Gå til innhold

Problemer med magen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistenker at jeg kanskje har en form for matintoleranse eller at det er noe annet galt med magen/fordøyelsessystemet mitt. Jeg sliter med diaré etter måltid, og i perioder sterke magesmerter etter at jeg har spist.

Jeg har tenkt å gå til legen med dette, men hva tror dere legen gjør med en slik problemstilling? Hva slags prøver kommer de til å ta? Er det andre som har hatt lignende problemer og gått til legen med det, som kan fortelle hva som skjedde med dere?

Jeg har egentlig litt legeskrekk, og kjenner at jeg blir veldig nervøs når jeg ikke vet hva som kommer til å skje.

Anonym poster: 0811e2e66f40701f037c2ef7d86042fc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst vil legen be deg fortelle om plagene og spørre deg oppfølgingsspørsmål for å få et klart bilde på hva som plager deg. Han/hun vil sannsynligvis kjenne på magen din for å kjenne etter oppfylninger (f.eks. om du har forstoppelse - man kan ha det selv om man har diaré).

Du vil kanskje bli spurt om å ta en avføringsprøve. Det kan både være at du må samle litt avføring i et glass og at du kan ta en Hemofec - dvs. at du får med deg prøveutstyr hjem og skal smøre litt avføring på en slags plate i 3 dager, og levere denne platen på legekontoret. Avføringsprøven på glass tas for å kunne se på avføringen i mikroskopi og se etter parasitter, og for å teste for det som kalles patogene tarmbakterier - altså bakterier som ikke skal være i tarmen. Hemofec gjøres for å teste for det som kalles okkult blod - altså blod i avføring som man ikke kan se med det blotte øye.

Med tanke på matintoleranser er det først og fremst laktose og gluten som vil være aktuelt å teste for, men test for laktose gjøres som regel ved at du kutter ut melk og melkeprodukter i kosten en periode, og ser om det hjelper. Testing for gluten er litt mer komplisert, og innebærer blant annet en blodprøve i første omgang.

(Det finnes også blodprøver for å teste for flere matvareallergier samtidig (kumelk, egg, hvete, torsk, peanøtt og soyabønne er det vanligste), men jeg tror ikke det er aktuelt for deg slik du beskriver det, for denne testen er for en type allergi som gir et annet symptombilde - hvor man får symptomer fra flere organsystemer.)

Jeg kan tenke meg at det er noe sånt som kommer til å skje første gang du er hos legen. Mage- og tarmplager er veldig utbredt, og hos veldig mange finner man dessverre ikke ut hva det skyldes. Men det kan jo være det i ditt tilfelle finnes noe som kan bedres ved f.eks. en diett.

Anonym poster: b6d2e4283550e1debe76990dd393af13

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Både at legen kanskje vil kjenne på magen og at jeg kanskje må levere avføringsprøve gjør meg litt nervøs, men kanskje kan jeg be om å få undersøkt andre ting først.

Jeg har tatt blodprøve for å teste for allergi (riktignok er det nok noen år siden), og ingenting slo ut da. Det er derfor jeg tenker litt i retning intoleranse.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk gjennom prosessen og hadde de samme problemene som deg. Først så tok de en del blodprøver for å se etter utslag både på mat og dyr og vitaminer og mineraler, så måtte jeg ta avførigsprøver på den måten som vedkommende over her sa. Og så måtte jeg på gastroskopi og kolonoskopi, og da jeg hadde gjort alt det så kom de frem til at jeg ikke feilte noenting. Var SÅ sint!

Anonym poster: 3f40a338691858d32c685195d6448c4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Både at legen kanskje vil kjenne på magen og at jeg kanskje må levere avføringsprøve gjør meg litt nervøs, men kanskje kan jeg be om å få undersøkt andre ting først.

Jeg har tatt blodprøve for å teste for allergi (riktignok er det nok noen år siden), og ingenting slo ut da. Det er derfor jeg tenker litt i retning intoleranse.

TS

Jeg skjønner at det er litt ekkelt å skulle avlevere avføringsprøve, men du får som regel med deg glass hjem og kan levere glasset i en pose når du har fått gjort det. Å kjenne på magen kan være litt ubehagelig, men det er raskt overstått og du kan bare slappe av og tenke på noe hyggelig - du trenger ikke "prestere" noe, og det er enklere å undersøke en avslappet mage enn en anspent.

Du kan selvfølgelig nekte begge deler, men da er det vanskelig å finne ut hva som feiler deg. Leger er ikke farlige, de vil ditt beste! :)

Anonym poster: b6d2e4283550e1debe76990dd393af13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...