevet 20. juni 2012 Er du deprimert? Har du noe å leve for? Har du mye bekymringer? Du nevner å få fri fra tankene dine, noe som forteller meg at du bruker mye energi på å bekymre deg. Om du svarer ja på det første, nei på det andre og ja på det tredje, så kan det alene forklare trøttheten din. En tur til legen og blodprøver vil kunne utelukke om det er noe fysisk som ligger bak. Det kan være alt fra ubalanser i kjønnshormonene, stoffskiftet, diabetes, etc. Jeg kan nok svare ja på de tre første egentlig, men trodde egentlig jeg var kommet over den verste depresjonsperioden. Uansett, i bra perioder i livet, når alt er fint, jeg vil allikevel sove. Var sånn også før depresjonen, at jeg tok pauser ved å sove. Det er akkurat som om det blir for mye for kroppen og hodet å være for lenge våken av gangen og at jeg har nødt til å ta en timeout. Har sjekket hos legen, alt i orden med det fysiske Anonym poster: df0b97facb45793234720e59f35405ba
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #11 Skrevet 20. juni 2012 Det høres jo ut som et ganske trist liv hvis du bare jobber og sover..? Anonym poster: 8534296157207d5c23d42b60b53def2c det kan jeg svare bekreftende på ja, alle venner rundt meg får jo gjort så mye mer med livene sine Anonym poster: df0b97facb45793234720e59f35405ba
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #12 Skrevet 20. juni 2012 Jernmangel???? Jeg blir sånn av alt for lite jern. Noe som i grunn er ofte.... :S blir også trøtt av å ha for lite dyp søvn på natta. For lite jern, vitamin B og D. Pluss symptom på utbrenthet og depresjon. Legen er nok et lurt tips. Men ikke forvent allverdens mirakler av legen. De er hverken omsorgsmennesker eller særlig kompetente... Anonym poster: d2d6cf3004bbb39399d30161683592b1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #13 Skrevet 20. juni 2012 Har sjekket hos legen, alt i orden med det fysiske Anonym poster: df0b97facb45793234720e59f35405ba
Gjest Janus Skrevet 20. juni 2012 #14 Skrevet 20. juni 2012 (endret) Jeg kan nok svare ja på de tre første egentlig, men trodde egentlig jeg var kommet over den verste depresjonsperioden. Uansett, i bra perioder i livet, når alt er fint, jeg vil allikevel sove. Var sånn også før depresjonen, at jeg tok pauser ved å sove. Det er akkurat som om det blir for mye for kroppen og hodet å være for lenge våken av gangen og at jeg har nødt til å ta en timeout. Har sjekket hos legen, alt i orden med det fysiske Om du svarer ja på de tre første, svarer du også ja på at du har noe å leve for? Eller var det feil? Jobber du? Det som er så vanskelig med en slik tilstand du beskriver, er at det kan være så mye forskjellig som forårsaker det og vanskelig å komme til bunns i. Det kan være utelukkende psykisk, utelukkende fysisk eller en kombinasjon. Forbered deg på å måtte være din egen lege og stå på selv om du er interessert i å finne ut av det. Den gjennomsnittlige fastlegen har typisk ikke særlig kompetanse på det endokrine system. Noen innrømmer dette og henviser deg til en spesialist om de er i tvil, men andre (særlig de eldre har jeg inntrykk av) er så arrogante at de friskmelder deg selv om de ikke egentlig har kunnskap til å stille eller avkrefte en diagnose. For eksempel når det gjelder stoffskifte, så er det mulig at alt er "normalt" og innenfor referanseverdiene slik at du på papiret er frisk, men en kyndig lege tolker sammenhenger og vil for eksempel legge merke til om verdiene ligger på bunn eller toppnivå. Med hensyn til måten disse referanseverdiene er satt opp (standardavvik), så betyr det ikke at du er "frisk" selv om du havner innenfor. Mitt tips er at du går til fastlegen din en gang til og sier at nå er dette et så stort problem for deg at du vurderer å måtte sykmelde deg (om du ikke alt er det). Forlang å bli tatt på alvor og be om et grundig panel med blodprøver. Kjønnshormoner, stoffskifte, vitaminer, mineraler, jernpanel, blodsukker, blodprosent, kortisol (veldig viktig og helst både morgen og kveldsprøve, spytt er å foretrekke), etc. Print ut denne posten til legen din om du må. Om alt dette kommer tilbake og ser bra ut, så kan du begynne å se etter andre løsninger. Det er på mange måter detektivarbeid og man må begynne i en ende. Lykke til! Endret 20. juni 2012 av Janus 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #15 Skrevet 20. juni 2012 Søvn avler søvn. Finn noe som gjør at du ikke kan legge deg på dagtid. Anonym poster: 8e1a340c85a33102a8e1b0a404c10efc
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #16 Skrevet 21. juni 2012 Først vil jeg si tusen takk til Janus for langt og utførlig svar, og at du har tatt deg tid til å svare meg:) Jeg vil si at jeg trodde jeg var ute av depresjonen men det kan hende det med søvnen er noe som sitter veldig igjen. Jeg tror jeg er både fysisk og psykisk avhengig av det å sove. Sovingen begynte egentlig for alvor på videregående etter kyssesyken, så jeg har tenkt at det kan være noe der, men som sagt så har legen aldri funnet noe. Til de tre spørsmålene vil jeg si at jeg føler at jeg har noe å leve for, bare at jeg ikke helt har funnet min plass her i livet ennå. Jeg er for tiden arbeidsledig og på jobbleting. Jeg tror aldri kortisolnivået mitt har blitt målt så det kan jo være en ide. Ellers aner jeg ikke hva legen har sjekket, jeg har bare sagt at jeg er så trøtt, og så har legen tatt blodprøver. Etter det har jeg bare fått beskjed om at alt er i orden. Anonym poster: df0b97facb45793234720e59f35405ba
Gjest Bond Skrevet 21. juni 2012 #17 Skrevet 21. juni 2012 Søvn er utrolig godt - spesielt om man har hatt for lite søvn i perioder. Jeg mener at slike perioder er naturlige, og jeg har perioder der jeg har behov for mer søvn. Men å la dette bli en hobby er kanskje ikke det lureste man kan gjøre?
Gjest Janus Skrevet 21. juni 2012 #18 Skrevet 21. juni 2012 Først vil jeg si tusen takk til Janus for langt og utførlig svar, og at du har tatt deg tid til å svare meg:) Bare hyggelig. Mitt råd er at du får tatt nye prøver og får med deg alt jeg nevnte og så ber du om en utskrift. Jeg er en hobby-endokrinolog, så jeg kan være behjelpelig med å ta en titt. Det er alltid et samspill mellom det det fysiske og psykiske, så jeg anbefaler deg å angripe dette fra begge vinkler. Om du trener, spiser sunt og innarbeider gode søvnrutiner, så vil det påvirke både fysikken og psyken din positivt. Det er viktig å følge den cirkadiske søvnrytmen. Vær i sengs klokken 11 og stå opp klokken 8. Bruk alarm. Om du fortsatt er trøtt, så tvinger du deg opp. Kroppen din trenger ikke mer søvn, selv om det kan føles slik ut. Start dagen med en tur i frisk luft og få opp pulsen litt. Man skal ikke undervurdere betydningen av å spise sunt. Få i deg rikelig med frukt og grønnsaker og kutt ut raffinert sukker og ferdigmat. Høye doser av omega 3 er også noe personer med depresjon kan få utbytte av. Videre, så vil det påvirke fysiologien din positivt om du arbeider med det mentale aspektet også. Du nevnte at du ikke helt hadde funnet din plass her i livet (noe mange sliter med), så gjør det til din prioritet å finne ut hva du vil for så å gå mot det uten å se deg tilbake. Har du gått lenge arbeidsledig? Hadde du disse problemene før du var arbeidsledig? Jeg kjenner mange oppegående og friske personer som etter perioder med arbeidsledighet har endt opp i en lignende tilstand som det du beskriver. Om du nå er arbeidsledig, så bør "jobben" din være å aktivt søke jobb eller aktivt bruke tid på å finne ut hva du vil. Stå opp tidlig og lag deg en timeplan for dagen hvor du jobber målrettet. Det beste er om du forlater huset og sitter enten på et bibliotek, NAV eller på en kaffebar. Hva tror du?
Gjest Janus Skrevet 21. juni 2012 #19 Skrevet 21. juni 2012 Et annet spørsmål: Om noe spesielt skjer en dag slik at du ikke får sove og hvor du er nødt til å delta og gjerne noe som er gøy, føler du deg da trøtt mens det holder på? Er du ekstra trøtt når du kommer hjem?
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2012 #20 Skrevet 22. juni 2012 leste en artikkel om søvn og depresjon på forskning.no hvor det sto: "Deprimerte personer drømmer for mye og har en høyere kroppstemperatur når de sover". Det kan jo forklare en del hvis man ikke får nok hvile under søvn. Jeg trodde som sagt depresjonen var på vei vekk, men tror dette fortsatt påvirker søvnen. Jeg drømmer veldig mye og føler meg aldri uthvilt. Om noe spesielt skjer en dag slik at du ikke får sove og hvor du er nødt til å delta og gjerne noe som er gøy, føler du deg da trøtt mens det holder på? Er du ekstra trøtt når du kommer hjem? da er jeg veldig trøtt under aktiviteten, og må sove når jeg kommer hjem. Det føles nesten bortkastet å være med på ting når man er så trøtt, for klarer ikke å være mentalt like mye tilstede som andre Anonym poster: df0b97facb45793234720e59f35405ba
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå