Gå til innhold

Betennelse i eggstokkene

Fremhevede innlegg

Gjest Loverdose
Skrevet

En venninne av meg har fått betennelse i eggstokkene. Blindtarmen hennes var fult betent og sprakk, spredde seg til eggstokkene. Det er på høyre side hun har det verst, og for litt siden hadde hun i tillegg problemer med å gå. Problemet er at legene har gått i flere UKER uten å gjort noe med dette. Heldigvis skal hun til legen i morgen, så får håpe alt går bra da.

Problemet er at hun er livredd for å bli steril. Vi har søkt en del rundt på nettet og ingenting tilsier at man blir steril av betennelse i eggstokkene, men er det noen her som har blitt det? Noen med erfaringer?

Utrolig trist at dette skjer på grunn av idiotiske leger som ikke kan følge opp en pasient. Tusen hjertelig takk for eventuelle svar! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest stine1991
Skrevet

En venninne av meg har fått betennelse i eggstokkene. Blindtarmen hennes var fult betent og sprakk, spredde seg til eggstokkene. Det er på høyre side hun har det verst, og for litt siden hadde hun i tillegg problemer med å gå. Problemet er at legene har gått i flere UKER uten å gjort noe med dette. Heldigvis skal hun til legen i morgen, så får håpe alt går bra da.

Problemet er at hun er livredd for å bli steril. Vi har søkt en del rundt på nettet og ingenting tilsier at man blir steril av betennelse i eggstokkene, men er det noen her som har blitt det? Noen med erfaringer?

Utrolig trist at dette skjer på grunn av idiotiske leger som ikke kan følge opp en pasient. Tusen hjertelig takk for eventuelle svar! :)

som jeg har hørt kan man det. eller jeg har bare hørt at hvis man har klamydia og får betendelse så kan man bli steril :/ men det kan jo være at det er forskjell på betendelser og så er det avhengig av hvor lenge man har hatt det. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Den eneste måten å miste fruktbarhet er hvis hun må operere bort en eller begge to. Det er det svært liten sannsynlighet for.

Til opplysning har jeg hatt betennelse i eggstokkene, og fikk noe mot det, husker ikke nøyaktiv hva. Jeg har blitt gravid to ganger etterpå. Det verste var når de tok prøver for å se etter betennelsesvæske. Fy faen det var vondt. Har også hatt cyste på størrelse med en håndball på den andre eggstokken, men den sprakk heldigvis av seg selv. Selv om det også var jævli vondt.. Kan fortsatt få barn :)

Gjest Gjest
Skrevet

PS! Jeg ble innlagt på sykehuset fordi betennelsen påførte meg ekstreme smerter. Da de fant ut at det var væske i livmora mi ved ultralyd ble jeg sendt hjem med en time hos gynekolog en uke etterpå. Så det er tydeligvis ikke noe som er veldig akutt, fikk bare beskjed om å knaske smertestillende. Ergo er det vel liten risiko for ettervirkninger av seriøs art.

AnonymBruker
Skrevet

Steril blir hun nok ikke, men siden egglederne er åpne inn i bukhulen kan betennelsen gå inn i egglederen. Da kan det i verste fall dannes sammenvoksninger i egglederen slik at befruktning blir vanskeligere. Men heldigvis har vi to eggstokker og eggledere, så det trenger ikke nødvendigvis ha noe å si for fertiliteten. Hun kan imidlertid få en litt forhøyet risiko for svangerskap utenfor livmor.

Anonym poster: 1576ce4d94beacb8c8782205a9ab6e8e

AnonymBruker
Skrevet

Og forresten er det ikke sikkert man skal klandre legene for måten de har valgt å behandle dette på. Når blindtarmen først har sprukket, er det ofte best å bare observere og se om kroppen rydder opp i betennelsen på egen hånd. Men det virker ikke som de har informert din venninne godt nok, så det kan de godt få litt kritikk for.

Anonym poster: 1576ce4d94beacb8c8782205a9ab6e8e

AnonymBruker
Skrevet

En sprukken blindtarm er ikke heldig, det kan bla gi bukhulebetennelse.

Ved egglederbetennelse så kan egglederen tette seg og da vil hverken egg eller sædceller kunne nå hverandre. Men man trenger bare en eggstokk så man er ikke steril med en tett eggstokk.

Du kan lese mer om blindtarmbettennelse og evnt problemer her

Anonym poster: 6833a380c6dd0eed469d57bb18a23a2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...