Gå til innhold

Konfirmasjon!

Gjest Madam Felle

Anbefalte innlegg

Gjest Madam Felle

Vi skal i konfirmasjon til nevøen til samboeren min i mai, og er veldig usikker på hva vi skal gi.

Hva er vanlig å gi til en ingen av oss er fadder til, men som samtidig er i familie?

Samboeren min hadde veldig god kontakt med gutten under oppveksten, men de siste årene har det blitt lite kontakt.

Er det noen som har noen gode tips til pengebeløp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Brunhilde

Jeg har gitt kr 500,- til alle mine tantebarn. Det er det jeg har hatt råd til, men jeg ville ønsket å kunne gi enda litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal gi penge gaver til konfirmasjon, da er det vel bedre å gi en gave som han vil like, ha bruk for i fremtiden og som han vil huske dere for.

Da jeg konfirmerte meg for mange år siden fikk jeg 100 kr. , jeg husker ikke av hvem, men jeg husker alle de gavene jeg fikk av mennesker som hadde brukt litt tid på å kjøpe en personlig gave!!!!

Jeg synes det er så innmari upersonlig å gi penger, å skjønner ikke hva poenget er med det (og ja, det er greit å spare til moped etc. men spør en 16 åring hvem han fikk mopeden av, å han sier "jeg har spart" eller "brukte pengene jeg fikk til konfen").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Jeg lurte faktisk på om vi skulle kjøpe en stilig klokke til han, for Inex klokkene er ofte til 50%. Mine to eldte barn har fått Inex klokke, og de er kjempe stolt over det.

Men så er det faktsik slik at denne gutten sparer til moped, og det hadde jo vært greit om han fikk det han ønsket. Han er medlem i en ungdomsgruppe i en motorsykkelklubb, og drømmer nå er en moped. Det er en god stund til han kan kjøre en, men han har lyst til å kjøpe en som han allerede nå kan begynne å mekke på.

Jeg synes også 500 kr holder, for vi har ikke særlig god øknomi siden vi begge er studenter.

Men vi får se hva det blir til, for min kjære mente 500 kr var for lite. :-? jaja tiden vil vise hva vi velger å gjøre.

men tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han sparer til moped er det på sin plass med en pengegave. Samboeren din har jo hatt et veldig nært forhold til gutten og jeg kan godt skjønne at han synes 500 kroner er for lite. Det er jo konformasjonen hans, en av livets store merkedager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kanskje 500 kr er litt lite hvis de har hatt veldig god kontakt.

Niesen min skal komfimere seg til våren og jeg regner med at hun får 2000 kr, ellers kjøper vi en mobiltelefon som hun ønsker seg.

Nå har jeg et veldig nert forhold til Niesen min da. 500 kr det får hun til bursdagen sin om en uke.

:D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må tenke litt på de andre også i sånn tilfelle - hva ville du gitt dine nieser og nevøer - synes ikke det bør gjøres forskjell.

Jeg fikk forresten 500kr hver av mine onkler og tanter og synes det holder. Bare på pappas side har jeg 10 søskenbarn detblir mange penger for onklene og tantene mine på den siden om de skulel gitt mer enn 500kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Jeg mener det spiller liten rolle om en har god kontakt med nieser og nevøer, for en skal ikke gjøre forskjell.

Kunne aldri falt meg inn å gi han mer enn de andre selv om han er den samboeren har hatt mest kontakt med. men det med å ha kontakt med han sier seg vel selv når de bodde i samme hus i en del år. Er lettere å ha kontakt med en som bor i samme hus enn en som bor lengre borte.

De har hatt veldig liten kontakt etter samboeren min flyttet fra huset, men det har forsåvidt lite med saken å gjøre. Hovedmomentet mitt er at vi begge er studenter, og lever på studielån. Det er ikke bare til å ta flere tusen kroner ut av budsjettet, for da klarer vi oss ikke resten av tiden.

Kunne aldri falle meg inn å gi en nevø 2000 kr, for det mener jeg blir summer foreldrene kan gi. Men noen har mer penger enn andre, og da er det jo klart at en har økonomi til å gi mer.

Han er heller ikke fadder eller noe slikt til denne gutten, for jeg mener en fadder gir litt mer.

Vi får se hva som hender, men jeg mener at 500 kr egentlig er en passelig sum, og det samme hadde jeg sagt om det hadde vært på min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Det varierer vel fra familie til familie hva som er vanlig. På farssida har jeg 7 søskenbarn, greit nok det. Men på morssida har jeg nærmere 25. Det sier seg kanskje selv at vi ikke er vant med de helt enorme summene? Når det kanskje konfirmeres 3 stykker det samme året, så er det ganske vanskelgi å gi et par tusen kroner til hver av konfirmantene.... 500 kroner til bursdagen er også langt over hva jeg ville forventet. Men selvsagt, har man 3 nieser/nevøer hver, da blir det jo helt annerledes da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er man fadder har man lov til og bør skeie ut litt...

Har du bare ett tantebarn, eller kanksje to er det også lov til å ta i litt. Men hadde jeg hatt ti stykker som var i konfirmasjonsalder i løpet av et par år ville jeg begrenset meg.

Halvsøsteren min har tre barn. Jeg er fadder på ett av dem.

Skulle de stått til konf nå de neste tre årene ville jeg antakelig gitt fem hundre til de jeg ikke er fadder for og tusen til hun jeg er fadder for.....

Men jeg ville antakelig også gitt tusen til min bestevennindes datters konf. ...... Kommer an på hva slags forhold man har til folk syns jeg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det spiller en stor rolle hvor god kontakt man har.

Det er bare 10 års forskjell på meg og niesen min og hun betyr utrolig mye for meg, vi har et veldig nert forhold.

Har andre nevøer og nieser som jeg har mye dårligere kontakt med, og de vil ikke få like mye i gave.

Så jeg mener ikke det er normalt for tanter og onkler og gi komfirmasjons gave på 2000 kr.

Regner med når de jeg ikke har noe serlig kontakt med konfimeres vil de få 1000 kr. Synes også 500 kr er nok, hvis man enten har mange nieser og nevøer eller ikke har verdens beste økonomi.

:D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Penger blir fort glemt, men lett å gi når man ikke orker å bry hodet?

Alt går i en pott til sterio/moped. Ting som de ikke har lenge? Sterion blir bytta ut/moped har dem til dem tar lappen.

Finnes mye fint hos gullsmeden. Slipsnål, hvor man graverer navn/dato?

Fine sølvkniver med inngravering? Slike gaver tar de med seg inn i voksenlivet også.

Mine barn husker ikke hva/hvem de fikk penger av. kortene er gjemt, men der står jo ingenting om det der.

Kansje en spesiell hobby de driver med som koster noen kr?

bare fantasien som setter begrensninger?

Gjøre forskjell på barna pga lite/mye kontakt? Nei det synes jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...